Audi R8 e-tron

Krachtstroom

Wij reden in Californië met een prototype van de volledig elektrische Audi R8 e-tron. Te koop vanaf volgend jaar voor ongeveer 180.000 euro. Kunt u vast gaan sparen.

Audi R8 e-tron heeft superkracht

Audi R8 etron

Vergeet de 1.250 Nm trekkracht van de Bugatti Veyron. Dat is zo 'old school'. De Audi e-tron wekt er 4.500 op, en doet dat nog eens zonder CO2-uitstoot ook. 4.500 Newtonmeter! Dat is genoeg om een mammoettanker van zijn plek te slepen. Ter vergelijking: een doodgewone Volkswagen Golf zit zo rond de 175 Nm trekkracht.

In theorie zou de vierwielaangedreven Audi R8 e-tron bij het wegrijden direct zijn banden aan flarden scheuren. Verantwoordelijk voor al die trekkracht zijn vier relatief simpele elektromotoren, die worden gevoed door een 53 kWh sterke en 470 kilo zware lithium-ion accu.

Deze watergekoelde giga-batterij bevindt zich direct achter de voorstoelen en staat rechtop om een goede gewichtsverdeling te kunnen garanderen. De ingenieurs hebben heel wat tijd nodig gehad om de enorme trekkracht goed over de wielen te distribueren, zodat je niet om de honderd meter de Wegenwacht hoeft te bellen voor een setje nieuwe banden.

i-Phone toetsen

Audi R8 etron meter

Door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen (aluminium, hightech kunststoffen en koolstofvezel voor dak en deuren) weegt de R8 e-tron in zijn geheel slechts 1.600 kilogram. Hij zit qua formaat tussen de TT en de R8 in en oogt als een Audi van de toekomst.

Dat klopt deels, want tegen de tijd dat deze auto op de markt verschijnt, is de R8 alweer aan een facelift toe. Dit wordt 'm echter niet, zo laten de begeleiders van dit twee miljoen dollar kostende prototype alvast weten. Toch kan aan de lichtunits wel worden afgeleid waar het qua koplampdesign de komende jaren heen gaat met Audi.

Audi R8 etron interieur

De instap is niet zo eenvoudig omdat ook de deuropening kleiner is dan die van de R8. Maar eenmaal achter het stuurwiel gezeten, wil je er niet snel meer uit. Het instrumentarium oogt modern, maar heeft met zijn ronde klokken toch ook duidelijk retro-elementen. De linker meter geeft aan hoeveel stroom de auto verbruikt en wanneer je het gas los laat of afremt, toont de meter hoeveel energie je terugwint.

De buitenspiegels zijn vervangen door camera's die hun opnamen doorgeven aan twee in de buitendeuren geplaatste LED-displays. Ook de binnenspiegel bestaat uit een LED-display dat beelden projecteert van een naar achteren gerichte camera. Alle regelaars zijn met één vinger te bedienen, zoals de schuiftoetsen van een i- Phone.

Elektrische golfkar

Omdat de auto geen officiële typegoedkeuring heeft voor de openbare weg, vond Audi de Higway Patrol in Malibu bij Los Angeles bereid om een stuk kustweg af te sluiten voor het overige verkeer. Daar krijgen we de gelegenheid om deze supersonische golfkar eens flink op zijn staart te trappen. Nou ja, harder dan 100 km/h kunnen we niet omdat de auto elektronisch begrensd is, maar snel is hij wel. De niet aflatende versnelling voelt als een voortrollende golf waar we op surfen en dat is behoorlijk verslavend.

Het motorgeluid mis je nauwelijks en lijkt de snelheidssensatie zelfs te versterken. Buiten klinkt de e-tron als een wegrijdende metro, binnen hoor je alleen maar moeilijk te omschrijven zachte geluiden, die je normaal gesproken alleen in een science fiction-film kunt beluisteren; zoemende waterpompen voor de koeling, regenererende remmen en het licht gierende geluid van de elektromotoren. Wat opvalt, is dat de e-tron helemaal niet aanvoelt als een prototype. Hij is enorm solide, stuurt goed en heeft een zeer goede wegligging.

Duizend stuks

Audi r8 e-tron

De actieradius van de e-tron is ongeveer 250 kilometer, maar continu plankgas betekent dat de accu al binnen 100 kilometer leeg is. Het opladen via een stopcontact duurt tussen de zes en acht uur. Met krachtstroom kan dat worden teruggebracht tot slechts 2,5 uur. De e-tron is te koop vanaf 2012 in een oplage van 100 stuks, zo belooft Audi.

Dit jaar worden er alvast tien gebouwd, maar de kans is klein dat u daar de hand op kunt leggen. In 2013 is de productie opgevoerd tot 1.000 exemplaren. Rond die tijd volgen Mercedes met een elektrische uitvoering van topmodel SLS en BMW met de deels elektrische Vision EfficientDynamics. We hebben nu al zin in een vergelijkingstest!

Onze eerste indruk: zeer goed

Als de Audi R8 e-tron model staat voor de elektrische toekomst, hoeven we weinig te vrezen als het gaat om driveability, trekkracht en sportieve beleving. De acceleratie is ademstokkend, vooral omdat de maximale trekkracht van 4.500 Nm al net boven de nul toeren volledig beschikbaar is. De futuristische snufjes zoals de camera's die het beeld van de buitenwereld projecteren op displays verdienen nog wat aandacht, want het zicht is ronduit slecht. Maar de algehele eerste indruk van de auto is zeer goed.

Technische gegevens Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron

Vermogen (kWh): 53

Koppel (Nm bij r/min): 4.500 bij 0,0001

Maximumsnelheid (km/h): 200 (begrensd)

Acceleratie 0-100 km/h (sec): 4,8

CO2 uitstoot (g/km): 0

L x b x h (cm): 426 x 190 x 123

Wielbasis (cm): 260

Massa (kg): 1.600

Prijs (vanaf): circa € 180.000