Opel Ampera

We hebben alvast even wat kilometers kunnen rijden met de elektrische Opel Ampera die enkele dagen in Nederland was. De eerste kennismaking valt niet tegen.

Opel Ampera exterieur

Een stukje sturen met Opels nieuwe elektrocar is eigenlijk een weinig spannende ervaring en dat is ook precies de bedoeling. Elektrisch rijden moet uiteindelijk net zo 'normaal' worden als het rijden met een 'gewone' auto. Maar een klein beetje anders is het natuurlijk wel. Zo heeft de Ampera slechts één versnelling. Meer is niet nodig, want een elektromotor heeft in zijn hele toerenbereik maximale trekkracht.

Een sprint van 0 tot 100 km/h verloopt volgens Opel in ongeveer negen seconden. Met de versnellingshandel in Drive trekt de Ampera er rap vandoor als je het 'gas'pedaal diep intrapt. Doe je wat voorzichtiger, dan laat een groen draaiend bolletje op het dashboarddisplay zien dat je economisch en ecologisch verantwoord bezig bent.

Zachte brom

Opel Ampera spiegel

Eenmaal op de snelweg verandert het groene bolletje van kleur: het wordt bruin. De 150 pk sterke elektromotor moet er nu flink aan trekken om de 1500 kg zware auto aan de gang te houden. Maar de Ampera komt wel goed mee in het verkeer. Gewoon lekker vlot. De opgegeven maximumsnelheid is 161 km/h, maar dat hebben we nog maar niet uitgeprobeerd. Veel lawaai is er onderweg niet te horen want we rijden nog steeds elektrisch. De motor maakt een zacht zoemend geluid. Met volledig opgeladen batterijen moet je dat zo'n zestig kilometer vol kunnen houden.

Voor deze proefrit zijn de lithium-ion accu's maar een klein beetje gevuld, opdat wij al snel kunnen horen hoe het klinkt, en voelen hoe het voelt als de hulpmotor wordt ingeschakeld. Dat gebeurt zodra de accu bijna leeg is. Ook dit is niet bepaald een opwindende gebeurtenis. Je voelt er namelijk niks van en je hoort ook vrij weinig. Hooguit een zachte brom uitde uitlaat.

Stopcontact

Maar het is wel een prettig idee dat je met deze elektrische auto gewoon verder kunt blijven rijden. Zolang er maar brandstof in de 35 liter grote tank zit zorgt de benzinemotor (in Opel-termen de 'range extender') ervoor dat de accu's worden bijgeladen. Zodat de elektromotor door kan gaan met het aandrijven van de voorwielen.

Volgens Opel is een volle accu plus een volle tank genoeg voor een bereik van in totaal 500 km. Maar de fabrikant weet ook dat de meeste mensen dagelijks minder rijden dan zo'n 50 km. Dergelijk woon-werkverkeer kan dus volledig elektrisch. En tussen de ritten door kan de Ampera dan aan een normaal 220 volt stopcontact worden bijgeladen.

Eerste indruk

Opel Ampera spiegel

Rijden met de Opel Ampera is al met al geen uitzonderlijke, maar wel een plezierige ervaring. Hij stuurt prettig en presteert vlot genoeg. Dat je elektrisch rijdt is eigenlijk niet te merken en ook als de verbrandingsmotor mee gaat doen merk je daar vrij weinig van. De eerste indruk is dus zonder meer positief.