Occasiontest Volvo V40 (2012/heden)

Zoek andere autotests

Lease-lieveling

De Volvo V40 is als occasion zeer gewild. Dat is wel logisch, want het hele model is erg populair geworden. Voor een deel komt dat door enkele zeer zuinige diesels, waarmee de V40 één van de bestsellers met lage bijtelling was. Gebruikt is er juist meer vraag naar benzineversies.

Korte introductie

  • Sterk merk, geen ‘uitleg’ nodig
  • Sportief afgestemd onderstel
  • Modern, dynamisch uiterlijk
  • Heel betrouwbaar
  • Populaire occasion

Over de Volvo V40

Waar praten we over?

Dit model mag je best wel een ‘stijlbreuk’ noemen, ten opzichte van de modellen die Volvo eerder maakte. In navolging van de S- en V60 is deze grotere middenklasser ook veel vlotter en dynamischer van vorm dan zijn betrekkelijk bescheiden voorgangers, de S40/V50 en C30. Deze V40 vervangt alle drie die modellen, de aanvankelijk verwachte sedan- en stationcar-versies zijn er nooit gekomen. Geen punt, de V40 was vanaf de verkoopstart nauwelijks aan te slepen.

Dit vindt de Wegenwacht

Bij de nieuwe generatie Volvo’s, waartoe deze V40 behoort, bestaat duidelijk de indruk dat het merk in de goede zin een kwaliteitsslag heeft gemaakt. Bij de Wegenwacht is bekend dat er af en toe wat elektronische storingen voorkomen, maar weinig echt specifieke dingen. Eén simpel euvel dat wel vaker terug komt is bij de dieselversies een los getrilde stekker in het brandstofsysteem. De auto krijgt dan geen brandstof meer en houdt er dus mee op. De Wegenwacht zet de stekker stevig vast, desnoods met een tie-rapje en het euvel is weer verholpen. Dat is alles!

Uitvoeringen en varianten

Het aantal varianten op de V40 is werkelijk gigantisch. In de type-benamingen van Volvo zit wel logica, maar dat vereist wel enige voorkennis. We helpen u op weg. Een motoraanduiding met een T staat altijd voor een benzinemotor, een D uiteraard voor een diesel. Basis is de T2. Dat is een 1.6 liter met directe brandstofinjectie en een turbo (vandaar de T) met 88 kW/120 pk, vanaf 2015 is dat 90 kW/122 pk. De T3 heeft hetzelfde motorblok, maar nu met 110 kW/150 pk (vanaf 2015: 112 kW/152 pk). De T4 heeft nogmaals hetzelfde motorblok, nu met 132 kW/180 pk. In 2015 is de verkoop van de T4 gestopt. De T5 heeft een 2.4 liter vijfcilinder turbomotor, een heel traditionele Volvo-motor, met 180 kW/245 pk. Bij de diesels hebben we drie mogelijkheden. De D2 heeft een 1.6 liter turbodiesel met 84 kW/115 pk, die in 20915 is opgewaardeerd naar 88 kW/120 pk. De D3 heeft een 2.0 liter motor met 110 kW/150 pk. De D4 heeft een ándere 2.0 liter turbodiesel, goed voor 140 kW/190 pk. Standaard is een handgeschakelde zes versnellingsbak, zestraps automaten (met dubbele koppeling) zijn tegen meerprijs geleverd. Uitzonderingen zijn de T5 die altijd een automaat heeft, terwijl de D2 er alleen met de ‘handbak’ is. Naast een naamloze basisversie is elke motor er ook in de uitvoeringen Kinetic, Momentum, Summum en de sportief getinte R-Design. Een jaarlijks terugkerende speciale serie is de Ocean Race, vernoemd naar het wereldwijde zeilevenement van Volvo. In 2014/5 is er een speciale Business-versie geweest op alle D2- en D4-varianten, wat alles heeft te maken met een zakelijk interessante verlaagde bijtelling. De Carbon Edition is eveneens een actieversie. Sinds 2013 is er ook een V40 ‘Cross Country’. Die staat iets hoger op de wielen en heeft wat stoere accenten. Deze is er als T3, T4, T5, D2, D3 en D4, waarbij de T5 ook is geleverd met vierwielaandrijving. De toepassing van uitvoeringen ne transmissies loopt verder parallel met de normale V40.

