Veelgestelde vragen over banden en de bandentest

Staat je vraag er niet bij, stel dan zelf een vraag op het ANWB Expertplatform.

Michelin heeft aangegeven dat in dit segment de Energy Saver + vervangen gaat worden door de CrossClimate. Dat is een all seasonband of zoals Michelin zegt een zomerband met ook winterse eigenschappen.  Die band komen we dan later dit jaar tegen als we ook de winterse tests van onze all seasobandentest hebben afgerond (publicatie all seasonbanden test eind april 2018). Premiummerken Bridgestone en Hankook zijn er niet bij omdat die nieuwe producten hebben aangekondigd, die bij aanvang van de test nog niet leverbaar waren.

De nieuwe Primacy 4 was nog niet leverbaar toen we begonnen met testen (zomer 2017). Daarom hebben we er voor gekozen het oudere model, de Primacy 3 te testen die tot op heden ook nog leverbaar is.

De prijs van banden varieert sterk met de bandenmaat, maten met een relatief kleine oplage zoals 215/55 R 16 kunnen inderdaad een stuk duurder zijn. In de regel adviseren wij bij de door de autofabrikant voorgeschreven bandenmaten te blijven, dat is toch de voetafdruk die voor die auto ontwikkeld is. Als je toch wil overstappen dan is het belangrijk dat de afrolomtrek van de alternatieve bandenmaat vrijwel gelijk is aan die van de originele, denk hierbij aan een maximale afwijking van + of – 1,5%. De afrolomtrek is de afstand die de wiel-bandcombinatie bij één omwenteling aflegt. Dit gegeven laat zich niet eenvoudig berekenen of opmeten omdat een snel draaiende band-wielcombinatie vervormd onder invloed van de centrifugaal krachten. De dynamische afrolomtrek wordt door bandenfabrikanten bepaald en (in bandenspecificaties) opgegeven. Tussen de hierboven genoemde bandenmaten zit in de regel een klein verschil (-1,5%) zodat het vervangen van 215/55 R 16 door 205/55 R 16 zonder problemen mogelijk is.

In een aantal SUV-maten zijn zowel standaard banden als SUV-banden leverbaar. De SUV-banden zijn ook voornamelijk voor straatgebruik ontwikkeld maar hebben ook eniszins off road capaciteiten. Die capaciteiten gaan wel ten koste van de prestaties op droog en op nat wegdek. Verder hebben de SUV-banden vaak een wat stoerder uiterlijk, het profiel ziet er wat geblokt. Het nadeel daarvan is meer afrolgeluid. Dus als je geen off road-capaciteiten nodig hebt dan is een standaard band de betere keus.

Zowel in 195/65R15T als in 215/65R16H komt Bridgestone voor de winter 2017/2018 met nieuwe producten die echter nog niet beschikbaar waren toen wij begonnen met testen (december 2016). Om deze zelfde reden hebben we er dit jaar geen Vredestein bij in de 215/65R16 maat en geen Pirelli in 195/65R15.

De productiedatum van een band staat in code op de wang: vier cijfers in een ovaal (zie foto). Deze cijfers geven respectievelijk week en jaar van productie aan. 2215 uit het voorbeeld betekent dus dat deze band geproduceerd is in week 22 van 2015.

Er is geen wettelijke regeling hoe oud een band bij de verkoop mag zijn. Onze ervaring is dat een band ie maximaal 3 jaar na productiedatum is opgeslagen nog dezelfde kwaliteiten bezit als een nieuwe. Toch kan deze band wellicht wat minder lang mee, veroudering zal een rol spelen. Wij adviseren bandenhandelaren om duidelijk te zijn naar de consument als er al wat oudere banden als nieuw verkocht worden om teleurstelling te voorkomen. Zeker bij een band van meer dan 2 jaar oud lijkt een korting ons dan op zijn plaats.

