Occasiontest Subaru Outback (2015/heden)

Zoek andere autotests

Gebruikte alleskunner, geweldige trekauto

De Subaru Outback is als occasion beslist niet de meest voorkomende auto in Nederland. Dit model vormt samen met de Forester zo’n beetje het hart van dit merk. Stoere, sterke auto’s, die dóórgaan waar andere merken het laten afweten, dankzij standaard vieriwelaandrijving. Tof, voor wie daaraan echt behoefte heeft.

Korte introductie

  • Uitermate betrouwbaar
  • Zwaar ondergewaardeerde auto
  • Stoer uiterlijk
  • Rijdt best comfortabel
  • Goede keuze, voor wie ‘m nodig heeft

Over de Subaru Outback

Waar praten we over?

Subaru is in diverse opzichten een bijzonder automerk. We nemen deze generatie Outback maar even als voorbeeld. Dit is een grote middenklasse stationcar, met alle ruimte van dien, maar dan staat-ie wel hoog op de grote wielen. Dat heeft alles te maken met de vierwielaandrijving, die bij de Outback, zoals bij de meeste Subaru’s, standaard is. Die techniek, daarover heeft Subaru ook heel eigen ideeën. Zonder in technische details te verdwalen, is het van belang te weten dat een Outback hierdoor zelfs in heel ruw terrein verbazend goed uit de voeten kan, maar het is vooral een ideale trekauto. Flinke caravan? Je merkt niet eens dat die erachter hangt, bij wijze van spreken. Een paardentrailer in een modderig weiland? De Outback sleurt ‘m er wel doorheen. Ook gewoon ‘los’ biedt die vierwielaandrijving, juist onder slechte omstandigheden als sneeuw en ijzel, een niveau in actieve veiligheid, dat voor ‘gewone’ auto’s niet is weggelegd. Dit maakt de Outback, zoals vrijwel elke Subaru, een auto voor veeleisende automobilisten. De kopersgroep van Subaru is misschien niet zo groot, maar wie eenmaal is overtuigd, toont een opvallend grote merkentrouw. Als dit is wat je nodig hebt, wil je niet anders meer.

Dit vindt de Wegenwacht

De Outback heeft onderhuids sterke overeenkomsten met andere Subaru’s, zoals bijvoorbeeld de Forester. Net als bij dat model, is bij de Wegenwacht niet één euvel of probleempje bekend, dat wel eens ongewenst voorkomt. De kwaliteit van Japanse auto’s is bijna spreekwoordelijk, Subaru is één van de merken die deze reputatie keer op keer waarmaken. Uiteraard zijn normale slijtage-onderdelen op termijn wel een keer aan vervanging toe. Het is een feit, daar kom je vanzelf achter, dat onderdelen voor Subaru’s relatief duur zijn. Dat is volkomen logisch, want ook die vervangende onderdelen zijn van hetzelfde zeer hoge kwaliteitsniveau als wat er af fabriek op de auto zit.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de Outback is heel overzichtelijk. Er zijn maar twee motoren beschikbaar: benzine en diesel. Dat zijn allebei bijzondere constructies, want het zijn zogenaamde boxermotoren, een principe dat heel sterk onderdeel uitmaakt van het typische Subaru-DNA. De benzineversie is een 2,5 liter met 129 kW/175 pk. De diesel is een 2,0 liter met 110 kW/150pk. Bijzonder is ook dat beide motoren standaard zijn gekoppeld aan een traploze automatische transmissie (‘Lineartronic’). Die automaat is net als de bijzondere motoren een heel eigen constructie van Subaru. Er zijn twee uitrustingsniveaus: Comfort en Premium. Begin 2016 is de Comfort-uitvoering met dieselmotor vervallen. Logisch: wie zo’n auto koopt, wil ook in vrijwel alle gevallen de meest uitgebreide uitrusting.

De Subaru Outback als occasion

De Outback vind je als occasion niet bepaald op elke straathoek, maar wie heel bewust voor zo’n auto kiest, heeft er ook best een serieuze ‘zoektocht’ voor over. Dat betekent al gauw een ritje door half Nederland, om enkele geschikte exemplaren te bekijken. Daarbij moet je de diesel echt met een lampje zoeken. Dat heeft er onder meer mee te maken, dat Subaru’s in het algemeen nauwelijks zakelijk worden verkocht. Dit is een ‘typisch particulier’ merk. Wat ook meetelt, is dat overtuigde Subaru-rijders in veel gevallen relatief lang met hun auto doorrijden. Jonge gebruikte exemplaren zijn dus niet dik gezaaid, want die auto’s zijn wel nieuw verkocht, maar komen nog bijna niet ‘vrij’ als occasion. Uiteraard zijn de officiële Subaru-dealers de gemakkelijkste ‘vindplaatsen’ voor een mooie Outback. ‘Typisch Subaru’ is ook dat deze auto’s vaak een behoorlijk intensief gebruik kennen, maar de overtuigde Subaru-rijder onderhoudt zijn auto wel heel netjes en zal ‘m in het algemeen niet verwaarlozen. Uiteraard is het altijd zinvol even de onderhoudshistorie in te zien, maar veel andere conclusies dan ‘volgens het boekje’ zijn daaraan meestal niet te koppelen. Garantie is natuurlijk een groot goed, maar veel van deze auto’s kun je bijna blindelings kopen, op grond van het voorgaande èn het zeer hoge kwaliteitsniveau van het merk.

De proefrit

Rijden met een Subaru als deze Outback vraagt om een bepaalde instelling. Het ultieme rijcomfort of sportieve stuureigenschappen moeten niet het hoogste goed zijn. Een Outback rijdt prima. De automaat is werkt verfijnd samen met die boxermotor. Samen zorgen ze voor veel souplesse op kruissnelheid een opvallend laag geluidsniveau. Op lange afstanden kun je het in de Outback ook prima uithouden. Opvallend is ook het –ook al- door Subaru-zelf ontwikkelde ‘EyeSight’-systeem, met verschillende functies, waaronder een prettige adaptieve cruise control. Het systeem waarschuwt wel veelvuldig met piepjes voor zaken die helemaal niet gevaarlijk zijn, soms is dat tamelijk overdreven: ‘piep’ er rijdt een auto voor u… denk je dat ik dat zelf niet zie? Zaken als de wat hogere instap en zitpositie zijn consequenties van het hele concept van de auto, dat moet je dus accepteren als je zo’n auto wilt. Hetzelfde geldt voor de vloer van de bagageruimte, die ook relatief hoog ligt. Er is wel minimaal 560 liter bagageruimte beschikbaar, dat is behoorlijk groot. De voorstoelen zitten ook heel prettig en achterin is de Outback ruim genoeg voor twee volwassenen. In een eerdere uitgebreide testrit, verbaasde de Outback ook met het brandstofverbruik. Ooit hadden Subaru’s op dat gebied geen beste naam, maar met deze reden we gemiddeld 1 op 12 en dat komt opvallend dicht bij de fabrieksopgave in de folder. Ook belangrijk om te weten: de Outback mag volgens fabrieksopgave twee ton trekken.

Met dank aan Subaru Aalsmeer | www.aalsmeer.subaru.nl

Conclusie

Niet iedereen heeft behoefte aan de bijzondere eigenschappen die de Outback biedt. Dat is een feit. Wie die eisen wèl heeft, kan niet om het merk en de Outback heen. Het publiek blijft klein, maar als meer mensen met de Outback zouden kennismaken, zou er ook (nog) meer waardering voor deze alleskunner komen.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest