Tesla Roadster

Zo leuk kan elektrisch rijden zijn!

Elektrisch rijden hoeft helemaal niet saai te zijn. In de Tesla Roadster bijvoorbeeld. We proberen hem uit.

Tesla Roadster

We kunnen erom treuren en wensen dat het nooit zover komt, maar dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad, is een feit. Straks zorgt een elektromotor voor de aandrijving. Dat betekent vaarwel ronkend uitlaatgeluid, doei-doei mooi vormgegeven achtcilinders en tot nooit weerziens dubbele uitlaatpijpen. Wat ervoor in de plaats komt, is voor velen een doembeeld. Want op de plek waar nu nog prachtig ogende en naar benzinedampen ruikende verbrandingsmotoren hangen, vind je straks een 'opgevoerde wasmachinemotor.' En erg sexy zien elektrische auto er meestalook niet uit. Tot de Amerikaan Elon Musk het helemaal anders ging doen. Zijn Tesla is een elektrische auto waar je opgewonden van kunt raken.

Miljardair Musk begon in 2009 met wat de grote autofabrikanten nog niet willen of durven, namelijk het op de markt brengen van een elektrische sportauto. Musk had al eerder een paar bedrijfjes opgericht. De eerste verkocht hij na vier jaar aan computerfabrikant Compaq voor 300 miljoen dollar en daarna ontwikkelde hij een betalingssysteem met de naam Paypal. De firma Ebay had daar kortetijd later maar liefst 1,5 miljard in aandelen voor over. Het moge duidelijk zijn dat de firma Tesla met 250 man in dienst niet vanuit een rommelige garage wordt gerund. Musk runt zijn bedrijf met militaire precisie en hij heeft zijn zaken dan ook prima op orde.

Gebaseerd op Lotus Elise

De Tesla Roadster wordt gebouwd in het Britse plaatsje Hethel bij Lotus. Op het verlengde chassis, dat in de basis hetzelfde is als dat van de Lotus Elise, wordt de aandrijflijn gemonteerd. Deze is afkomstig uit de Verenigde Staten. Daarna wordt de op maat gemaakte carrosserie bevestigd. Voor klanten in de VS vindt het omgekeerde proces plaats. Daar worden chassis en carrosserie bij Tesla Motors in Menlo Park,Californië afgeleverd, waarna de aandrijflijn wordt gemonteerd.

Zacht gierend geluid

Tesla Roadster achterlicht

We gaan de weg op met een splinternieuwe Tesla. De gebruiksaanwijzing is simpel: 'Je draait de contactsleutel om, zet de auto in D en rijdt weg. Veel plezier!' En inderdaad, zo gaat het. Het motorgeluid is niet geheel afwezig. Bij het accelereren hoor je een zacht gierend geluid, bij het afremmen wordt het luider.Dat komt omdat de remkracht dan wordt omgezet in energie waarmee de 6831 laptop-accu's achterin worden opgeladen.

Je merkt het ook aan de auto zelf. Wanneerje het gaspedaal loslaat, remt de Tesla harder af dan een auto met verbrandingsmotor. Dat kan gevaarlijk zijn voor achteropkomend verkeer, daarom gaat bij sommige snelheden automatisch het remlicht branden zodra je het gaspedaal loslaat. De basis van de Tesla komt van Lotus en zo rijdt de autoook een beetje. Hij is vrij klein, laag en sportief geveerd. De besturing is direct en hij rijdt dan ook als een snelle, nagenoeg geluidloze Lotus. Met geopend dak hoor je dan ook de vogels fluiten en de bladeren ruisen in de wind. Opvallend is dat je het motorgeluid totaal niet mist. Dat komt misschien ook doordat de 248 pk en 375 Nm sterke Tesla zeer snel is. Even het gaspedaal intrappen en vier seconden later rij je 100 km/h. De Tesla is licht onderstuurd; iets wat met een paar bredere voorbanden ongetwijfeld goed te verhelpen is.

Actieradius 350 kilometer

Tesla Roadster Oplaadstekker

Dankzij de bijna 7000 laptop-accu's heeft de Tesla een actieradius van zo'n 350 kilometer. Het opladen duurt zestien uur met een stopcontact en 3,5 uur met een speciale snellader. Een volle tank kost zo'n acht euro. De accu's wegen vierhonderd kilo, waarmee de auto op een totaalgewicht van 1240 kilo komt. Je merkt het nauwelijks bij dagelijks gebruik. Hoe dat is op een circuit weten we niet, maar echt extreem kan het gewicht niet storen. Immers, ook 1240 kilo is een prima gewicht voor een sportwagen. In vergelijking met een Lotus is de Tesla een stuk langer en dat komt het comfort ten goede. Toch zullen veel potentiële klanten wachten op de bruikbaarder vierdeurs sedan, die in 2011 op de markt komt.

Enorm veel trekkracht

Het grote voordeel van de elektromotor is het koppelverloop. Vanaf stationair toerental is het maximale koppel direct aanwezig. Dat bedraagt 375 Nm, wat enorm veel is voor een auto met een eigen gewicht van 1.238 kilogram. Je hebt helemaal onderin enorm veel trekkracht, wat zich vertaalt in een razendsnelleacceleratie (0-100 km/h in 4 sec.). Bovendien blijft er kracht voorhanden tot liefst dertienduizend toeren.

Technische gegevens

Motor

375 volt luchtgekoelde elektromotor

Vermogen (kW/pk bij r/min)

185 [248]/5.000-8.000

Koppel (Nm bij r/min)

375/0-4.500

Maximumsnelheid (km/h)

200 (begrensd)

Acceleratie 0-100 km/h (sec)

4

Verbruik stad/buiten/gemiddeld (l/100 km)

0

CO2 uitstoot (gram/km)

0

L x b x h (cm)

394 x 185 x 112

Wielbasis (cm)

235

Massa (kg)

1.238

Prijzen

n.b.