Occasiontest Volkswagen Passat (2014/heden)

Zoek andere autotests

Ex-zakenauto comfortabele keuze

De Volkswagen Passat heeft als occasion ‘last’ van het feit dat het accent de laatste jaren sterk ligt op compacte auto’s. De klasse waarin de Passat valt wordt vrijwel uitsluitend zakelijk ingezet, maar ja, ook die zakenauto’s komen een keer als occasion op de markt.

Korte introductie

  • Slimme keuze
  • Rijdt heel comfortabel
  • Redelijk betrouwbaar
  • Klasse krijgt te weinig waardering
  • Indrukwekkend model

Over de Volkswagen Passat

Waar praten we over?

In die zakelijke markt is de Passat al decennia lang een vaste waarde. Lang was de Passat één van de absolute toppers als het ging om leaseauto’s. Door allerhande oorzaken buiten Volkswagen om is dat niet meer zo het geval. Occasionkopers gaan gemakshalve ook voorbij aan wat een auto van deze klasse allemaal méér biedt dan een kleine auto, zonder dat het nou zoveel meer kost. Wie tegen de trend in durft te redeneren, doet zichzelf een groot plezier door als particulier juist te kiezen voor een auto van dit formaat. De Volkswagen Passat is dan ineens een verstandige keuze. Deze generatie heeft daarbij het voordeel dat hij nog aanmerkelijk groter en ruimer, maar tegelijk ook een stuk lichter is (ongeveer 100 kilo!) dan zijn gelijknamige voorganger.

Dit vindt de Wegenwacht

Deze Passat heeft veel techniek die overeenkomt met andere Volkswagens. Specifiek voor dit model is de elektrische bediende achterklep, die opent, maar zichzelf ook direct weer sluit. Dat is ter plaatse niet echt te verhelpen, maar door de zekering eruit te halen, schakelt de Wegenwacht de elektronica uit en kan de klep normaal worden bediend. In de garage moet dit definitief worden gerepareerd. Een handgeschakelde versie behoort alleen te starten als het koppelingspedaal is ingedrukt. Het komt voor dat de motor desondanks niet start en de auto geeft de melding dat de koppeling ingetrapt moet worden. De oorzaak zit ‘m in het hoofdrelais. De Wegenwacht verbindt deze door en ‘omzeilt’ zo het probleem. Wel even laten maken in de garage! Als er te weinig brandstof in de tank zit –dus niet leeg-, stopt de motor er al mee en het motorlampje knippert. Geen probleem, minimaal tien liter brandstof in de tank en de Wegenwacht wist de foutcode uit de computer. Het elektromotortje voor de bediening van het slot van de tankklep kan stuk gaan. Tanken lijkt dan onmogelijk. Zonder beschadiging is het luikje openen niet mogelijk. De Wegenwacht zal brandstof in de tank gieten via het zogenaamde tankluik, dan kan er in elk geval verder worden gereden (goed ventileren!). Bij de 1.4 TSI-motor komt het voor dat op het dashboard een melding verschijnt voor te lage oliedruk, die niet geheel juist blijkt. Als te lang is doorgereden volgens de service-interval, kan het gebeuren dat het oliefilter dichtslibt. Dé oplossing is zo snel mogelijk olie verversen en het filter vernieuwen, maar dat gebeurt niet langs de weg, daarvoor moet de auto gewoon naar de garage. Dat hàd al lang moeten gebeuren. De TSi- en TFSi-benzinemotoren hebben de neiging meer olie te verbruiken dan gemiddeld. Gewoon op tijd blijven peilen en de olie op peil houden. Bij zowel de 1,6- als 2,0 TDI-dieselmotoren komt het voor dat de motor af en toe te heet wordt of zelfs compleet oververhit raakt. Oorzaak is dat een niet goed werkende elektrische waterpomp, die wordt geblokkeerd door een vervormde keerring. Ter plekke zal de Wegenwacht bekijken wat hij kan doen, maar in het ergste geval gaat de auto op transport naar de garage en komt er een complete, nieuwe waterpomp in. Bij de 1,6 TDI-motor komt het voor dat de smoorklep in de inlaat dicht blijft zitten. De motor slaat dan af tijdens het rijden en start niet meer. De Wegenwacht zal die klep gangbaar maken, of desnoods de stekker eraf halen en open zetten. In dat geval, òf als het vaker voorkomt, is een bezoekje aan de garage wel noodzakelijk. Onder het rijden knippert ‘als herinnering’ het voorgloeilampje steeds. De DSG-automaten kunnen ontregeld raken. De Wegenwacht geeft ‘m een ‘harde reset’ en de auto kan verder. Mocht de zekering van de automaat geklapt zijn, dan is er meer aan de hand en de Volkswagen moet dan op transport, want daar is ter plekke niks aan te doen. Wie een aanhanger wil trekken, moet zich realiseren dat ‘trailer assist’ alleen werkt als de trekhaak bij de dealer is gemonteerd en ingeleerd.

