Mitsubishi iMiEV

Stroomversnelling

Na de hybrideauto's raakt nu de introductie van elektrisch aangedreven auto's in een stroomversnelling. Eén van de eerste die je echt kunt bestellen is de Mitsubishi iMiEV.

Mitsubishi i-MIEV exterieur

De iMiEV is een compacte stadsauto. Achter het brandstofklepje gaat een stopcontact schuil, waarin je het bijgeleverde snoer inplugt. De andere kant kan gewoon thuis in het stopcontact. Volgens de fabrikant bedraagt de oplaadtijd bij een volledig lege accu zo'n zeven uur en kost dat ongeveer drie euro aan stroom. Natuurlijk gaat dat sneller naarmate de accu minder leeg is. En er is een snellader verkrijgbaar, die de laadtijd aanzienlijk beperkt.

Is de accu eenmaal vol, dan zou je er maximaal zo'n 150 kilometers mee kunnen afleggen. Dat maakt de auto geschikt voor woon-werkverkeer, boodschappen- of schoolritjes. Maar niet voor de lange afstand, want als je 's avonds op verjaarsvisite bent geweest bij je schoonmoeder die 80 km verderop woont, wil je ook wel weer naar huis! Dus vergt volledig elektrisch rijden een strakke planning.

Beperkte actieradius

Mitsubishi i-Miev vulstekker

Zo groot is het elektromotortje niet, maar het voldoet voor bovenbeschreven korte ritjes. Met het vermogen van 49 kW/67 pk komt hij vlot genoeg op gang. Het koppel is voor zo'n autootje ook niet misselijk: 180 Nm, beschikbaar vanaf 0 tot 2.000 r/min! En dat betekent weer dat je met de i-MIEV verrassend goed meekomt met het overige verkeer. We hebben dit keer geen acceleratiemetingen verricht, omdat we die niet echt relevant vinden bij dit type auto. Maar de fabrieksopgave voor een sprintje van nul tot 100 km/h in 9,5 seconde spreekt boekdelen.

Dat moet je overigens niet te vaak doen, want het heeft grote gevolgen voor de capaciteit van de lithium-ion accu. Net als het gebruik van elektrisch werkende accessoires zoals verlichting, ruitenwisser, radio en airco. Wij hebben tijdens de testperiode voornamelijk normaal (lees: rustig) met de auto gereden en dan blijkt dat gemiddeld elke vijf kilometer een blokje van de 'brandstof'meter verdwijnt. Er zitten er zestien op, dus na zo'n 80 kilometer is het accupakket zowat uitgeput. Ook hier wordt dus, net als bij benzine- en dieselauto's, het energieverbruik in de folders veel te rooskleurig voorgesteld.

Relatieve stilte

Mitsubishi i-MIEV pook

Het rijcomfort krijgt aan de ene kant een positieve boost vanwege het ontbreken van motorgeluid. Ook het windgeruis valt nogal mee. In die relatieve stilte hoor je dan de banden wel wat duidelijker afrollen. En de vering is niet overmatig comfortabel.

Op uitrustingsgebied mogen we niet klagen. Standaard zitten er centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor en achter, lichtmetalen velgen, een in hoogte verstelbare en verwarmbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, een leren stuur en leren pookknop op. Optioneel kun je metallic lak of two-tone lak met i-MIEV striping verkrijgen.

Redelijke zitpositie

Mitsubishi i-MIEV dashboard

De instap achter is ruim, voor moet je je benen even onder het stuur doorwurmen, als de bestuurdersstoel niet helemaal naar achteren staat. Je hebt een redelijke zitpositie, en juist voldoende beenruimte voor en achter. Vooral hoofdruimte biedt de iMiEV meer dan genoeg. De bagageruimte voldoet, al is de vloer nogal hoog vanwege het accupakket daaronder. De leuning van de achterbank kan in twee gelijke delen omgeklapt worden, waardoor additionele laadruimte ontstaat. Diezelfde leuningen kun je ook nog in hoek verstellen. De voorstoelen hebben rugtassen en voorin zitten portierbakken en nog een paar vakjes. Plus een dashboardkastje.

Overzichtelijk

De iMiEV is een overzichtelijk wagentje. Dus: makkelijk inparkeren, hetgeen vooral in de stad (zijn habitat) van pas komt. Ondanks de extra driehoekruitjes vormen de voorruitstijlen toch flinke dode hoeken. Verder zit er natuurlijk ABS met elektronische remkrachtverdeling en brake assist op, voor-, zij-, en gordijnairbags, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, automatische verlichting, mistlampen en dagrijverichting.

De mistachterlichtschakelaar zit op een rare plek: vlak voor de pook op de tunnel. En het verklikkerlichtje zit daarin, dus uit het zicht van de bestuurder. Voor de bediening van de airco moet je je ogen even van de weg halen; de knoppen zijn wel duidelijk.

Weinig wegcontact

Verwacht geen hoogwaardige rijeigenschappen van de iMiEV. De auto stuurt indirect en tamelijk vaag. Veel wegcontact heb je dan ook niet op wegen buiten de stad. In snelle bochten wil hij het liefst rechtdoor (onderstuur). En de carrosserie helt ook behoorlijk over, als je een beetje vlot een bocht aansnijdt.

Bij onneffenheden of spoorvorming in het wegdek vraagt de auto soms om lichte stuurcorrecties. Het veercomfort houdt ook niet over. Korte hobbels en richels komen stevig het interieur binnen en ook grote oneffenheden blijven niet onopgemerkt.

Conclusie

Dat is nog eens een goedkoop rijden! Voor een fractie van de prijs van benzine vul je de accu. Verder stoot de i-MIEV geen CO2 uit, levert hij vlotte prestaties en is hij makkelijk handelbaar. Grootste struikelpunt is de beperkte actieradius en antwoord op de vraag: waar laad je hem op? Want als je de auto niet pal voor de deur kunt zetten wordt dat lastig. En tot slot: wat we hier allemaal schrijven over de Mitsubishi iMiEV geldt ook voor de Peugeot iOn en de Citroën C-Zero, want dat zijn precies dezelfde auto's.