Winterbandentest 2017

Premium is niet altijd beter

Getest zijn winterbanden voor compacte middenklassers zoals de Opel Astra en VW Golf. Daarbij blijkt dat premiumbanden niet per definitie de beste zijn. En we testten winterbanden die thuishoren onder SUV’s zoals de Nissan Qashqai en VW Tiguan.

Direct naar de resultaten van de winterbandentest 2017

Bandenmaat 195/65 R 15T
Bandenmaat 215/65 R 16H

Bandenmaat 195/65 R 15 T: premium niet beter

Dit is één van de meest verkochte bandenmaten. Je vindt ze vooral onder auto’s zoals de Fiat 500L, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 en VW Golf. Als testauto gebruiken wij een VW Golf. In totaal hebben we 16 winterbanden in de test. Drie behalen er 4 sterren (goed en zeer aan te raden), 12 banden scoren 3 sterren (voldoende en aan te raden) en 1 band komt niet verder dan 2 sterren, die is slechts beperkt aan te raden. Zie de tabellen voor de volledige testresultaten van de beste winterbanden.

Van de drie als goed beoordeelde 4-sterren banden is Continental’s nieuwe WinterContact TS860 het enige, zogenoemde premiummerk.  De Esa-Tecar Super Grip 9 wordt door Goodyear ontwikkeld. Vreemd genoeg laat deze Esa-Tecar in deze test juist de premiummerken Goodyear en Dunlop er oud uitzien. Hetzelfde kan gezegd worden van Kleber, een merkband uit het huis van Michelin. Uit marketing oogpunt duidelijk onder premiummerk Michelin gepositioneerd maar in deze test verslaat de Kleber Krisalp HP3 de Michelin Alpin A5 op sneeuw, ijs en verbruik!

Het middenveld bestaat uit 12 banden die met 3 sterren een voldoende scoren en die we kunnen aanraden. Slechts 2 van de 12 banden uit deze groep, Dunlop en Goodyear, vertonen slechts op één testonderdeel tekortkomingen (ten opzichte van het 4-sterren niveau).  De andere tien vertonen op minstens twee testonderdelen tegelijkertijd tekortkomingen, meestal gaat het dan om nat wegdek en sneeuw. Dit jaar hadden we geen Bridgestone en Pirelli in de test omdat deze merken nieuwe producten op de markt gaan zetten die bij aanvang van de test nog niet leverbaar waren. 

Bandenmaat 215/65 R 16 H: Dunlop wint

Dit is de meest verkochte SUV-bandenmaat en deze maat vinden we onder middenklasse SUV’s zoals de VW Tiguan, Nissan Qashqai, Dacia Duster en Opel Mokka. Als testauto gebruiken wij de VW Tiguan. Van de 16 geteste winterbanden in deze maat scoort slechts 1 winterband goed, die kunnen we zeer aanraden en is de beste winterband in deze maat. Nog eens 14 banden scoren voldoende, die raden we aan. Eén band scoort slecht, die raden we niet aan.

Testwinnaar is de Dunlop Winter Sport 5, de enige winterband die op geen enkel testonderdeel tekortkomingen heeft en daarmee de beste winterband in deze maat is, uit deze test. Vooral op nat wegdek en bij eigenschappen als verbruik en slijtvastheid is deze band overtuigend. Op winterse eigenschappen, sneeuw en ijs, zit de winterband net aan de goede kant van de grens tussen goed en ruim voldoende.

Achter de Dunlop zit een groot middenveld met banden die een voldoende scoren en die we kunnen aanraden. Al deze winterbanden hebben tekortkomingen op één of meerdere testonderdelen. Op elk type (wegdek) ondergrond zijn er wel zes tot zeven banden met tekortkomingen. Acht van de veertien banden hebben tekortkomingen op meer dan één testonderdeel. Bij de laatste band, de Nankang Snow SV-2 hebben we het niet meer over tekortkomingen of zwakke punten. Deze winterband is ronduit slecht op nat wegdek en op sneeuw.

M+S logo vormt geen garantie

Het M+S logo of keurmerk op een band is geen garantie voor winterse eigenschappen.  In de zomerbandentest van 2017 hebben we nog eens expliciet gewaarschuwd dat vooral in het SUV segment ook zomerbanden nogal eens voorzien zijn van M+S. Achtergrond is dat dit soort banden met off-road eigenschappen nadelen hebben op hoge snelheid. Een M+S kenmerk is dan een technische en juridische mogelijkheid om banden met een lagere maximale snelheid dan voorgeschreven voor de auto te monteren. Als gevolg hiervan kun je er niet op vertrouwen dat banden met een M+S keurmerk ook echt voldoende winterse eigenschappen bieden.

Vanuit dat oogpunt zijn we als ANWB blij met de verscherping van de winterbanden richtlijn die vanaf 2018 voor nieuw geproduceerde winterbanden het “3-peak-mountain-snowflake” of 3-PMSF symbool (in normaal Nederlands het sneeuwvlokje symbool) voorschrijft.

Conclusie

Veel winterbanden zijn prima geschikt voor gebruik onder winterse omstandigheden. Kijk naar de resultaten van de test met in het achterhoofd de eigen verwachtingen van, en eisen aan een band. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan die op sneeuw. 

Testresultaten winterbandentest 2017

Bekijk alle resultaten per band met de scores op subonderdelen zoals rijeigenschappen, remmen of aquaplaning.

Bandenmaat 195/65 R 15T
Bandenmaat 215/65 R 16H

8 winterbanden tips

  1. Resultaten van een bepaalde band in de ene bandenmaat zijn niet één op één te vertalen naar een andere bandenmaat. De rubbersamenstelling kan anders zijn en soms werkt een bepaald loopvlak in de ene bandenmaat beter dan in een andere.
  2. Bij hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/h en W – tot 270 km/h) boet je duidelijk in aan prestaties in de sneeuw. Kies voor T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h), dan kom je verder in de sneeuw.
  3. Veel van de eigenschappen van een auto (stuur- en remgedrag) hebben een oorsprong in de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar je eigen wensen, rijstijl en gebruik.
  4. All seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de echte zomer- en winterbanden.
  5. Wisselen van zomer- en winterbanden doe je bij voorkeur in april en oktober.
  6. In een vlak land als Nederland, met milde winters en weinig sneeuwdagen, zijn all seasonbanden een prima alternatief voor winter- en zomerbanden…
  7. …maar wie optimale prestaties in zomer én in winter wil is het beste af met een combinatie van goede zomer- en winterbanden.
  8. Veel all seasonbanden hebben forse tekortkomingen ten opzichte van zomerbanden bij droog en bij nat weer. Als je op voorhand al weet dat vaag sturen of weinig grip in je irriteert, begin er dan maar niet aan.