Uitvoeringen en varianten

De Passat is er van oudsher als sedan en als stationcar, die in Volkswagen-taal ‘Variant’ heet. In principe is elke versie in techniek en uitvoering leverbaar in beide carrosserieën. In eerste instantie was er slechts één benzinemotor beschikbaar, in twee versies. Dat is de 1,4 TSI met 92 kW/125 pk of 110 kW/150 pk. In het voorjaar van 2015 verscheen ook de 1,8 TSI (132 kW/180 pk), uitsluitend met automatische transmissie, maar gek genoeg verdween die driekwart jaar later alweer van het toneel. Iets na de 1,8 kwam ook de 2,0 TSI als topversie, nu alleen in de duurste uitvoering, met automaat èn vierwielaandrijving (206 kW/280 pk). In de jaren dat zakelijke rijders zijn getrakteerd op lagere bijtelling voor bepaalde types, was er een grote rol weggelegd voor de Passat GTE, een plug-in hybride met de 1,4 liter TSI-motor en een gecombineerd vermogen van 160 kW/218 pk, standaard gekoppeld aan automatische transmissie. De diesels zijn zakelijk gezien zeer belangrijk. De 1,6 TDI levert 88 kW/120 pk, de 2,0 TDI biedt in de normale uitvoering 110 kW/150 pk. Alleen in de top-uitvoeringen is de 2,0 TDI ook beschikbaar met 140 kW/190 pk en zelfs als BiTDi met 176 kW/240 pk, uitsluitend in combinatie met automatische transmissie en vierwielaandrijving. De DSG-automatische transmissie (afhankelijk van motorisering 6- of 7-traps) is beschikbaar met alle motorvarianten. Volkswagen heeft de Passat geleverd met een breed scala aan uitvoeringen. Alleen de basis-benzineversie is er als Trendline. De andere normale uitvoeringen heten Comfortline en Highline. Tijdelijke versies die wat langer hebben meegelopen zijn de Business, Business R, Connected Series en Connected Series Plus, elk met als doel de verkoop tijdelijk te stimuleren.

