Elektrisch rijden in de praktijk

Alle feiten: actieradius, laadtijd en aanschafprijzen

Elektrisch rijden wordt zo langzamerhand serieus interessant. In de autowereld worden flinke stappen gezet.  Grote merken als Opel en Volkswagen beloven inmiddels een actieradius van (ver) boven de 300 kilometer. Tijd voor een praktijkproef met 11 volledig elektrische auto’s.

De algemene verwachting is dat er de komende jaren steeds meer elektrische auto’s op de weg zullen verschijnen. Vooral nu de aanschafprijzen langzaam beginnen te dalen (al zijn het nog steeds geen prijskrakers) en de actieradius juist stijgt. Dat is goed nieuws.

Inmiddels kun je op de Nederlandse markt kiezen uit zo’n veertien verschillende modellen. De ANWB heeft elf ervan getest - waarover verderop meer. Het merendeel van de elf testkandidaten heeft een actieradius die rond de 250 kilometer bedraagt. Dat is al veel beter dan pakweg vijf jaar geleden, toen dat rond de 150 kilometer lag (of vaak nog minder). De angst om stil te vallen – de zogeheten range anxiety of actieradius angst – was toen groot. Inmiddels speelt dat dus minder een rol. De Opel Ampera E haalt in onze test liefst 522 kilometer op één acculading.

Hoe lang duurt laden?

Maar dat brengt ons bij een andere hobbel: het laden van een elektrische auto. In alle gevallen geldt dat je een elektrische auto moet bijladen wanneer je de kans krijgt. Want dat kost nog altijd veel meer tijd dan even de brandstoftank volgooien. Thuis aan een gewoon stopcontact duurt het laden van een batterijpakket van helemaal leeg naar helemaal vol bij de meeste merken zo’n acht uur, aan een openbare laadpaal meestal tussen de 2,5 en 5 uur en aan een snellaadpaal nog altijd een half uur (en dan is de accu 80% vol). Dat staat uiteraard in schril contrast tot het volgooien van een brandstoftank. De infrastructuur van laadpalen is in Nederland trouwens niet slecht, maar kan nog beter.

Gewenning

Het rijden met een elektrische auto vergt gewenning. De auto heeft andere instrumenten, zoals meters waarvan je de acculading en je rijbereik kunt aflezen. In veel gevallen kun je ook regenererend remmen. Dat wil zeggen dat de auto tijdens het remmen de energie die daarbij vrijkomt, omzet in elektriciteit. Die gebruikt de aandrijflijn dan weer. Een proces waarin je even handigheid moet krijgen en waarop je jouw rijstijl zal moeten aanpassen.

Om je te helpen zo zuinig mogelijk met de aanwezige stroom om te springen, beschikken veel elektrische auto’s over een speciale spaarstand (sommigen hebben er zelfs meerdere). Verder is de aanwezigheid van een navigatiesysteem veel belangrijker dan bij een brandstofauto. Je zult maar halsoverkop op zoek moeten naar een laadpaal, omdat je zonder stroom dreigt te komen.

Dit zijn allemaal zaken waarop wij tijdens deze test goed hebben gelet. Zodat je als consument precies weet wat voor jou de beste elektrische auto is, mocht je besluiten afscheid te nemen van fossiele brandstoffen.

Schoon of niet?

Nog zoiets: Is een elektrische auto nou echt schoon? De auto zelf wel: die stoot namelijk geen schadelijke stoffen uit. Maar de benodigde elektriciteit moet wel ergens vandaan komen. Pas als ook die ‘schoon’ wordt opgewekt – en dus niet met behulp van bijvoorbeeld een kolencentrale – is de elektrische auto werkelijk milieuvriendelijk. En als we het over uitstoot hebben, hebben we het ook over fiscale bijtelling. Wie een auto zakelijk inzet of via de werkgever ter beschikking krijgt en er ook privé mee gaat rijden, betaalt bijtelling in de Inkomstenbelasting, die onder meer is gebaseerd op de mate van uitstoot. Een volledig elektrisch aangedreven auto veroorzaakt zelf geen CO2–uitstoot, dus is de bijtelling 4% (de laagste categorie).

