Autotest Chevrolet Volt

Ritverlenger maakt Volt goed bruikbaar

Chevrolet Volt | prijs vanaf: € 42.950 | in de showroom vanaf: december 2011

Chevrolet Volt

Tekst: Gert Wisse

De elektrisch aangedreven Chevrolet Volt is samen met zustermodel Opel Ampera de Auto van het Jaar 2012. Grootste troefkaart die de Volt heeft is de zogeheten range extender of ritverlenger. Die zorgt ervoor dat je nooit strandt als de accu's leeg zijn.

volt console

Conclusie

De Chevrolet Volt is een goed bruikbare gezinsauto met elektrische aandrijving. De benzinemotor - de ritverlenger - zorgt ervoor dat je de auto normaal kunt gebruiken. Verder is hij comfortabel. Klachten betreffen de lastig te doseren remmen, het gebrek aan gevoel in de stuurinrichting, het beperkte zicht rondom en het feit dat het dashboard zeer futuristisch zal overkomen op de gemiddelde bestuurder.

Type auto en prijs

Maakte Chevrolet vroeger vooral gas-guzzlers (lees: enorme auto's met brandstofverslindende V8-motoren), tegenwoordig kun je bij Chevrolet ook een heel zuinige en uiterst schone aandrijflijn krijgen. In de Volt hangen zowel een elektromotor als een 1,4 liter benzinemotor. De Volt wordt aangedreven door een elektromotor. Zodra de elektriciteit in de accu's op is, springt de 86 pk krachtige viercilinder benzinemotor aan die vervolgens elektriciteit opwekt. Oftewel, de benzinemotor drijft nooit de wielen aan, maar werkt louter als een aggregaat. Reden voor Chevrolet om de Volt te bestempelen als een elektrisch aangedreven auto, en niet als een hybride zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius (waarbij de wielen door de elektromotor, de benzinemotor of door de combinatie ervan worden aangedreven).

Hoe dan ook, het grote voordeel van deze constructie, waarbij de benzinemotor wordt betiteld als een range extender of ritverlenger, is dat je nooit met geknepen billen rijdt wegens een kleine actieradius. Je rijdt met deze Volt eenvoudig zo'n 65 kilometer volledig elektrisch en daarna springt de benzinemotor aan en kun je nog eens zo'n 550 kilometer, elektrisch aangedreven, doorrijden. En is je brandstoftank leeg, dan tank je gewoon euroloodvrij en hup, daar ga je weer. Je haalt je bestemming dus altijd. Eenmaal thuis kun je de Volt dan aan het stroomnetwerk hangen om de accu's op te laden.Als je korte(re) ritten doet - bijvoorbeeld van en naar je werk - kun je je bestemming vaak helemaal elektrisch bereiken. Vervolgens hang je de auto aan een laadpaal en rij je ook elektrisch weer terug. En heb je die dag dus nul liter brandstof gebruikt en nul CO2 de buitenlucht in gemikt. Overigens kun je de Volt niet aan een snellader hangen. Een normale laadpaal werkt wel, net als het stopcontact thuis. Een lege Volt opladen op het stroomnetwerk thuis kost zo'n acht uur. Het opladen zelf is kinderlijk eenvoudig. Je stopt gewoon de stekker in het stopcontact en in het aansluitpunt op de auto en dat is dat. Een lampje bovenop het dashboard toont of de auto aan het laden is. Er zitten twee stekkers bij, eentje voor het normale stopcontact en eentje voor aan een laadpaal. In de testauto zat tevens een zakje met vier verloopstekkers voor gebruik in het buitenland.

De Volt is er - in tegenstelling tot de Opel Ampera - in twee versies. De goedkoopste kost € 42.950, de rijker uitgeruste LTZ-versie komt op € 45.500. Stevige prijzen, maar in tegenstelling tot veel andere elektrische auto's biedt de Volt wel erg veel waar voor zijn geld. De elektrische Nissan Leaf kost weliswaar 35 mille, maar is een stuk kleiner. En hij mist de troefkaart van de Volt: de range extender. Voor zakelijk gebruik kan de aanschafprijs van de Volt overigens een stuk lager uitvallen wegens enkele regelingen die voor bijvoorbeeld ZZP-ers gelden. Zie verder ook de website van de belastingdienst bij milieu-investeringsaftrek.

Hoe rijdt de Chevrolet Volt?

