Occasiontest Volkswagen Touran (2015/heden)

Zoek andere autotests

Groot volume gezins-MPV

De Volkswagen Touran is als occasion een vrij logische keuze, voor wie een middenklasse MPV zoekt. De voorgaande generaties van de Touran hebben een flinke schare trouwe kopers opgeleverd, ook op de occasionmarkt. Die kopers willen graag ook de volgende generatie bezitten.

Korte introductie

  • Voor de hand liggende keuze
  • Rijdt erg prettig
  • Heel geslaagd model
  • Wel wat euveltjes bekend
  • Sterk aanbod, veel vraag

Over de Volkswagen Touran

Waar praten we over?

Deze generatie van de Touran is nog aanmerkelijk groter dan de voorgaande. Hij is zelfs dertien centimeter langer dan de vorige, maar het rijklare gewicht is vrijwel hetzelfde gebleven. Die extra centimeters zorgen alleen maar voor nog meer interieurruimte en dat is bij zo’n middenklasse-MPV dè allesbepalende eigenschap. Het is logisch dat veel exemplaren zijn voorzien van zeven zitplaatsen, al is de achterste zitrij wel een optie, die nieuw bij de auto moet worden besteld. De onderhuidse techniek komt overeen met diverse andere Volkswagen-modellen.

Dit vindt de Wegenwacht

De Touran is technisch nauw verwant aan de Golf ‘7’ en andere Volkswagens van dezelfde generatie. De vaker voorkomende technische euveltjes zijn dus ook identiek, waarbij meteen moet worden opgemerkt dat de kwaliteit van het hele merk in deze generatie modellen duidelijk hoger ligt dan voorheen. Wat voorkomt, is een motor die ermee stopt als er nog maar weinig brandstof in de tank zit en dus nog niet helemaal leeg is. Het motorlampje gaat dan branden en dat lijkt heel ernstig, maar het is een kwestie van tien liter brandstof in de tank en de foutcode uit de computer halen. Zo gepiept, door de Wegenwacht. Een handgeschakelde versie behoort alleen te starten als het koppelingspedaal is ingedrukt. Het komt voor dat de motor desondanks niet start en de auto geeft de melding dat de koppeling ingetrapt moet worden. De oorzaak zit ‘m in het hoofdrelais. De Wegenwacht verbindt deze door en ‘omzeilt’ zo het probleem. Wel even laten maken in de garage! Een dieselmotor kan er ook mee ophouden als het niveau van de AdBlue te laag is. Dat is een beetje slordig, want de auto waarschuwt hier echt bijtijds voor: bijvullen! De TSi- en TFSi-benzinemotoren hebben de neiging wat meer olie te verbruiken. Dat is geen ramp, maar regelmatig peilen en op peil houden is wel geboden. Bij de 1.4 TSI-motor komt het voor dat op het dashboard een melding verschijnt voor te lage oliedruk, die niet geheel juist blijkt. Als te lang is doorgereden volgens de service-interval, kan het gebeuren dat het oliefilter dichtslibt. Dé oplossing is zo snel mogelijk olie verversen en het filter vernieuwen, maar dat gebeurt niet langs de weg, daarvoor moet de auto gewoon naar de garage. Dat hàd al lang moeten gebeuren. Bij zowel de 1,6- als 2,0 TDI-dieselmotoren komt het voor dat de motor af en toe te heet wordt of zelfs compleet oververhit raakt. Oorzaak is dat een niet goed werkende elektrische waterpomp, die wordt geblokkeerd door een vervormde keerring. Ter plekke zal de Wegenwacht bekijken wat hij kan doen, maar in het ergste geval gaat de auto op transport naar de garage en komt er een complete, nieuwe waterpomp in. Bij de 1,6 TDI-motor komt het voor dat de smoorklep in de inlaat dicht blijft zitten. De motor slaat dan af tijdens het rijden en start niet meer. De Wegenwacht zal die klep gangbaar maken, of desnoods de stekker eraf halen en open zetten. In dat geval, òf als het vaker voorkomt, is een bezoekje aan de garage wel noodzakelijk. Onder het rijden knippert ‘als herinnering’ het voorgloeilampje steeds. De DSG-automaten kunnen ontregeld raken. De Wegenwacht geeft ‘m een ‘harde reset’ en de auto kan verder. Mocht de zekering van de automaat geklapt zijn, dan is er meer aan de hand en de Volkswagen moet dan op transport, want daar is ter plekke niks aan te doen. Wie een aanhanger wil trekken, moet zich realiseren dat ‘trailer assist’ alleen werkt als de trekhaak bij de dealer is gemonteerd en ingeleerd.

