e-Scooters: nog meer cijfers, feiten en meningen

Kampioen mei 2013

Mei 2013 - Onze e-scootertest leverde meer gegevens op dan we in de Kampioen kwijt konden. Daarom vind je op onze website niet een, maar wel twéé tabellen vol nuttige informatie voor het geval je op zoek bent naar een elektrische scooter. Bovendien lees je hier een bloemlezing uit de reacties van de importeurs die deel hebben genomen aan onze test én kun je een video bekijken van de testdag.

Reactie Ebretti
“Wij hechten veel waarde aan de test die de ANWB met de Ebretti 518 heeft uitgevoerd. (...) Ebretti is uiteraard niet content met de uitkomst. Deze staat ver af van onze ambitie om betaalbare, hoogwaardige elektrische mobiliteit te leveren. (...)Aandachtspunten die we herkennen, zijn reeds onderhanden genomen en zullen in de loop van dit jaar de Nederlandse markt bereiken. Als voorbeelden kunnen we noemen: de vervanging van verchroomd staal door RVS, de aanpassing van de voorwielophanging en schokbrekers plus de introductie van een nieuwe motor en achter-schijfremmen. Daarnaast zijn er een aantal bevindingen die ons verrassen, waarbij we te maken lijken te hebben met een uniek geval (dit betreft voornamelijk de problemen rondom de lader). (…) Voor de ‘verrassingen’ gaan we de testscooter nader onderzoeken om vast te stellen of we hier met een uniek geval te maken hebben of dat de ANWB de vinger heeft gelegd op een probleem van structurele aard. In dat geval ondernemen wij daar direct actie op. (…) Het is overigens mogelijk de 518 te voorzien van een smaller stuur, waardoor een aantal bezwaren met betrekking tot de breedte ondervangen kan worden.

Reactie Govecs
“Alle modellen hebben vanaf 2012 voor en achter schijfremmen. Een zijstandaard is als accessoire leverbaar. Model 2013 heeft niet alleen een rigoureus verbeterde vering, maar ook een herontworpen bagagecompartiment, waarin een volwaardige helm kan worden opgeborgen. Het vaste oplaadsnoer is verder vervangen voor een spiraalkoord. (…) Groot licht is voor een 50cc niet verplicht en omwille van energie besparing niet aanwezig.”

Reactie Nimoto
“Het lekken van het zadel op de stiknaden zou niet moeten mogen. Om het schuim bevindt zich een plastic hoes: waarschijnlijk is deze gescheurd of er is per ongeluk met iets scherps doorheen geprikt. Wij gaan er vanuit dat dit exemplarisch is. De beschrijving op het slot is niet correct: de term ‘push’ moet eraf omdat dit niet nodig is bij stuurslot. Door deze onjuiste aanduiding is er zeer waarschijnlijk hard aan de sleutel gedraaid waardoor deze een beetje is getordeerd en alles moeilijker werkt. Dit zal worden aangepast bij alle Trendy-R units.
De roestvorming op de voorvork is erg vreemd, zeker omdat het slecht bij één van de twee poten plaatsvindt. Lijkt dus ook exemplarisch maar zullen wij verder onderzoeken als de scooter bij ons terug is.
De roestvorming op bouten/moeren is waarschijnlijk terug te voeren op de omstandigheden waarin u heeft getest. Deze zijn zijn zeer uitdagend geweest, met name pekel kan de scooter behoorlijk aantasten. Wij adviseren de consument dan ook om de scooter hier goed tegen te beschermen door na iedere rit de scooter goed te wassen en in te spuiten met een corrosiewerend middel.
De rammel aan voorzijde betreft waarschijnlijk een losse kabel onder de koplamp. Die hoort vast te zitten met een trekbandje.
Uw opmerking dat het gas niet makkelijk te doseren valt,  is een aandachtspunt.”

Reactie Novox
“Wij werken hard aan een inbouwlader om het gebruiksgemak verder te vergroten. (…) De vering is op twee manieren instelbaar. Zowel door de druk van de gasvulling aan te passen alsmede door de mechanische afstelling van de stelring.
Wij hebben geen nieuwe scooter voor de test ingezet, op basis daarvan kan er zich wat meer roestvorming of corrosie voordoen. Onze frames, achterbruggen en standaards zijn voorzien van poedercoating. Dit houdt in dat de scooter goed beschermd is tegen roestvorming. Bepaalde punten van de standaards (de punten die contact maken met de ondergrond) zullen op termijn wel sporen van roestvorming gaan vertonen omdat de oppervlaktebehandeling hier zal slijten.                                             
De scooter is geleverd met winterbanden, deze hebben een hogere rolweerstand. De actieradius van de standaard banden zal vermoedelijk iets hoger liggen.”

Video Testdag

Bekijk de impressie van de testdag.