Renault Fluence Z.E

Zeg maar een elektrische Mégane

De Renault Fluence Z.E is een elektrisch aangedreven vierdeurs sedan, op basis van de Mégane. Die letters staan voor Zero Emission, ofwel nul uitstoot. In 2012 maakt hij zijn entree op de Nederlandse markt.

Dertig centimeter langer

In het Bois de Boulogne in Parijs rijden we de eerste kilometers met de Fluence Z.E, een ruime vierdeursauto op basis van de Mégane. De productieversie is nog niet klaar, maar deze demonstratieauto is al wel voorzien van de elektrische aandrijftechniek die in de definitieve versie op de markt komt.

Renault Fluence ZE

De Fluence die in 2012 van de band rolt, is bovendien dertig centimeter langer dan de auto die we nu rijden. Die extra lengte is nodig om de bagageruimte te compenseren die het accupakket van 250 kilo nu inneemt. Renault heeft zijn best gedaan om de elektrische Fluence niet al te opvallend te maken. Alleen de stickers op de flanken verraden dat dit een elektrische auto is. En in het dashboard geeft een aantal meters andere waarden aan dan we gewend zijn: zo is er een meter die de hoeveelheid stroom in het accupakket aangeeft. De stoelen van de Fluence zijn comfortabel en achterin is zelfs genoeg ruimte voor langere passagiers.

Motorgeronk blijft uit

Dashboard Renault Fluence

Sleutel in het contact, draaien maar en … er gebeurt niets. Iets te gretig misschien? Inderdaad, de besturingssoftware kon het niet bijhouden. De sleutel iets langer vasthouden in het contactslot helpt. De letters 'OK' lichten op in het instrumentarium, maar motorgeronk blijft uit. De pook in 'Drive', de voet op het stroompedaal en de Fluence komt geruisloos in beweging.

Renault heeft een 70 kW/95 pk sterke elektromotor gemonteerd die de voorwielen aandrijft. Renault heeft de topsnelheid begrensd op 130 km/h. Zonder begrenzing zou hij gemakkelijk 150 km/h kunnen rijden. Het koppel van de elektromotor bedraagt 225 Nm en is direct vanuit stilstand beschikbaar - een kenmerk van alle elektromotoren - en dat merk je dan ook aan de pittige acceleratie.

Opladen of wisselen

Vulstekker Renault Fluence ZE

Het lithium-ion-accupakket heeft een opslagcapaciteit van 20 kWh. Opladen - zowel reguliere netstroom als krachtstroom - kan met behulp van het bijgeleverde snoer. Het volledig opladen van het accupakket duurt via het stopcontact thuis (220 volt) acht uur. Krachtstroom (400 volt) laden - let wel, dit is níet hetzelfde als opladen bij een snellaadpaal - vergt slechts twintig minuten: in die korte tijd is het accupakket opgeladen tot 80 procent van de capaciteit. Als het accupakket volledig opgeladen is, heeft de Renault Fluence een actieradius van 160 kilometer, mede afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. Het systeem regenereert overigens ook stroom wanneer de berijder het stroompedaal loslaat.

Lege accu's wisselen voor volle

Het accupakket kan in theorie ook gewisseld worden, zodat de berijder onderweg zijn lege accupakket kan inwisselen voor een opgeladen pakket. Renault is partner van het Israëlische Project Better Place, dat in Europa een netwerk van accuwisselstations wil realiseren. Het is de bedoeling dat alle elektrische modellen van Renault met een gestandaardiseerd accupakket van de band rollen. De Fluence Z.E. is vanaf eind 2011 te koop. De verkoopprijs bedraagt € 26.180 maar dat is exclusief de batterij. Die kun je leasen voor € 79 per maand (bij 10.000 km per jaar).

Technische gegevens Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence ZE

Vermogen (kW/pk) 70/95

Koppel (Nm) 226

Maximumsnelheid (km/h) 130

CO2-uitstoot (g/km) 0

L x b x h (cm) 462 x 181 x 146

Wielbasis (cm) 270

Massa (kg) 1.453

Prijs (vanaf) € 26.180 (exclusief batterij)