Op vakantie met een elektrische auto

Waar een wil is, is een weg

Vanwege hun beperkte actieradius lijken elektrische auto’s ongeschikt voor lange afstanden. Maar met een beetje wilskracht en een goede voorbereiding kom je een heel eind!

Je elektrische auto opladen is in Nederland een fluitje van een cent. Je vindt een laadpaal, houdt jouw laadpas voor de lezer en kunt je laadsessie beginnen. In het buitenland werkt dit in principe hetzelfde, ware het niet dat je met jouw laadpas niet overal terecht kunt. Met sommige passen van Nederlandse providers - waaronder die van EV-Box en The New Motion - kun je ook laden bij laadpunten in België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Het aantal landen dat op dezelfde manier werkt, groeit gestaag.

Beschikt jouw accomodatie over een eigen laadaansluiting, dan is er niets aan de hand. Maar niet alle Europese landen zijn al ingespeeld op de elektrische auto. Het is dus verstandig om met zo'n personenwagen geen bestemming uit te kiezen waar de infrastructuur voor deze mobiliteitsvorm nog in de kinderschoenen staat. Noorwegen geldt als voorloper van de elektrische auto, maar juist dat land ondersteunt geen Nederlandse laadpassen. Je kunt bij een lokale provider terecht om een lokaal exemplaar te bestellen, of je sluit een abonnement af bij een overkoepelende organisatie.

Kosten

De ene pas is gratis, voor de ander wordt een eenmalig bedrag gevraagd. Weer een ander rekent een maandelijks tarief of een bedrag per minuut. Verder bestaat er een verschil in levertijd, maar doorgaans moet je de laadpas van jouw keuze binnen 8 werkdagen in huis hebben. Het Nederlandse LaadpasTop10 wil de grootste laadpas vergelijkingssite van Europa worden. Hier kun je terecht voor een overzicht van alle mogelijke laadpassen en de kosten die daarmee samenhangen. Je kunt de passen in kwestie vanaf deze website ook meteen aanvragen.

Opladen versimpelen

“Je elektrische auto van energie voorzien, zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je mobiele telefoon", vindt staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Zij heeft daartoe in 2017 al afspraken gemaakt met haar ambtsgenoten in België en Luxemburg. En niet zonder reden: 31 procent van alle Europese laadpunten staat in de Benelux.

Uitzoeken waar je onderweg kunt laden, is een secuur werkje. Wij maken het je gemakkelijk door openbare laadpunten voortaan op te nemen in de ANWB Routeplanner.

Meer informatie over de laadmogelijkheden in jouw vakantieland én de landen waar je doorheen komt, vind je in onze landeninformatie op de pagina 'tanken'. De belangrijkste reisbestemmingen hebben we hieronder alvast voor je verzameld.

België | Denemarken | Duitsland | Finland | Frankrijk | Griekenland | Groot Brittannië en Noord-Ierland | Hongarije | Ierland | Italië | Kroatië |  Luxemburg | Noorwegen | Oostenrijk | Polen | Portugal | Slovenië | Slowakije | Spanje | Tsjechië | Turkije | Zweden | Zwitserland 

Meer landen vind je hier.

Geen zin in gepuzzel? Pharos Reizen biedt kant-en-klare rondreizen aan, speciaal voor eigenaren van een elektrische auto!
 

Elektrische auto’s hebben nu nog een beperkt rijbereik. Een moderne EV moet na zo’n 300 kilometer aan de laadpaal. Wel steeg de gemiddelde actieradius van een elektrische auto in 2018 van 221- naar 264 kilometer. In ons overzicht verkrijgbare modellen zie je met welke EV je het minste aantal laadstops hoeft te maken.

Naar het overzicht

Vrijwel dagelijks krijgt de ANWB vragen over hoe het nu verder moet met onze geliefde vakantiebesteding, als straks verbrandingsmotoren zijn uitgebannen en de trekauto volledig elektrisch moet zijn. Waar staan we anno nu? We geven antwoord in zes vragen.

Vraag 1

Betaalbare elektrische auto’s zijn er nog nauwelijks en modellen die wel binnen het particuliere budget liggen, mogen geen aanhangwagen trekken. Staan caravanbezitters nu met lege handen?

