Accu's voor elektrisch rijden

Een voorname reden voor de hoge prijs van elektrische auto's is dat de accu's zo duur zijn. Tegelijk vormen die ook voorlopig nog een beperkende factor: hun capaciteit bepaalt namelijk hoe ver je met zo'n auto komt. En uit onderzoek blijkt dat die actieradius een belangrijke factor vormt, als je kijkt naar het nut van deze voertuigen voor huishoudens.

Techniek

Overzicht chassis Opel Ampera met Li-ion accupack

De accu-technologie holt momenteel vooruit: moderne exemplaren kunnen veel meer stroom bevatten dan bijvoorbeeld de klassieke loodaccu, en hun levensduur neemt ook toe. Als je kijkt naar wat voor soort stroomopslag het goed doet, duikt steeds de term lithium-ion op. Dat is een paar jaar terug begonnen, toen mobieltjes met lithium-ion accu op de markt verschenen.

Lithium-ion blijkt overigens ook weer een verzamelnaam voor verschillende soorten, waarvan de polymeercel weer de meeste toekomst lijkt te hebben. Veiligheid is nog steeds een issue bij sommige soorten Li-ion-accu's.

Ruimte en gewicht

Nissan Leaf chassis

Accu's nemen veel ruimte in. En ze zijn zwaar, ook al wegen Li-ion-exemplaren veel minder dan loodaccu's. Als je dat vergelijkt met een tank benzine of diesel die je net zo ver brengt als een accu, zijn de resultaten ontluisterend: op beide punten, ruimte en gewicht, zijn accu's ongeveer tien keer groter. En dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat een conventionele auto steeds lichter wordt, als de tank leger raakt. Dat is bij een accu ook niet zo.

Opel Ampera chassis

Accu's voor elektrische auto's moeten in één keer al hun energie opslaan voor de complete actieradius, en tijdens gebruik moeten ze dan het meeste weer afstaan. Bij een hybride kun je met een veel kleinere, lichtere en goedkopere accu toe, omdat die van minuut tot minuut laadt en ontlaadt. Er zijn deskundigen die hierom hybrides en brandstofcelauto's een veel mooiere toekomst voorspellen dan puur elektrische voertuigen.

Kosten

Li-ion is een dure techniek, omdat deze accu's voorzien moeten zijn van systemen die waken voor overbelading. En het is de vraag of die hoge prijzen zullen dalen als er meer gemaakt gaan worden.

Momenteel maken de accupakketten vaak de helft van de prijs van de auto uit, waarmee EV's in de concurrentie met conventionele auto's al een bijna niet in te halen achterstand hebben. Met name bij kleine auto's zorgt dit er voor dat ze nog geen aantrekkelijk alternatief bieden. Een Li-ion accuset waarmee je een geloofwaardige actieradius kunt halen, kost nu al gauw een bedrag tussen de vijftien- en twintigduizend euro.

Mogelijk gaan die kosten nog flink omlaag de komende jaren, maar diverse deskundigen twijfelen daar aan.

Levensduur

Blijft ook nog de vraag hoe lang een accupakket meegaat. Als dat niet minstens net zo lang is als de rest van de auto, heb je een probleem: vervangen is geen optie, gezien de prijs. Misschien dat apart te huren accupakketten daar de oplossing voor vormen.

Oplaadtijden

Nissan Leaf display

Een stap verder is verwisselbare accupakketten: bij het pompstation ruil je de accu om voor een volle. Dan is meteen de laadtijd geen probleem meer. Want die bedraagt thuis voor de deur in ieder geval tot maximaal acht uur, en bij sneller laden toch ook nog een uur of twee, drie, en bij echt snelladen een minuut of twintig. Dat is lang, om onderweg aan de energiepomp te staan.

 > Een nieuwe ontwikkeling: Cambridge Crude

 > Wie meer gedetailleerde accu-info zoekt: Zerauto.nl besteedt daar veel aandacht aan

 > Een lezenswaardig maar al wat ouder artikel over de toekomst van accu's

 > ...en over de prijzen van accu's

 > Renault verhuurt accupakketten bij de FluenceZE en de Kangoo Express ZE