De Volkswagen Passat als occasion

Vanaf het moment dat de Passat drie jaar op de markt is, beginnen er leasecontracten af te lopen en neemt het aanbod occasions hand over hand toe. Met name de destijds bijtellingsvriendelijke versies (GTE) lopen op leasecontracten van vijf jaar, want gedurende die termijn blijft die lage bijtelling van kracht. Met ingang van 2020 neemt dit aanbod snel toe. Ook voor die tijd is er al een flink aanbod gebruikte exemplaren. Niet alle gebruikte, ex-lease Passats zullen in Nederland worden aangeboden. We zien vooral veel diesels over de grens vertrekken, aangezien de vraag naar dergelijke auto’s kleiner is dan het aanbod. Dat is een situatie waarvan de consument die met een particuliere auto flink wat kilometers rijdt gebruik kan maken. Zoek een mooie Passat TDI, bij de dealer of desnoods in de outlets van leasemaatschappijen en voor een relatief scherpe prijs koop je een dijk van een Passat. Snel reageren is dan wel geboden, want als zo’n auto wat langer blijft staan, dan gaat hij alsnog richting Oostblok, of waarheen dan ook. De officiële Volkswagen-dealers zijn uiteraard prima ‘jachtgebieden’ op zoek naar een mooie Passat. Relatief jonge, gebruikte Passats worden aangeboden onder het label ‘Das Welt Auto’ met een aantal heel goede voorwaarden (zie: www.dasweltauto.nl). Het totale occasionaanbod van dit model Passat bestaat voor ruim 60% uit het model Variant, de dieselmotoren zijn ruim tweemaal zo goed vertegenwoordigd als benzineversie, de hybrides zijn geleidelijk in opkomst.

De proefrit

De Passat is een forse auto, desondanks is het de ruimte in het interieur indrukwekkend. In de populaire Passat Variant bedraagt de bagageruime met de achterbank rechtop en onder de rolhoes al 650 liter en dat is echt gigantisch. Achterin is de Passat ook opvallend ruim en ruimte is een belangrijke voorwaarde voor rijcomfort. Bij de sedan is het wel jammer dat door de sterk aflopende daklijn je vrij diep moet bukken om de achterbank te bereiken, bij de Variant is dat uiteraard niet het geval. De Passat is in alle opzichten een auto die nuchter beschouwd niet onder doet voor de zogenaamde ‘premium’ merken. Dat blijkt hier bijvoorbeeld uit zaken als aankleding en afwerking van het dashboard en het hele interieur. Opvallend is daarbij dat het instrumentarium achter het stuur in z’n geheel een beeldscherm is, waarbij de bestuurder ervoor kan kiezen wat hier wordt weergegeven. Mooi detail: het klokje centraal in het dashboard. Een aandachtspuntje wellicht voor de keuze van de ene occasion boven de andere is de aanwezigheid van de zogenaamde ‘ErgoComfort’-voorstoel (logootje staat op de rand van stoel, als je instapt), die absoluut behoort tot de beste autostoelen op de markt. De Passat stuurt en rijdt zoals je in deze klasse mag verwachten, al worden kleine oneffenheden in het wegdek wel steeds voelbaar doorgegeven. De 1,6 TDI is de populairste, maar niet per se de fijnste motor. Hij is met 88 kW net sterk genoeg, maar hij is wat ‘knorrig’, vooral bij koude motor. De 2,0 TDI is aanmerkelijk fijner, de 1,4 TSI lijkt aan de kleine kant voor zo’n auto, maar zeker de 110 kW-versie is niet te versmaden. De automatische DSG-transmissie is in alle gevallen een aanbeveling, vanwege de verfijnde werking en de extra bijdrage aan het comfort. De 1,6 TDI verdient wel een complimentje als het gaat om brandstofverbruik. Destijds reden we met een Passat Variant 1,6 TDI met DSG met gemak gemiddeld 1 op 18 (de boordcomputer overdrijft!) en dat is gewoon heel netjes. Met een 1,4 TSI moet 1 op 14 als gemiddeld verbruik goed haalbaar zijn.

Met dank aan Pon Occasion Center, Barneveld | www.ponoccasion.nl

Conclusie

Wie als particulier of kleinzakelijk gebruiker behoorlijk wat kilometers maakt, heeft in de Volkswagen Passat een heerlijk gebruiksauto. Wie de ruimte van de Variant niet per se nodig heeft, kan een meestal wat scherper geprijsde sedan overwegen. De Passat is een erg fijne en comfortabele auto en biedt voor een relatief scherpe prijs erg veel auto.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en je wilt deze verkopen?