Occasiontest Volkswagen Golf Sportsvan (2014/heden)

Zoek andere autotests

Golf met een extraatje

De Volkswagen Golf Sportsvan vervult als occasion een speciale opgave, zoals hij dat nieuw ook doet. Er is een publiek dat behoefte heeft een méér interieurruimte en een hogere zit dan in een normale Golf, maar niet in een echte MPV wil rijden. Voor hen is deze auto bedoeld.

Korte introductie

  • Lekker ruim interieur
  • Rijdt heel prettig
  • Betrouwbaar dan eerdere modellen
  • Auto met een heel eigen marktpositie
  • Best geslaagd model

Over de Volkswagen Golf Sportsvan

Waar praten we over?

De Sportsvan –een pure fantasienaam- is de rechtstreekse opvolger van de eerdere Golf Plus en vervult dus diezelfde functie. Hij hangt er een beetje tussenin, tussen een normale Golf hatchback en de Touran, als echte MPV. De Sportsvan is gebaseerd op hetzelfde platform als de Golf generatie ‘7’, het MQB-platform voor wie het wil weten, dat het Volkswagen-concern voor tal van modellen gebruikt.

Dit vindt de Wegenwacht

De Sportsvan is gebaseerd op de Golf ‘7’. Er zijn geen specifieke Sportsvan-euvels bekend, dus in betrouwbaarheid bestaat er geen verschil tussen een normale Golf en een Sportsvan. Een bekend euvel bij de TSI-motoren is doorslaan van een bougiekabel op de metalen huls. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Niet mee doorrijden, de wegenwacht heeft een oplossing. Bij de 1,2 TSI komt het voor dat de overdrukklep van de turbo blijft kleven, waardoor de motor slecht gaat lopen. Dat is ter plekke wel op te lossen. Bij alle TSI- en TFSI-motoren is het zaak regelmatig de olie te peilen. Juist door de lange onderhoudsinterval (strikt aanhouden!) kan de situatie ontstaan dat onbedoeld met de weinig olie wordt gereden, met alle gevolgen van dien. Dat is Volkswagen niet te verwijten, het is pure onachtzaamheid. Bij de 1,6 TDI komt het voor dat de gasklep vastzit, waardoor de motor niet aanslaat. De Wegenwacht heeft daarvoor een noodoplossing. Bij de 2,0 liter TDI is het juist een klep voor het roetfilter, die vast kan zitten. De Wegenwacht kent een noodoplossing, maar die klep moet wel worden vernieuwd. DSG-automaten worden soms elektronisch ontregeld. De Wegenwacht herstelt dit met een ‘harde reset’. Montage van een trekhaak dient bij voorkeur te gebeuren door een Volkswagen-dealer, die dan ook direct ‘trailer assist’ inleert. De maximaal toegalaten aanhangwagengewichten verschillen flink per versie, met en zonder trailer assist. In het instructieboekje is terug te vinden welk gewicht bij een betreffende auto hoort.

Uitvoeringen en varianten

In de Sportsvan zien we allerhande uit de Golf bekende motoren terug. Alleen de absolute basisversie beschikt over een 1,2 TSI met 63 kW/82 pk. De 1,2 TSI met 81 kW/110 pk is één van de meest voorkomende motoren in dit model. De 1,4 TSI is er met 92 kW/125 pk en met 110 kW/150 pk. In 2015 is er nog een motor tussen het bestaande programma geplaatst. Dat is een 1,0 liter driecilinder met turbo en 85 kW/115 pk. Er zijn in de basis twee dieselmotoren beschikbaar. Dat is de 1,6 TDI met 81kW/110 pk en de 2,0 TDI met 110 kW/150 pk. Met uitzondering van de basismotor, zijn ze allemaal ook geleverd in combinatie met de befaamde DSG-transmissie. Voor de 2,0 TDI is dat een zesbak, alle overige motoren zijn er met een zeventraps automaat. In de uitvoeringen is het nodige geschoven. De absolute basisversie heet Easyline. Daarboven volgen traditioneel de Trendline, Comfortline en Highline. In 2015 is een aantal varianten geschrapt, tijdelijk was er een Business Edition (2015/6) en vanaf begin 2016 ook de ‘Connected Series’, met onder meer de Volkswagen-app en enkele andere faciliteiten.

