Audi A 1 e-tron

Ook Audi komt met range extender

Net als de Opel Ampera heeft Audi's A1 e-tron een 'hulpmotor'om de batterijen bij te laden. In dit geval betreft het een kleine, soepel draaiende wankelmotor. We maken alvast een eerste proefrit.

Audi A1 e-tron exterieur

Rijden met de Audi A1 e-tron is aangenaam. Hij is stil, sterk en wat ons betreft klaar voor de showroom. Tijdens onze testrit over een afgesloten parcours melden we de ingenieur naast ons vol trots dat we de range-extender niet hebben laten aanspringen, maar dat blijkt een misverstand. De extender is drie keer aangeslagen, maar omdat de compacte krachtbron zó soepel loopt en goed geïsoleerd is, hadden we dat niet eens door. De e-tron beschikt over een 75 kW (102 pk) sterke elektromotor en een compact lithiumion batterijpakket. De actieradius bedraagt 50 emissievrije kilometers in stadsverkeer. Als de batterij ontladen is, springt een compacte 245 cm3 metende wankelmotor bij.

Audi A1 e-tron opladen

Deze zogenaamde range-extender 'voedt' een generator met een laadcapaciteit van 15 kW. Hierdoor wordt de actieradius met 200 km vergroot. De A1 e-tron is goed voor een topsnelheid van 130 km/u. Volgens de ontwerpnorm ter vaststelling van het verbruik van auto's met range-extender, komt het gemiddelde uit op slechts 1,9 liter per 100km. De daarmee corresponderende CO2-uitstoot bedraagt 45 gram/km. Een aanrader wat ons betreft. Helaas is de auto voorlopig nog niet te koop. Eerst wil Audi met een aantal praktijktests kijken hoe de auto zich houdt. In München rijden al 20 exemplaren rond.

Audi A1 e-tron achterkant

Audi's elektrische toekomst

Audi maakt werk van elektrische aandrijving. In een 65 miljoen euro kostend ontwikkelings- en testcentrum in Ingolstadt werken op dit moment meer dan 400 specialisten aan elektrische mobiliteit. Audi wil als het gaat om pure elektrische aandrijving een top-down benadering hanteren. Dus komt het volgend jaar eerst de R8 e-tron op de markt, pas daarna volgen de kleinere modellen. We verwachten dat de A1 e-tron niet snel na de R8 op de markt verschijnt. De auto lijkt klaar voor de showroom en kan in onze ogen de strijd met Nissan Leaf, Chevrolet Volt en Opel Ampera prima aan.