Harm Zeven, EV-specialist van ANWB Experts: ‘Als op dit moment iedereen over zou moeten naar een elektrische auto, dan hebben we inderdaad een probleem. Het aantal plug-in hybride caravantrekkers is beperkt en er bestaat slechts een handvol volledig elektrische auto’s die een flinke caravan mogen trekken. De Tesla Model X bijvoorbeeld, of de Audi e-tron.

Bij een rij-impressie met die eerder genoemde Tesla door de Kampeer- en Caravan Kampioen is al gebleken dat het extra gewicht van een caravan fnuikend is voor de actieradius.’ De technische ontwikkeling neemt echter een enorme vlucht. Er staan veel innovaties op stapel, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe accutechniek en opwekking van energie.

Vraag 2

Op welk moment móeten we allemaal in een elektrisch voertuig rijden?

Niet in 2030, in elk geval. De boodschap van de regering luidt dat er dan nieuw alleen nog elektrische auto’s mogen worden verkocht. Daar vallen overigens ook waterstofauto’s onder.  Brandstofauto’s zijn vanaf dat moment alleen nog tweedehands verkrijgbaar en worden op die manier dus uitgefaseerd. Uitgaande van een gemiddelde levensduur van 20 jaar kunnen we nog tot 2050 toe met de verbrandingsmotor.

Dat wordt in een interview met vakwebsite Innovation Origins onderschreven door Daan de Cloe, directeur van TNO Automotive. ‘Elektrische caravantrekkers’ staan nog niet op de agenda bij TNO. ‘Het is voor ons te vroeg om daar al een standpunt over in te nemen. Ook Luca Pascotto, Road Safety and Advocacy Manager bij de Federation Internationale d’Automobile (FIA), de wereldwijde belangenbehartiger voor de automobielbranche, weet ons te melden dat het onderwerp bij zijn organisatie nog niet besproken wordt.

Vraag 3

Wanneer komt er een elektrische auto die alles net zo goed kan als de huidige benzine- en dieselauto’s?

Wat het de elektrische auto aangaat, worden er in korte tijd enorme stappen gezet. Vergelijk het met de ontwikkeling van smartphones: op het moment dat je met het allernieuwste model de winkel uitloopt, ligt een maand later de verbeterde versie alweer in het schap. De verwachting is dat het met de elektrische auto net zo zal gaan. Elektrische caravantrekkers komen beschikbaar, maar we moeten nog even geduld hebben. En tot die tijd kunnen we nog jaren vooruit met onze verbrandingsmotoren.

Vraag 4

Ik lease een volledig elektrische auto, maar wil in de vakantie met de caravan op stap kunnen. Wat kan ik het beste doen?

Dan is ‘additional lease’ een optie. Je kunt dan binnen het bestaande leasecontract een aantal weken per maand beschikken over een geschikte trekauto. Je betaalt hiervoor een maandelijkse toeslag. Als particuliere EV-rijder kun je uiteraard ook zelf een trekauto huren, maar dat zal een speurtochtje worden. Lang niet alle verhuurmaatschappijen hebben (voldoende) auto’s met trekhaak in de vloot.

Vraag 5

Wat doet de caravanbranche eigenlijk zelf om caravankamperen op lange termijn vol te houden?

De caravanbranche loopt niet over van innovatie om caravankamperen ook op langere termijn mogelijk te houden. Lichtgewicht caravans als de Caravelair en Sterckeman zijn belangrijke stappen, de Dethleffs e-Coco is zelfs het eerste prototype van een caravan met elektrische aandrijving. Hij ondersteunt de (elektrische) trekauto, waardoor deze minder hard hoeft te werken. Het opladen van de batterij van de e-Coco gebeurt onder meer door het terugwinnen van remenergie.

Vraag 6

Wat gebeurt er met de actieradius van mijn EV wanneer ik een caravan aankoppel?

Elektrische auto’s hebben nu nog een beperkt rijbereik. Een moderne EV moet na zo’n 300 kilometer aan de laadpaal. Met een snellader kost het pakweg een half uur om de accu van leeg weer voor 80 procent op te laden. De Bovag verwacht dat over niet al te lange tijd het opladen van een EV net zo lang duurt als het tanken van een brandstofauto. Ook worden accu’s steeds krachtiger, wat het nadelige effect van het trekken van een aanhangwagen verkleint. In ons overzicht elektrische modellen zie je precies welke EV's op dit moment het meeste geschikt zijn om een aanhanger te trekken:

Naar het overzicht