Het rijbereik in de praktijk

Om erachter te komen hoever de elf testkandidaten nu werkelijk komen op een lading stroom, hebben we onder gelijke omstandigheden een rit gemaakt van het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag naar vliegveld Lelystad en weer terug. Een afstand van 220 kilometer over een variëteit aan wegen binnen en buiten de bebouwde kom. In de afbeelding zie je hoever de auto’s in onze praktijktest kwamen, en hoe ver ze volgens ze de fabriek moeten komen op een volle accu.

Er is bij elke testauto drie keer van rijder gewisseld om zo de verschillende rijstijlen zoveel mogelijk te compenseren. Alle chauffeurs reden met de airconditioning uit en de ramen dicht. Zij moesten zich uiteraard aan de verkeersregels houden en het andere verkeer niet in gevaar brengen. Verder moesten zij alle mogelijkheden benutten die de testauto bood om zuinig te rijden (spaarstand inschakelen, regenererend remmen). De chauffeurs mochten doorrijden totdat de meter van de acculading een streepje aangaf. Dan zit er nog net genoeg stroom in om veilig een parkeerplaats te zoeken. De auto is vervolgens op een vrachtauto gezet (en de afgelegde kilometers volgens de dagteller zijn genoteerd), waarbij de rest van de karavaan gewoon doorreed om geen stroom te verspillen.

Van de elektrische auto's die de hele rit volbrachten is de gereden afstand genoteerd plus het aantal kilometers dat de testauto volgens het display nog kon afleggen. Zo ontstond het rijbereik.

De test

Bij het kiezen van de testauto’s stellen we grenzen. Zo mogen onze deelnemers maximaal 50 mille kosten en moeten ze vier portieren hebben. Daarmee vallen de Tesla's Model S en Model X dus buiten de boot, maar bijvoorbeeld ook de Renault Twizy. De testauto’s zijn onderverdeeld in drie groepen: stadsauto’s, hatchbacks en ruimteauto’s. Hieronder vind je de belangrijkster plus- en minpunten en de belangrijkste specificaties per testauto. Je kunt tevens doorklikken naar een aparte testverhaal van de bewuste testauto. 

Meer over de diverse typen elektrische auto's

VW e-Up!

Prijs testauto: € 27.977 *

Opgegeven actieradius: 160 km

Resultaat actieradiusproef: 155 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 0,5 uur naar 80% (snel), 9 uur tot 100% (thuis)

Bagageruimte: 215 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 11.650

Kosten per maand: € 476

Kosten per kilometer: 57,1 ct

plus/min

+ Fijne aandrijflijn

+ Prestaties

+ Navigatie

- Ruimte achterin

Smart Forfour electric drive

Prijs testauto: € 26.420 *

Opgegeven actieradius: 150 km

Resultaat actieradiusproef: 141 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 1 uur = 100% (snel), 6 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 185 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 10.000

Kosten per maand: € 469

Kosten per kilometer: 56,3 ct.

plus/min

+ Ergonomie

- Ruimte achterin

- Zicht rondom

- Geen navigatie standaard

Citroën C-Zero

Prijs testauto: € 22.790 *

Opgegeven actieradius: 150 km

Resultaat actieradiusproef: 110 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 30 min. = 80% (snel) 8 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 166 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 6.700

Kosten per maand: € 464

Kosten per kilometer: 55,7 ct.

plus/min

+ Goedkoop in aanschaf

- Band- en windgeruis op snelweg

- Actieradius

- Karige standaarduitrusting

Hyundai Ioniq electric

Prijs testauto: € 33.125 *

Opgegeven actieradius: 296 km

Resultaat actieradiusproef: 280 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 23 min. (100 Amp.), tot 4 u 30min. (32 Amp.)