De Volvo V40 als occasion

Volvo heeft met dit model vól ingezet op de mogelijkheden voor een lagere bijtelling voor wie de auto zakelijk ter beschikking krijgt en ook privé rijdt. Dat ging met name om diesels. Hierdoor ontstaat een discrepantie tussen het aanbod aan gebruikte exemplaren en de vraag. Als al die diesels vrijkomen, grotendeels uit leasecontracten, bestaat daaraan een flink overschot. Er zijn niet veel particuliere occasionkopers op zoek naar een diesel en wie dat wel doet, wil graag een van de wat krachtiger motoren. Er is wel veel vraag naar gebruikte V40’s met benzinemotor, maar daarvan zijn er dus relatief weinig. Er is du nogal wat ‘verkeer’ aan gebruikte V40’s te verwachten. Enerzijds zullen veel van die diesels naar het buitenland vertrekken, anderzijds is de vraag naar benzineversies zo groot, dat die over de landsgrenzen worden bijgekocht. De Volvo-organisatie is zich gelukkig voldoende bewust van die situatie. Volvo’s die door dealers als occasion worden geïmporteerd, worden direct ‘verNederlandst’, waardoor die auto’s gewoon meelopen in alle garanties, updates en alles wat er verder is te verwachten van een nieuw in eigen land geleverd exemplaar. Afgezien van het nieuwere kenteken is er dan geen verschil. Bij de dealers vallen deze Volvo’s net als alle occasions onder het Volvo Selekt-label. Dit omvat onder meer twaalf maanden garantie zonder kilometerbeperking en een aantal andere condities, waardoor gebruikte jonge Volvo’s bij de dealers van het merk extra aantrekkelijk zijn.

De proefrit

Een Volvo V40 is een moderne, dynamische auto. Dat is om te beginnen wat het uiterlijk uitstraalt. Er zitten nogal wat lijntjes en vormen in de carrosserie. Dynamisch kunnen we ook de afstemming van het onderstel noemen. De schokdemping is flink stug, met als gevolg dat je als inzittende elke oneffenheid in het wegdek voelt, waarbij juist de kleine hobbels erg opvallen. We reden met een V40 met het normale onderstel, met het sportonderstel is hij nog veel harder gedempt. Of de potentiële koper dat wil of moet willen, is vooral een kwestie van smaak. De vormgeving van het uiterlijk heeft gevolgen voor de binnenruimte. Vier volwassenen van pakweg 175 cm lengte passen er nèt in. Als er langere posturen in de V40 plaatsnemen, wordt het er niet fijner op. Lange mensen moeten ook als ze alleen op de bestuurdersstoel zitten al wat inschikkelijkheid tonen. De bagageruimte is met een minimuminhoud van 335 liter kleiner dan die in andere auto’s in deze klasse. Wij reden met de T2, de minst krachtige benzineversie, maar die zal voor het gros van de kopers al krachtig genoeg zijn. Motorisch is de V40 mooi stil, de zesversnellingsbak schakelt opvallend nauwkeurig. Een gemiddeld realistisch brandstofverbruik rond 1 op 14 is tegenwoordig normaal voor een auto in deze klasse.

Met dank aan Niham Delft B.V., tel. 015 – 2512375 | www.niham.com

Conclusie

De V40 is een flink verkoopsucces voor Volvo. Naast de fiscaal vriendelijke zakenauto’s is dat vooral veroorzaakt door zijn sterke uiterlijk. Wie jong en modern wil rijden, komt met deze Volvo prima aan zijn trekken. Het enige dat we ‘ouderwets’ kunnen noemen, is het kwaliteitsniveau, dat terug is op het peil dat we van oudsher van Volvo kennen.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLVO en je wilt deze verkopen?