Uitvoeringen en varianten

In de Touran komen drie benzinemotoren en drie diesels voor. De basisbenzinemotor is de 1,2 TSI met 81 kW/110 pk. De 1,4 TSI levert 110 kW/150 pk. Sinds voorjaar 2016 kennen we ook de 1,8 TSI met 132 kW/180 pk, maar uitsluitend in combinatie met de zeventraps DSG-transmissie. Bij de diesels kennen we als voornaamste motor de 1,6 TDI. Die heeft aanvankelijk 81 kW/110 pk, vanaf medio 2016 is dat 85 kW/116 pk. De 2,0 liter TDI levert 110 kW/150 pk, sinds opnieuw medio 2016 is die er ook met 140 kW/190 pk, maar deze bestaat alleen in combinatie met de zestraps DSG-automaat. De zeventraps DSG is als optie ook geleverd op de 1,4 TSI en de 1,6 en 2,0 TDI. De basisuitvoering heet Trendline (alleen 1,2 TSI en 1,6 TDI), de opvolgende uitvoeringen zijn de Comfortline en Highline. De Connected Series is alleen in 2016b tijdelijk geleverd als zogenaamd ‘actiemodel’, de uitvoeringen Business en Business R zijn alleen in 2017 beschikbaar.

De Volkswagen Touran als occasion

Een belangrijk deel van alle nieuw op de weg verschijnende Tourans is verkocht als ‘auto van de zaak’, al dan niet op een leasecontract. De echte toeloop op de occasionmarkt is dus afhankelijk van de beëindiging van die leasecontracten. Is dat eenmaal het geval, dan wordt de keuze groter. Dan kan ook de verhouding binnen het aanbod nog wat verschuiven: ten opzichte van ongeveer 70% aan benzineversies zal het dieselaandeel wat stijgen. Opvallend, maar wel verklaarbaar, is het vrij grote aandeel exemplaren met automatische transmissie: 40%. Het is aannemelijk dat de Tourans die een eerste levensfase als zakenauto achter de rug hebben, vaak relatief hoge kilometerstanden laten zien. Een auto als de Touran zal als typische MPV vaak best intensief worden gebruikt. Dit betekent dat er al gauw de nodige gebruikssporen ontstaan, zowel van binnen als van buiten. Uiteraard zijn de officiële Volkswagen-dealers een prima vindplaats voor een mooie, jonge en vertrouwde Touran als occasion, onder het ‘das Welt Auto’-label. Kijk voor alle voorwaarden op www.dasweltauto.nl.

De proefrit

Uiteraard is de zitpositie achter het stuur van de Touran aanmerkelijk hoger dan bijvoorbeeld in een Golf. Dat ligt nu eenmaal besloten in het MPV-concept. De Touran verbaast met het enorme ruimte-aanbod. Vijf volwassenen kunnen er echt goed in zitten. In geval van een zevenzits-uitvoering is de achterste zitrij voor volwassenen vrijwel onbruikbaar, dit is het domein van (opgroeiende) kinderen. Illustratief voor de maatvoering van het interieur is de inhoud van de bagageruimte in geval van een vijfzits Touran: minimaal 834 liter. Er zijn niet veel auto’s op de markt die daaraan kunnen tippen. Handig detail is dat niet alleen de tweede zitrij in een handomdraai ‘plat’ kan worden gelegd, maar ook de rugleuning van de rechtervoorstoel kan voorover tot een horizontale positie, om zo lange voorwerpen te vervoeren. Het dashboard is keurig en overzichtelijk, de bediening stelt me nergens voor vraagtekens. Op de weg is de Touran heel rustgevend en comfortabel, precies zoals je van zo’n auto verwacht. Je hebt wel het gevoel met een gróte auto op pad te zijn, terwijl dat nog wel meevalt. We reden met een 1,2 liter benzineversie, waarbij opviel dat deze motor voor veel kopers al sterk genoeg zal zijn, tenzij steeds met volle belasting en bezetting wordt gereden. De DSG-automaat is ook bij een vooral op comfort gerichte auto als de Touran een aanbeveling, door het schokvrije schakelen en de Touran met automaat heeft ook geen ‘kruipneiging’ meer bij stilstand. Met een 1,4 TSI met automatische transmissie reden we destijds gemiddeld tussen 1 op 11 en 1 op 12, wat voor een dergelijke auto een tegenwoordig vrij normaal verbruik mag worden genoemd.

Met dank aan Pon Occasion Center, Barneveld | www.ponoccasion.nl

Conclusie

Wie ècht ruimte nodig heeft voor gezin of relaties doet in deze generatie van de Volkswagen Touran een prima aankoop. Er zijn alternatieven, maar het is aan alles te merken dat die in de regel eerder zijn ontwikkeld en dus in de schaduw staan van deze Volkswagen.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en je wilt deze verkopen?