Tazzari Zero

Postorderauto

Postorderbedrijven staan om veel producten bekend, en naast kleding, huishoudelijke apparatuur en massagestaven gaat dat wellicht nu ook voor auto's gelden. De elektrische Tazzari Zero heeft in Nederland de primeur. Maar een proefritje vooraf valt wel aan te bevelen.

Tazzari Zero

De Tazzari Zero is alleen via internet te koop, en importeur Sensamotiveis dan ook de samenwerking aangegaan met partners als nieuweautokopen.nl. Volgens Frank de Jong van SensaMotive ishet belangrijk om de kosten voor de consument te beperken en het online verkopen van een elektrische auto leek hen een goede stap. Dat lijkt het ons ook. Althans: wanneer we afgaan op de ronkende teksten die het Italiaanse bedrijf verspreidt wanneer het om hun product gaat. 'Ik zie de Zero als de eerste volledig elektrische volbloed sportwagen op de openbare weg', roept Erik Tazzari, CEO van de Tazzari Groep te pas en te onpas.

De Nederlandse importeur spreekt van 'een kart voor in de stad'. En ja, zoiets maakt natuurlijk nieuwsgierig. Want snel, sportief én goed voor het milieu zijn toch waarden die aanspreken. Wie wil er nou niet in een achterwielaangedreven sportwagen van Italiaanse makelij rijden, waarvan de naam eindigt op de letter 'i' en die nog geen 25.000 euro kost?

Geen brommobiel

Tazarri Zero

Wat als eerste opvalt, is dat de Zero kleiner is dan je op grond van de foto's op de website zou denken. Met zijn lengte van 2,88 meter is het een soort Smart. Maar dan iets lager. Qua vormgeving is er weinig sulligs aan te ontdekken. Dit is geen elektrische brommobiel, maar een goed uitziend autootje, dat hooguit door zijn geringe afmetingen associaties met voertuigen voor minder validen oproept.

De binnenruimte is enorm voor een auto van dit kaliber. Zelfs personen met een lengte van 1,90 meter kunnen een plek vinden achter het stuur. Het stuurwiel zelf is niet in hoogte verstelbaar, wat voor langere personen wel lastig is. Ook missen we een paar andere redelijk elementaire zaken als ABS, ESP en airbags. Een kachel zit er wel in. Die loopt op diesel. Achteraf ingebouwd door de firma Webasto. In Italië hebben ze 'm niet nodig, maar in onze streken dus wel.

Simpele bediening

Tazarri Zero

Vanaf de bestuurdersstoel kijk je uit op vier grote gekleurde knoppen. Met een druk op de rode knop wordt de sportstand geactiveerd. De Zero reageert dan feller op commando's van de rechtervoet. Geel is de normale stand en groen staat voor 'economy'. De blauwe knop gebruik je alleen bij gladheid en regen. Hoewel de techniek erachter eenvoudig is, merk je duidelijk het verschil tussen de vier standen. De Zero beweegt zich vlot door het stadsverkeer zolang je de blauwe en groene knop laat voor wat ze zijn.

Vanuit stilstand heeft het autootje een moment nodig om in beweging te komen maar daarna versnelt de Zero prima. De auto heeft een topsnelheid van 90 km/u, een snelheid die je vlot bereikt. Als je 'economy' hebt ingeschakeld, ligt de topsnelheid lager. Een rijtje met LED-jes achter het stuur informeert je over het huidige energieverbruik en op een metertje in het instrumentarium lees je de status van de accu's af. Verder zijn er nog twee andere knoppen te vinden; een met een pijl naar voren en een met een pijl naar achteren. Die doen precies wat ze aangeven. Namelijk voorruit rijden bij de pijl naar voren en achteruit bij de pijl naar achteren.

Geen rijdersauto

Tazarri Zero

Helaas is de wegligging niet de sterkste kant van de Zero. De vering is niet sportief, maar gewoon keihard. Remmen is evenmin een sterk punt. De Zero vertraagt wel, maar de eerste keer dat we op een rotonde af kwamen rijden, schepten we al bijna een fietser. En na een half uur begon onze rechterkuit gevaarlijk op te zwellen van het stampen. De oorzaak zit 'm ongetwijfeld in de veel te kleine remschijven.

Wel is de Zero lekker wendbaar. Hij reageert snel op de besturing en helt nauwelijks over in bochten. Helaas kun je daar in het door ons gereden exemplaar niet van profiteren omdat de stoelen iedere vorm van zijdelingse steun ontberen. Gas geven is eveneens lastig. Althans, het rijden met een constante snelheid. Wanneer je je gas loslaat, wint de auto remenergie terug via de motor. Op zich geen probleem, maar wel is het te betreuren dat de auto slechts twee standen kent. Accelereren óf vertragen. Een constante snelheid rijden is hierdoor onmogelijk en dat leidt al snel tot een zenuwachtig rijgedrag.

Weinig onderhoud

Tazarri Zero

Voordelen zijn er ook. De operationele kosten van de Zero zijn extreem laag. Om 65 kilometer te rijden, hoef je slechts één euro aan energie uit te geven. Bovendien heeft de Zero nauwelijks draaiende delen en heeft mede daardoor weinig onderhoud nodig. Andere voordelen van de Tazzari zijn dat je geen wegenbelasting en BPM betaalt en dat ondernemers 'm versneld mogen afschrijven.

Het duurt negen uur om de batterij volledig op te laden, met de optionele snellader wordt de laadtijd gehalveerd. Als er krachtstroom (380 volt) beschikbaar is kun je tachtig procent van de accu's opladen in slechts vijftig minuten. Tazzari geeft standaard een jaar garantie op het batterijpakket, optioneel kun je een tweede jaar garantie bijkopen. In de praktijk gaat een accupakket ongeveer 150. 000 kilometer mee. Het vervangen kost zo'n 7000 euro.

Eerste indruk

Het is jammer dat Tazzari alles zelf heeft willen ontwikkelen. Wanneer ze samenwerking hadden gezocht met autofabrikanten en elementaire delen als remschijven, wielophanging en software hadden afgenomen, had het best wat kunnen worden. Nu overheerst vooral teleurstelling over de rijeigenschappen. Zeker omdat we de Zero meer hadden gegund op basis van zijn pioniersrol, degelijke structuur en stoere uiterlijk.

> Elektrische Tazzari Zero alleen online te koop