Winterbanden: hoe wordt er getest?

Om de winterbandentest zo eerlijk en objectief mogelijk te laten verlopen worden een strak protocol en strikte regels gehanteerd. Zo worden alle banden anoniem gekocht en is het puntensysteem heel nauwkeurig. We geven hier uitleg over de uitvoering van de winterbandentest en de testonderdelen. In een aangehecht bestand vind je een uitgebreide toelichting op de testwijze en -onderdelen.

De winterbandentest

Veel van de eigenschappen van een auto die we belangrijk (korte remweg bij noodstop, comfort) hebben een oorsprong in de banden. Toch kun je, als je aan nieuwe banden toe bent, niet eerst even een proefrit maken. Ook naar andere bandeigenschappen die we belangrijk vinden (lawaai, veiligheid in noodsituaties, levensduur) is het vaak gissen. Je krijgt de antwoorden pas als je de banden hebt gekocht. En ruilen kan niet; je zit er dan aan vast. Daarom test de ANWB winterbanden. Met onze bandentests proberen wij de banden voor je uit. Samen met onze internationale partners kopen wij anoniem een hele stapel banden en gaan die uitproberen, onder alle mogelijke  omstandigheden. Zo kunnen we je gedetailleerd en objectief informeren. En kunnen we je banden aan- en afraden.

Lees voor een uitgebreide toelichting op de testmethodieken, testonderdelen en de beoordeling onderstaande pdf.

Winterbandentest 2017: door wie en hoe wordt er getest en beoordeeld (pdf)

Testbanden

Hoewel er meer dan 200 bandenmerken zijn, hebben ongeveer 15 merken zo’n 85% van de markt in handen. Die merken willen we bij voorkeur in de test hebben. Verder proberen we ook om het hele prijsspectrum – van premium aanbieder tot low budget product – in de test vertegenwoordigd te hebben. 

Alle testbanden kopen we anoniem bij bandenhandelaren. Net zoals een consument zelf ook doet. Per geteste band kopen we – in drie fasen – minstens 32 exemplaren. Van deze 8 sets hebben we minstens 6 sets nodig voor alle verschillende testonderdelen. Met de overige sets herhalen we testonderdelen om te controleren of de kwaliteit van verschillende gekochte series banden (verschillende productiedata en mogelijk verschillende productie locaties) consistent is.

Hoe komt de beoordeling van winterbanden tot stand?

Om gedurende langere tijd en in sterk wisselende, dagelijkse omstandigheden duurzaam en veilig te zijn, moet een band een combinatie van eigenschappen bezitten. Hierin moet een fabrikant een goed een evenwicht zien te vinden. Wordt via wettelijke eisen een extra stille band afgedwongen dan is het risico dat dit dat ten koste gaat van de prestaties op nat wegdek. Wordt via een Bandenlabel een korte remweg op nat wegdek gestimuleerd dan is het risico dat dit op rekening komt van de slijtvastheid. Daarom testen en beoordelen wij in onze bandentest alle bandeigenschappen ook als sommige testonderdelen extreem duur zijn om uit te voeren (bv. slijtvastheid).

Voor winterbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek. Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning en wegligging en zijdelingse grip zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties. Op sneeuw testen wij remmen en de grip bij wegrijden en sturen. Op ijs focussen we op remmen en op sturen. Voorts testen we het geluid van de banden, zowel voor inzittenden als voor omwonenden, en natuurlijk het brandstofverbruik als gevolg van de rolweerstand van een band.

We testen uitgebreid de volgende onderdelen: gedrag op droog wegdek, gedrag op nat wegdek, gedrag op ijs en op ingereden sneeuw, de geluidsproductie (in en buiten de auto), brandstofverbruik (rolweerstand), slijtvastheid en duurzaamheid op maximaal toelaatbare snelheid. In de beoordeling krijgen de banden afhankelijk van hun prestaties één, twee, drie, vier of vijf sterren:

Zeer goed

Goed

Voldoende

Matig

Slecht

Uit de eindcijfers op de (hoofd)testonderdelen rolt uiteindelijk het gewogen eindcijfer. Dit eindcijfer kan vertaald worden naar een eindoordeel van maximaal 5 sterren. Voordat het gewogen eindcijfer vertaald wordt naar een eindoordeel in sterren, kijken we eerst nog naar de afzonderlijke prestaties op de diverse testonderdelen. Presteert de band op één van deze relevante testonderdelen onder de maat, dan wordt de band afgewaardeerd en raakt een ster kwijt.