Banden slijten (profieldiepte neemt af) en banden verouderen (rubber droogt uit). De slijtage is afhankelijk van de slijtvastheid van de betreffende band (raadpleeg onze bandentest), de rijstijl en gebruiksomstandigheden (correcte bandenspanning, wielstanden etc). Bij de veroudering kunnen omstandigheden als vocht, temperatuur en zon- of uv (tl) licht een rol spelen. Denk bij tempartuur vooral aan verhitting van het rubber door een onjuiste bandenspanning al dan niet in combinatie met hoge snelheid of forse belading (caravans). Omdat zoveel omstandigheden een rol spelen is het lastig een levensduur te noemen.  Controle is belangrijk, zowel op profieldiepte (1.6 mm is de grens) als op sporen van veroudering. Als we toch een levensduur moeten noemen hanteren we  als grof gemiddelde meestal 40.000 km en acht tot tien jaar.

Ja, als het gaat om winterbanden of all seasonbanden mag dit nu nog wel. In Duitsland is het verplicht om banden met winterse eigenschappen te gebruiken bij winterse omstandigheden. Sinds kort is de definitie van geschikte banden in de Duitse wet aangescherpt. Banden met alléén M +S aanduiding zijn vanaf 2024 niet meer voldoende. De band moet voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje).

Er zijn ook zomerbanden met M+S aanduiding. Deze zomerbanden hebben geen winterse eigenschappen en zijn dus niet geschikt voor het rijden in Duitsland bij winterse omstandigheden, dus ook niet in de overgangsperiode.

Lees meer over deze verplichting en de overgangsregeling

De maximaal toegestane snelheid van de band is met een letter in de typeaanduiding opgenomen, het draagvermogen (in kg’s) met een getal, 195/65 R 15 91 V.

Speedindex (SI)

 

Loadindex (LI)

T

190 km/h

 

88

560 kg

93

650 kg

98

750 kg

103

875 kg

H

210 km/h

 

89

580 kg

94

670 kg

99

775 kg

104

900 kg

V

240 km/h

 

90

600 kg

95

690 kg

100

800 kg

105

925 kg

W

270 km/h

 

91

615 kg

96

710 kg

101

825 kg

106

950 kg

Y

300 km/h

 

92

630 kg

97

730 kg

102

850 kg

107

975 kg


Kies de snelheids- en loadindex die voor jouw auto is voorgeschreven (instructieboekje), ook als je auto de maximale snelheid of massa van de banden niet kan halen.

Nee, de wettelijk verplichte profieldiepte voor winterbanden is, net als bij zomerbanden, 1,6 mm. Vervangen bij 4 mm is een advies hoewel het in sommige landen, zoals Oostenrijk, wel verplicht is (winterbanden met minder dan 4 mm profiel gelden daar wettelijk als zomerbanden). Het advies is gebaseerd op de ervaring dat de winterse eigenschappen van een winterband snel afnemen als de profieldiepte onder de 4 mm komt. Vooral als het gaat om veel water op de weg (aquaplaning) of (de na strooien ontstane) natte sneeuwpap / slush is (ruim) voldoende profieldiepte van belang. Rijden op sneeuw kan ook met minder profieldiepte nog goed gaan, dit hangt vooral van merk/type winterband af (en de compound bij die profieldiepte). We zien ook dat de lamellen soms doorlopen tot 4 mmm maar soms ook tot 1,6 mm.

In principe is dit toegestaan en wij kunnen ons ook wel voorstellen dat het aanlokkelijk is banden met nog 4 mm profiel dan maar in de zomer af te rijden. Uit het oogpunt van veiligheid is dat echter af te raden. De profilering en het rubbermengsel van winterbanden zijn afgestemd op gebruik in de kou. Bij hoge temperaturen bieden ze duidelijk minder grip dan zomerbanden. Hierdoor wordt de remweg aanzienlijk langer en in bochten kan de auto veel eerder wegglijden.

De beste banden achter biedt in kritische omstandigheden (noodsituaties!) de meeste voordelen.

Dit is toegestaan maar uit het oogpunt van veiligheid is het af te raden verschillende soorten banden door elkaar te gebruiken. Wij adviseren dus om niet met 2 zomer- en 2 all seasonbanden te gaan rijden. Net zo min als met 2 winter- en 2 zomer- of 2 winter- en 2 all seasonbanden. De verschillende niveau’s van grip van verschillende soorten banden (onder verschillende weers- en wegcondities) kunnen tot onvoorspelbaar en gevaarlijk weggedrag van de auto leiden.
 