De Volkswagen Golf Sportsvan als occasion

In tegenstelling tot de normale Golf hatchback, wordt de Sportsvan relatief vaak gekocht door particuliere automobilisten. Dit verklaart mede waarom maar 10% van het occasionaanbod een dieselmotor heeft. Het verklaart ook, waarom er nogal wat exemplaren zijn met een vrij bescheiden kilometerstand, ook na enkele jaren gebruik. Daarbij wordt het totale aanbod ook ‘verstoord’ door auto’s die bij dealers worden ‘voor-geregistreerd’ en daardoor te boek staan als gebruikte exemplaren, terwijl ze nieuw zijn en de nodige ex-demo- en –huurauto’s. De meest logische en meest voorkomende bron voor een mooie gebruikte Golf Sportsvan is natuurlijk ook de Volkswagen-dealer, die de jonge exemplaren zal omgeven met de uitgebreide ‘Das Welt-Auto’-garantie en aanvullende, mooie voorwaarden. Uiteraard duiken er ook exemplaren op bij dealers van andere merken en bij algemene occasionbedrijven.

De proefrit

De Sportsvan is twaalf centimeter hoger en zeventien centimeter langer dan een normale Golf vijfdeurs. Dat lijkt niet veel, maar dit komt geheel ten goede aan het interieur. Achterin is de Sportsvan heel ruim. Met de verschuifbare achterbank in de achterste stand, kunnen twee volwassenen er uitstekend zitten, ook op lange ritten. Voorin is het vooral de hoofdruimte en de wat hogere zit die voor het onderscheid zorgen. De extra hoogte is prettig voor wie wat minder gemakkelijk in- en uitstapt en dus is die ruimte ook een comfortaspect. De bagageruimte is ook bepaald niet kinderachtig. Met de bank in de achterste stand bedraagt de minimale inhoud al 500 liter, met de bank naar voren is dat zelfs 590 liter. De bagageruimte is ook voorzien van allerhande slimme details. De vloer is op twee niveaus te plaatsen, als de vloer wordt opgetild, blijft die uit zichzelf omhoog staan, er zijn haakjes, ogen en een net om bagage vast te zetten. Verder… tja, het is en blijft een Golf. Het dashboard levert elke Volkswagen-rijder veel herkenning en een vertrouwde sfeer op. Daarin zijn uitstekende ergonomie, eenvoudige bediening, slimme opbergvakjes en een wat sobere, doelmatige afwerking belangrijke eigenschappen. Los van de hogere zitpositie, rijdt de Sportsvan vanzelfsprekend als een Golf en dat is gewoon heel erg prettig. Hij is aangenaam comfortabel geveerd, stuurt en schakelt fijn en is gewoon een heel prettige reisgenoot op korte of lange ritten. Wie echt op rijcomfort is gesteld, bevelen we de subliem werkende DSG-automatische transmissie is. De 1,2 liter TSI-motor met 81 kW zal voor de meeste kopers al voldoende motorvermogen bieden, tenzij heel vaak wordt gereden met interieur en bagageruimte helemaal afgeladen. Bij normaal gebruik is een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 te verwachten. Met een 1,6 TDI reden we ook met gemak 1 op 18. In de dagelijkse praktijk zal de DSG-automaatversie nog net even zuiniger zijn dan een handgeschakelde uitvoering.

Met dank aan Pon Occasion Center | www.ponoccasion.nl

Conclusie

Snel opgroeiende kinderen, een hobby waarvoor je nogal eens wat hebt te vervoeren, of vitale 65-plussers die graag iets hoger instappen, dat zijn zo maar wat aanleidingen om een Golf Sportsvan te kopen. Iets meer ruimte, maar hetzelfde comfort en de vertrouwde verdere eigenschappen van een Golf geven de Sportsvan net dat beetje extra, voor wie het nodig heeft.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en je wilt deze verkopen?