Volvo C30 Electric

Eerste elektrische Volvo

Volvo levert dit najaar de eerste volledig elektrische C30-modellen af in Nederland. Ze worden ingezet in de lease en zijn dus (nog) niet voor particulieren te koop.

Volvo C30 Electric

De Volvo C30 Electric maakte zijn debuut op de autoshow van Detroit in 2010. In grote lijnen lijkt hij precies op een gewone C30. Maar binnenin is er wel het een en ander gewijzigd. Zo is het instrumentarium anders om het hele elektrische gebeuren goed in de gaten te kunnen houden. En er zit een gestileerd pookje in de middenconsole om de auto in de gewenste modus te zetten.

Volvo C30 Electric

Volvo produceert in eerste instantie een testvloot van enkele honderden auto's. Die worden in het normale verkeer van alledag ingezet. De ervaringen die men daar mee opdoet, worden gebruikt voor het realiseren van nog betere elektrische auto's. Dit jaar zullen er nog 250 worden gemaakt. Een groot deel van deze elektrische Volvo's gaat naar Amerika. En naar verwachting zullen zo'n 10 stuks van deze sportieveling op stroom nog dit najaar de Nederlandse wegen bevolken. Een leaseprijs is nog niet bekend. Maar in thuisland Zweden bedraagt die omgerekend € 1.500. In die richting moeten we de leaseprijs ook in Nederland gaan zoeken.

150 kilometer

Deze C30 is voorzien van een 82 kW (111 pk) sterke elektromotor. Die levert een maximaal koppel van 220 Nm. De topsnelheid bedraagt 130 km/h. En voor de acceleratie van 0-100 km/h wordt een tijd van beneden de 11 seconden opgegeven. Het bereik met volle accu's bedraagt zo'n 150 kilometer. Als je de accu's weer gaat bijladen op een standaard huis-tuin-en keukenstopcontact, ben je wel weer tien uur verder.

Volvo C30 Electric

Tijdens de Michelin Challenge Bibendum, die dit jaar in Berlijn werd gehouden, hebben we een stukje kunnen sturen met deze elektrische C30. En dat viel niet tegen. De acceleratie is uitstekend. En ook over de handelbaarheid hebben we geen klachten. Sterker nog, hij voelt behoorlijk sportief aan. In snel genomen bochten blijft hij bovendien lang neutraal. In grote lijnen komen de rij-eigenschappen overeen met die van een 'gewone' C30. Het enige dat je echt mist en waar je normaal gesproken ook sportief genoegen aan beleeft, is het geluid. Dat ontbreekt. Hij zoemt er lustig op los. Geluiden erop zetten als ware het ringtones zal voorlopig nog niet mogelijk zijn. Men wacht nog op regelgeving. En dat is misschien maar goed ook. Anders rijden er straks voor je gehoor alleen nog maar Ferrari's rond.

> Alles over elektrisch rijden