Chevrolet Volt met ritverlenger

De Chevrolet Volt is voorzien van een zogeheten 'range extender

Waar sommige autofabrikanten de toekomst zien in volledig elektrisch aangedreven auto's (Nissan, Tesla) en anderen zich meer richten op full hybrids (Toyota) heeft General Motors met de Volt (en z'n Europese evenknie Opel Ampera) juist veel vertrouwen in de zogeheten 'range extender'.

Waar sommige autofabrikanten de toekomst zien in volledig elektrisch aangedreven auto's (Nissan, Tesla) en anderen zich meer richten op full hybrids (Toyota) heeft General Motors met de Volt (en z'n Europese evenknie Opel Ampera) juist veel vertrouwen in de zogeheten 'range extender'.

Dit hebben de Volt en Ampera gemeenschappelijk

Het gaat dan om een auto met in de eerste plaats elektrische aandrijving, waarvan de actieradius niet beperkt wordt door de capaciteit van de accu's. Die kunnen namelijk onderweg worden opgeladen door de eveneens aanwezige verbrandingsmotor met generator. Het principe is al langer bekend, maar General Motors is ondanks alle tegenslagen van de afgelopen jaren, toch de fabrikant die de eerste bruikbare - en enigszins betaalbare - range extender auto klaar heeft. In tweevoud, want al mag Chevrolet met zijn Volt nu al de spits afbijten in de Verenigde Staten, wanneer die tegen eind 2011 ook in Europa te koop komt, krijgt hij direct concurrentie van de identieke Opel Ampera.

Prijs

De prijs van de Volt in de VS bedraagt netto 33.500 dollar. In de staat Michigan betekent dat inclusief belastingen een consumentenprijs van $ 41.000. Voor Amerikaanse begrippen prijzig, maar dan heb je wel een zeer complete auto, waar alleen wat interieurpakketten en een parkeerhulp-annex-achteruitrijcamera voor grotere investeringen kunnen zorgen. Die 41.000 dollar zou, met de huidige dollarkoers het aardige bedrag van zo'n 28.700 euro betekenen, maar Opel heeft al bekend gemaakt dat de prijs van de Ampera hier in Europa op € 42.900 komt te liggen, en dat is ondanks dat auto's in Europa altijd duurder zijn dan in de VS, toch wel een behoorlijk prijsverschil.

Laden

Chevrolet thuislaadstation

De grote weerzin bij talloze potentiële kopers van elektrische auto's is de 'range anxiety', de angst voor de beperkte actieradius. Nu kan de Volt ongeveer 60 kilometer puur elektrisch rijden, voordat 'ie aan de lader moet. Dat is meer dan de gemiddelde afstand die tachtig procent van de Europese forenzen dagelijks aflegt. Daarna is hij in vier uur weer opgetopt met stroom. Of in minder tijd bij een snellader.

Opladen regelen via iPhone

Met behulp van een iPhone app (is er ook voor andere smartphones) laat het laden zich geraffineerd regelen, bijvoorbeeld door rekening te houden met piek- en daluren. Je kunt ook opgeven op welk tijdstip de Volt volgeladen en opgewarmd (of juist gekoeld) klaar moet staan, zodat je prettig weg kunt rijden. Stationair aan het lichtnet verwarmen of koelen kost minder stroom dan rijdend en bovendien zorgt de app dat de accu's maximaal geladen zijn.

Generator

Maar hij hóéft nog helemaal niet aan het stopcontact, want hij heeft immers die ritverlenger (range extender), een 1,4-liter benzinemotor die ook door Opel wordt gebruikt. Die gaat dan een generator aandrijven, die op zijn beurt stroom levert voor de elektrische motor van de Volt. Met de gemonteerde brandstoftank bedraagt de actieradius dan 560 km. Als de Volt (of Ampera) op de ritverlenger rijdt, gaat onder bepaalde omstandigheden de generator ook als motor werken. Het is allemaal uiterst ingewikkeld en de schakelingen tijdens het rijden zijn talloos, maar je merkt er in de auto helemaal niets van.

