Occasiontest Toyota Yaris (1999/2005)

Zoek andere autotests

Nog altijd geliefd

Niet uit te roeien: de Toyota Yaris is al zo lang als dit eerste model als occasion is te vinden, uitermate gewild. Nu de oudste exemplaren de tien jaar al zijn gepasseerd, is er hooguit de kopersgroep wat veranderd. Dit is een goede keuze voor startende automobilisten!

Korte introductie

  • Korte zittingen, hoge zit
  • Dashboard vraagt gewenning
  • Uiterlijk blijft gewoon leuk
  • Uitermate betrouwbaar
  • Nog steeds gewild, dus relatief duur

Over de Toyota Yaris

Waar praten we over?

Een goede verklaring is er niet voor, maar de Yaris is altijd heel populair geweest onder wat oudere kopers. De gemiddelde leeftijd van de Yaris-rijder ligt vrij hoog. Daar moet je je natuurlijk lekker niks van aantrekken als je nog jong bent. Sterker nog, dit geldt bij een occasion als een pluspunt. Veel van die ouderen rijden niet zoveel kilometers en de auto wordt gekoesterd en goed onderhouden. Dit betekent dat er volop exemplaren van deze leuke Toyota zijn te vinden in buitengewoon goede staat. Enige minpunt: heel veel occasionkopers weten dit en ‘jagen’ op leuke en goede Yarissen.

Dit vindt de Wegenwacht

Tja, wat wil je? De Yaris is wel compact, maar kwalitatief een echte Toyota. Er is bij dit model geen enkel mankement bekend dat regelmatig voorkomt. Er kàn altijd iets stuk gaan, zeker als een auto ouder wordt, maar bij de Yaris blijft dat zeldzaam. Daarin speelt ook nog eens mee dat deze auto’s vaak keurig worden bereden, over niet al te veel kilometers. Eén opmerking is er wel te plaatsen: onderdelen voor deze Toyota’s zijn wel duurder, zeg maar het dubbele van populaire Duitse merken. Dat heeft alles te maken met de minimale vraag, er heeft gewoon zelden iemand een onderdeel nodig. IJzersterke auto’s!

Uitvoeringen en varianten

Er zijn vier motoren geleverd in de eerste generatie Yaris. De 1,0 (50 kW/68 pk) en 1,3 (63 kW/85 pk) zestienkleppers zijn daarvan veruit het belangrijkst. Die motoren vind je in 95% van alle exemplaren. Als je per se wilt is een 1,5 liter (78 kW/106 pk) T-Sport ook nog wel te vinden, die is geleverd vanaf begin 2001. Een Yaris met de 1,4 liter (55 kW/75 pk) dieselmotor moet je echt met een lampje zoeken. De normale uitvoeringen heten Linea Terra, Linea Luna en Linea Sol, op volgorde van compleetheid. Er zijn diverse langlopende actiemodellen geweest, waarmee Toyota vooral probeerde jongere kopers binnen te halen. Vandaar de namen Yorin en Idols. Alle Yaris-varianten zijn er als drie- en vijfdeurs.

De Toyota Yaris als occasion

De volgende generatie Yaris is ook al volop als occasion te koop, deze eerste generatie schuift daardoor naar een ander deel van de occasionmarkt. Bij dealers vind je deze tegenwoordig niet zo veel meer. Ze staan wel nog volop bij de aanbieders van gebruikte auto’s en natuurlijk particulier. Zeker als je weet dat de herkomst van de auto vertrouwd is, kun je een Yaris best onderhands van een particulier kopen. Geef ‘m voor de zekerheid direct een grote beurt en je kunt er jaren plezier van hebben. Het gekke is dat de oudste exemplaren nog steeds vrij duur zijn, dat zegt wel iets over de kwaliteit en de hoge waardering die de Yaris verdient. De vijfdeurs-uitvoeringen zijn meer gewild dan driedeurs. Als je die extra deuren niet nodig hebt, laat je die lekker staan. De 1,3 is ook duidelijk duurder dan de 1,0, hoe goed die ook is.

De proefrit

De Yaris rijdt prima, voor een auto van dit formaat. Het gekke dashboard vraagt wel even gewenning, het lijkt wel alsof die digitale cijfers verder weg zitten dan de rechterkoplamp. De 1,0 liter is sterk genoeg als je vooral stads- en regionaal verkeer rijdt, de 1,3 heeft op de snelweg wat meer te vertellen. In alle gevallen geldt dat de zittingen van de voorstoelen wat aan de korte kant zijn. Op langere ritten ga je wat steun in je bovenbenen missen, tenzij je handig klein van stuk bent. De zitpositie is ook wat aan de hoge kant, dat staat het comfort ook een beetje in de weg. Vering en schokdemping zijn aan de stevige kant. Je mag een gemiddeld verbruik verwachten rond 1 op 14 á 15.

Met dank aan Toyota-dealer Van Ekris, Mijdrecht | www.vanekris.nl

Conclusie

Als tweede auto, of als je een startende automobilist bent, dan is een leuke gebruikte Toyota Yaris een heuse aanrader. Echt goedkoop zijn ze naar verhouding niet, omdat ze zo geliefd zijn. Heb je ‘m eenmaal, dan blijkt de Yaris wel betaalbaar in gebruik, goedkoop in onderhoud en bovendien zeer betrouwbaar en in staat tot een lang autoleven. Prima, toch?

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een TOYOTA en je wilt deze verkopen?

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type