In 2016 hebben we all seasonbanden getest (en die testresultaten zijn nog beschikbaar en valide). Ten opzichte van vorig jaar waren er te weinig nieuwe producten beschikbaar zodat we hebben besloten te wachten. Hierin speelt mee dat de tests van all seasonbanden een extra lange doorlooptijd hebben omdat we de zomereigenschappen testen met (en afmeten aan) de zomerbandentest en de winterse eigenschappen met de winterbandentest. Inmiddels zijn we wel al bezig met de all seasonbandentest voor 2018. De zomerse eigenschappen zijn deze zomer getest, de nat weereigenschappen volgen dit najaar en dan de winterse eigenschappen komende december (sneeuw) en maart (ijs) zodat we in de loop van 2018 kunnen publiceren.

Ja, vrijwel alle moderne auto’s hebben geen speciale ‘run flat’ velgen, dus dit is mogelijk. Het voordeel van Run Flat banden is, je hebt geen reservewiel nodig. Verder is bij auto’s die af-fabriek run flat banden hebben het onderstel (en de vering) vaak afgestemd op de run flat banden. Dat hoeft geen reden te zien om niet voor normale banden te kiezen, het is eerder een reden om als je Run Flat banden wilt er, bij die auto’s, juist wel voor te kiezen. Eén van de nadelen van Run Flat banden zijn namelijk dat ze veel stugger, lees oncomfortabeler zijn. Met een auto die daarop al is afgestemd heb je hier echter minder last van. Andere nadelen van Run Flat banden zijn dat ze duurder in aanschaf zijn, zwaarder zijn en een hogere rolweerstand hebben (dus hoger verbruik).

Sinds 1 november 2012 moeten alle in de EU verkochte personenautobanden voorzien zijn van een sticker met daarop het zogenaamde bandenlabel. Op het bandenlabel staat de rolweerstand aangegeven, ingedeeld in een categorie met een letter. Verder staat er ook informatie over de remweg op nat wegdek (eveneens weergegeven met een letter en ingedeeld in een categorie) en over de geluidsproductie van de band. De opgave van de informatie op het label komt van de bandenfabrikant zelf.

Het komt voor dat een bepaalde band in een bepaalde maat met verschillende bandenlabels te koop is. In de regel gaat het dan om verschillende uitvoeringen van dezelfde band (specificatiewijzigingen). Door het bandenlabel op te nemen bij de resultaten kunnen we exact aangeven welke uitvoering wij getest hebben.

Voor bandenmaten die in de buurt liggen kun je je oriënteren op testresultaten en aanbevelingen van wel geteste bandenmaten. Tot op het laatste detail zijn de resultaten echter alleen van toepassing op de geteste maat. Wel is het zo dat wij vaak de meest verkochte bandenmaten testen. Dit zijn ook de zogenaamde ontwikkelingsmaten van bandenfabrikanten. Vergelijkbare dus in de buurt liggende bandenmaten zijn daar dan van afgeleid en hebben dan ook vergelijkbare eigenschappen.

Kijk ook altijd even bij de bandentests van eerdere jaren of we jouw maat toen wel getest hebben. Zeker bij tests van één of twee jaar oud zijn veel van de geteste producten nog op de markt.

Vorig jaar werd een andere bandenmaat getest, dat kan invloed hebben. Bandenfabrikanten werken met zogenaamde ontwikkelingsmaten. Vervolgens verkleinen en vergroten ze die band voor andere maten maar het kan wel eens voorkomen dat er daarbij wat eigenschappen verloren gaan, dus minder goed werken in de andere maat. Vergelijk het eigenlijk maar met een foto die je onder het kopieerapparaat vergroot of verkleint, er kan dan wel eens wat scherpte of diepte verloren gaan.

Verder kan ook een rol spelen dat de concurrentie beter is geworden en hiermee het gemiddelde niveau van het testveld is gestegen. Wat ook nog kan is dat er wel iets gewijzigd is aan de band. Fabrikanten kunnen de band door ontwikkelen, proberen bepaalde eigenschappen te verbeteren. Of fabrikanten kunnen juist proberen een bestaande band goedkoper te produceren en dan bijvoorbeeld de compound (het rubbermengsel) gaan aanpassen. Ook een andere snelheidscode kan een rol spelen, in de regel krijg je met een andere toegestane snelheid ook een andere compound.