Rijgedrag winterbanden bij verschillende wegcondities

Om de rijeigenschappen van winterbanden te beoordelen worden op verschillende testbanen rijproeven gedaan. Voor aanvang van de proeven worden de banden gedurende zo'n 500 km ingereden op droog wegdek. Om omgevingsinvloeden te elimineren en om tests van verschillende jaren met elkaar te kunnen vergelijken, worden referentiebanden gebruikt. De meetgegevens van de referentiebanden zijn tevens de maatstaf voor de testbanden.

Droog wegdek

Het subjectief beoordelen van het rijgedrag van winterbanden op droog wegdek vindt op een testcircuit plaats. Dit gebeurt afzonderlijk door twee testrijders die beiden diverse ronden rijden. We kijken naar koersvastheid en stuurgedrag, het gedrag in bochten, de wegligging en gedrag bij spoorwisselingen. Verder onderzoeken we het gedrag bij remmen vanaf 100 naar 1 km/h.

Nat wegdek

Op een nat gehouden baan worden ABS remmetingen verricht van 80 tot 20 km/h. Verder wordt getest op aquaplaneren in lengte- en dwarsrichting. Het weggedrag wordt op een nat en bochtig parcours en op een kleine cirkelbaan beoordeeld.

Sneeuw op de weg

Op een met aangereden sneeuw bedekte weg testen we het remmen van 40 naar 20 km/h, de tractie bij het wegrijden en de zijdelingse grip en tractie op een bergpas met stijgingspercentages tussen de 9 en 12%. Op een vlak parcours wordt de handling van de band nogmaals beoordeeld.

IJs op de weg

Op een ijsbaan worden dezelfde ABS-remmetingen gedaan als op sneeuw, maar dan van 20 tot 9 km/h. De zijdelingse grip wordt op een cirkelbaan getest.

Brandstofverbruik

De rolweerstand van de band wordt bepaald aan de hand van brandstofverbruiksmetingen met gevoelige apparatuur. Een hogere rolweerstand geeft een hoger brandstofverbruik. Het verbruik wordt gemeten bij een constante snelheid van 100 km/h. Deze metingen worden over een afstand van 2 km gedaan. Per sessie zijn er 3 metingen van alle winterbanden en in totaal zijn er minimaal 3 sessies.

Snelheidsproef

Bij deze proef wordt onderzocht of de band een zware beproeving op de maximaal toegestane snelheid doorstaat. Dit gebeurt bij een wielvlucht van 2 graden. De testsnelheden liggen overigens hoger en de testperiodes zijn langer dan de standaard DIN-proef

Bandengeluid

Op diverse asfalt- en betonbanen wordt subjectief het bandengeluid dat in de auto hoorbaar is beoordeeld door drie personen. Dit gebeurt na het afzetten van de motor bij een snelheid van 80 km/h tot een snelheid van 30 km/h. Voor het bandengeluid dat buiten de auto hoorbaar is wordt dezelfde procedure gebruikt als bij het EU Bandenlabel.

Slijtvastheid en duurzaamheid van de winterbanden

De slijtagetest wordt in konvooi uitgevoerd. De auto’s zijn identiek en gelijk beladen en rijden in konvooi een vast traject op de openbare weg, in totaal 15.000 km. Tenslotte wordt op de proefstand in een laboratorium de duurzaamheid op hoge snelheid beproefd (kan de band de toegelaten maximumsnelheid bij hoge belading aan).

Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle veiligheidsrelevante eigenschappen van goed niveau zijn. In de tabellen werken we met sterren. Vier sterren is goed, die banden kunnen we zeer aanraden. Drie sterren is voldoende, die banden zijn aan te raden. Een band met 5 sterren (op alle onderdelen een zeer goed niveau) hadden we nog nooit in de test. Banden met minder dan 3 sterren raden we niet aan.

All seasonbanden

Van de all seasonbanden zijn de tests op sneeuw, ijs, nat wegdek, verbruik en geluid samen met de winterbandentest uitgevoerd. De slijtagetests zijn voor de helft in de zomer uitgevoerd en voor de helft in de winter om de slijtage zowel bij lagere als bij hogere temperaturen te beproeven. De tests op droog wegdek zijn in de zomer uitgevoerd. De prestaties van de all seasonbanden zijn hierbij niet alleen onderling vergeleken maar ook met de prestaties van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Alleen zo kunnen we beoordelen of de all seasonbanden een echt alternatief vormen voor gebruikers.