Bagageruimte: 455 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 14.500

Kosten per maand: € 544

Kosten per kilometer: 65,3 ct.

plus/min

+ Ruimte

+ Laadtijden

+ Actieve veiligheidssystemen

- Grote dode hoeken

 

Nissan Leaf

Prijs testauto: € 37.090 *

Opgegeven actieradius: 250 km

Resultaat actieradiusproef: 219 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 20 min. = 80% (snel), 10 á 12 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 370 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 12.500

Kosten per maand: € 679

Kosten per kilometer: 81,5 ct.

plus/min

+ Binnenruimte

+ Eenvoudige bediening

- Voelt loom en zwaarlijvig aan

- Verwerking korte oneffenheden

 

BMW i3

BMW i3

Prijs testauto: € 40.448 *

Opgegeven actieradius: 312 km

Resultaat actieradiusproef: 272 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 40 min. = 80% (snel), 8 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 260 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 16.000

Kosten per maand: € 673

Kosten per kilometer: 80,8 ct.

plus/min

+ Doordacht concept

+ Weggedrag

+ Prestaties

- Prijs

- Ruimte achterin

 

Volkswagen e-Golf

VW e-Golf

Prijs testauto: € 39.879 *

Opgegeven actieradius: 300 km

Resultaat actieradiusproef: 295 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 45 min. = 80% (snel), 17 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 339 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 15.000

Kosten per maand: € 686

Kosten per kilometer: 82,4 ct.

plus/min

+ Actieradius

+ Drie spaarstanden

+ Actieve veiligheidssystemen

+ Rijeigenschappen

- Prijs

-Opbergruimte voorin

 

Renault Zoë

Prijs testauto: € 34.085 *

Opgegeven actieradius: 370 km

Resultaat actieradiusproef: 336 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 30 min. = 80% (snel), 23 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 330 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 12.000

Kosten per maand: € 618

Kosten per kilometer: 74,2 ct

plus/min

+ Actieradius

+ Veel laad- en verbruiksinfo

- Ruimte achterin

- Grote dode hoeken

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Prijs testauto: € 41.790 *

Opgegeven actieradius: 520 km

Resultaat actieradiusproef: 522 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: n.b., 30 min. = 150 km (snel)

Bagageruimte: 381 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 16.500

Kosten per maand: € 698

Kosten per kilometer: 83,8 ct

plus/min

+ Actieradius

+ Standaard veiligheidssystemen

+ Veel laad- en verbruiksinfo

- Geen navigatie

- Voorstoelen

- Druk dashboard

 

Kia Soul EV

Kia Soul EV

Prijs testauto: € 35.150 *

Opgegeven actieradius: 212 km

Resultaat actieradiusproef: 251 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: 33 min. = 80% (snel) tot 14 uur (thuis)

Bagageruimte: 281 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 13.000

Kosten per maand: € 625

Kosten per kilometer: 75 ct.

plus/min

+ Ergonomie

+ Veel laad- en batterij-info

- Besturing

Mercedes-Benz B-klasse electric drive

Prijs testauto: € 44.200 *

Opgegeven actieradius: 200 km

Resultaat actieradiusproef: 193 km

Laadmogelijkheden: thuis, publiek, snel

Laadtijd: n.b. (snel), 9 uur = 100% (thuis)

Bagageruimte: 488 l

Restwaarde na 4 jaar x 10.000 km: € 15.250

Kosten per maand: € 787

Kosten per kilometer: 94,4 ct.

plus/min

+ Comfort

+ Ruimte

- Omslachtige bediening rijstanden

- Helt over in bochten

- Prijs

* Prijs testauto's is opgebouwd uit de fiscale waarde, afleveringskosten, meerprijs metallic lak en meerprijs fabrieksnavigatiesysteem (mits beschikbaar). 

 

Alles over elektrisch rijden