Let op: de actieradius van zestig kilometer op stroom vormt een gemiddelde. Wanneer je hard rijdt zijn de accu's sneller leeg en ook zaken als kou, extreme hitte en veel optrekken en afremmen zijn van invloed op het moment waarop de generator aanslaat. Die generator laadt de accu's niet bij, maar zorgt ervoor dat ze op een constant niveau blijven.

Aandrijving soms toch mechanisch

Op de console kun je zien welke modus gebruikt wordt

Het hoofdprincipe van het GM's systeem is dat de elektromotor de hoofdkrachtbron is en onder alle omstandigheden de voorwielen aandrijft. Ook de door de verbrandingsmotor aangedreven generator fungeert soms als elektrische hulp in de aandrijving. Om al die functies zinvol te combineren heeft het systeem als kern een planetaire transmissie, met drie standen:

• Met alleen de elektrische hoofdmotor als krachtbron.

• Met de ritverlenger ingeschakeld, verzorgt de elektromotor in z'n eentje de aandrijving, en fungeert de verbrandingsmotor als electriciteitscentrale. De accu's worden niet of nauwelijks bijgeladen.

• In de derde modus drijft de verbrandingsmotor mechanisch via de planeetbak de wielen aan. De dan meedraaiende (want onlosmakelijk aan de verbrandingsmotor gekoppelde) hulpelektromotor fungeert in die modus als dynamo en levert stroom aan zowel de hoofdmotor en de accu's. In feite zijn de Volt en Ampera hierdoor toch hybrides.

Weggedrag

GM heeft het verstandige besluit genomen van Volt/ Ampera een érg goede auto te maken. Dus is de Volt voorzien van het beste wat GM op onderstelgebied te bieden heeft (voortrein van Cadillac CTS, achteras van de nieuwe Astra) zodat het qua wegligging een topper is. Het ongeveer 200 kg wegende accupakket is zo laag mogelijk gemonteerd en de lineaire en zeer krachtige acceleratie (0-100 in 8,5 sec, top 161 km/h) maakt het rijden tot een werkelijk genoegen - mede doordat het vrijwel geruisloos is. Remmen levert weer stroom op. Het comfort staat op een enorm hoog peil, maar vanwege het accupakket zijn er achterin twee aparte stoelen.

De Chevrolet Volt start je met een knop, zoals die tegenwoordig in veel nieuwe auto's te vinden is. Wat opvalt, is de totale stilte aan boord. Bij het indrukken van het 'stroompedaal' zijn hooguit de geluiden van de rijwind en de banden te horen. Intussen blijkt de 150 pk sterke auto bliksemsnel, alsof hij door een reuzenelastiek vooruit wordt getrokken. Dat komt vooral door zijn koppel van 370 Newtonmeter. Optrekken geeft een prettig gevoel, maar niet zodanig dat je achterin je stoel wordt gedrukt. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 160 km/h. Hij kan harder, maar dan put je de accu's te snel uit.

De Volt is voorzien van een automaat. Je hoeft dus alleen gas te geven en te remmen.Wanneer de generator na ongeveer zestig kilometer aanslaat, merk je dat niet eens. Het motorgeluid is zo goed gedempt, dat het de geluiden van wind, banden en de elektromotor niet overstemt.

De kofferbak heeft normale afmetingen, je hoeft qua binnenruimte geen concessies te doen en ook de rijeigenschappen zijn nagenoeg identiek aan die van andere auto's in deze klasse.

Overige gegevens

Inhoud (cm3)

1.389

Cilinderconfiguratie

4 in lijn

Kleppen per cilinder

4

Verbruik gem. (l/100 km)

1,59

CO2 uitstoot (g/km)

n.b

L x b x h (cm)

177 x 180 x 143

Wielbasis (cm)

269

Massa (kg)

n.b