De Chevrolet Volt rijdt en voelt in principe als een doodnormale auto. Alleen is hij bij wegrijden met volle accu's superstil. Zo stil zelfs dat er een klein toetertje is gemonteerd om voetgangers eventueel met een beschaafd tuutje erop te attenderen dat je eraan komt. De elektromotor heeft maar liefst 370 newtonmeter trekkracht, maar hij is ook best zwaar. Van 0 naar 100 km/h optrekken duurt negen tellen, de topsnelheid ligt op 160 km/h. Als de benzinemotor bijspringt verandert er eigenlijk niks. Je hoort hem zachtjes aanslaan en dat is dan dat. Laat je het gaspedaal los dan vertraagt de auto iets sterker dan een conventionele auto. Je kunt de automaat - waarvan de schakelindicator overigens erg slecht afleesbaar is - ook in een speciale L(aad)-stand zetten. In die stand remt de auto zeer sterk af op de motor omdat er op dat moment energie wordt opgewekt. Geen fijne stand, temeer omdat het voor de auto's om je heen lijkt of je hard aan het remmen bent. Maar de remlichten floepen niet aan en dat is best link. Medeweggebruikers verwachten niet dat je zo sterk vertraagt. Hier moet Chevrolet snel een oplossing voor vinden. Bij de elektrisch aangedreven BMW Active E bijvoorbeeld springen de remlichten dan wel aan.

Ook over het remmen zelf hebben we een klacht. Je moet erg diep trappen voordat je vertraagt en de remmen zijn erg lastig te doseren. Het zicht naar achteren is door de kleine achterruit beperkt. En ook de fikse raamstijlen achter en voor dragen niet bepaald bij aan een goed zicht. Verder zie je totaal niet waar de motorkap ophoudt, wat parkeren lastig maakt. Wel zitten er parkeersensoren op en kun je een achteruitrijcamera bestellen. Meteen doen, zeggen wij. De besturing van de Volt is keurig direct, maar er had wel meer gevoel in gemogen. De wegligging is in orde. Hij voelt wat stoterig op korte oneffenheden maar voor de rest is de Volt een heerlijk comfortabele auto. Wel schraapt hij heel snel met z'n neus over de grond als je een verkeersdrempel over moet. Behoorlijk irritant.

We hebben met de Chevrolet Volt een lange rit gemaakt naar Londen en terug en dan blijkt dat in heuvelachtig gebied de trekkracht net aan is, en de benzinemotor veelvuldig moet helpen. Het effect op het brandstofverbruik blijft gelukkig beperkt. Gemiddeld reden we 1 op 20. En boven alles was er de geruststellende gedachte dat je niet ging stranden dankzij de range extender.

De Chevrolet Volt van binnen

Je eerste indruk bij het instappen is dat je in een auto van de toekomst stapt. Dat komt vooral door een heel spannend swoosh-geluidje bij aan- en uitzetten van de auto, en door het afwijkende instrumentenpaneel. De eerste paar keer moet je even goed kijken en begrijpen wat wat is. De groene en blauwe kleuren in de displays dragen ook bij aan het futuristische gevoel, evenals submenu's in het scherm in het midden van het dashboard waarop je informatie krijgt over de batterijen, het verbruik enzovoort.

Allemaal prachtig, maar het is tevens de achilleshiel van de Volt. Het is een beetje een auto voor nerds met al z'n techno-displays, en dat kan het grote publiek afschrikken. Wat is er mis met conventionele meters? Dat zou tevens de ergonomie ten goede komen. Het middenconsole bijvoorbeeld ziet er erg fraai uit, maar het is lastig in één oogopslag de knoppen voor de airco, de radio en de navigatie te vinden en te bedienen. En het is best spannend om even op een scherm te zien dat er energie van de remmen naar de accu's vloeit, maar het leidt ook behoorlijk af. En eerlijk gezegd zou een display waarop je benzine van de tank naar de motor ziet vloeien als volstrekt overbodig beschouwd worden. Wel handig is de knop waarbij je uit verschillende rijmodi kunt kiezen.

Een laatste klacht tenslotte betreft de navigatie. Je zou verwachten dat je onder de POI's (points of interest) een knop zou vinden om laadpalen te vinden. Die is er niet - terwijl je wel het systeem wel kunt vragen je te begeleiden naar een tankstation waarbij je ook nog wordt gevraagd of je diesel, benzine of LPG wilt!

De Chevrolet Volt en het milieu

Het hoeft natuurlijk geen betoog dat deze auto bijzonder schoon is. Hij stoot maar 27 gram CO2 per kilometer uit en heeft een A-label. De Volt is hierdoor BPM-vrij, vrij van motorrijtuigenbelasting tot 1 januari 2015 en als je hem least (waarbij de auto uiterlijk 31 december 2013 op kenteken is gezet) betaal je er door de nieuwe regeling van 1 juli 2012 vijf jaar lang geen bijtelling.

Over het brandstofverbruik valt weinig zinnigs te zeggen. Oké, tijdens de testrit haalden we 1 op 20 onder ongunstige omstandigheden (bijna niet kunnen opladen en heuvelachtig terrein). Maar veel zal in de praktijk afhangen van de discipline van de bestuurder. Als die steeds de moeite neemt de auto zodra het kan aan een laadpaal te hangen, kun je heel lang rijden zonder een druppel brandstof te gebruiken.

Concurrentie

 Opel Ampera

 Lees ook onze autotest van de Opel Ampera

 Nissan Leaf

 Lees ook onze autotest van de Nissan Leaf

 Lexus CT200h

Lees ook onze autotest van de Lexus CT200h