Occasiontest Subaru Forester (2015/heden)

Zoek andere autotests

Ruim, niet te stuiten en oersterk

De Subaru Forester is als occasion best gewild. Er is een niet zo grote groep autokopers in ons land die ten volle beseft wat de specifieke kwaliteiten van dit model zijn en die ook echt nodig hebben. In dat geval heeft de Forester ineens weinig serieuze concurrentie.

Korte introductie

  • Sterke trekauto
  • Zeer betrouwbaar
  • Rijdt best comfortabel
  • Tamelijk ingetogen uiterlijk
  • Nog steeds ondergewaardeerd

Over de Subaru Forester

Waar praten we over?

Dit is inmiddels de vierde generatie van de Forester. Mede daardoor is de grote SUV van Subaru al jaren zo’n beetje het meest verkochte model van het merk en veel mensen kennen Subaru ook juist door de Forester. Er is in de loop der jaren wel concurrentie gekomen, maar de Forester behoort ook in deze generatie nog steeds tot de meest competente auto’s in deze klasse: flink formaat, grote offroad-capaciteiten, lekker veel ruimte en een stoer uiterlijk, zonder meteen te verworden tot een rudimentaire terreinauto. Daarbij is de Forester ook bij uitstek een auto om zware aanhangwagens te trekken, of het nou caravans, boottrailers, paardentrailers of wat dan ook zijn. Een Forester is een werkpaard, maar wel met een prettige dosis luxe.

Dit vindt de Wegenwacht

Foresters zijn ijzersterke auto’s. Dat geldt voor de oudere modellen, maar voor deze latere gaat het nog steeds op. Dat is vooral heel goed, als je bedenkt dat juist een auto als de Forester vaak een heel zwaar leven heeft. Dit zijn werkpaarden, die vaak véél kilometers afleggen, niet worden ontzien en niet zelden een kras of een deuk oplopen. Dat maakt allemaal niet uit. Als de Forester tijdig zijn normale onderhoud krijgt, gaat er niks aan kapot, dat niet onder normale slijtage valt. Bedenk daarbij wel dat zaken als een accu, uitlaat, koppelingsplaat (handbak) of schokdempers ook gewoon slijtage-onderdelen zijn, die op termijn moeten worden vernieuwd. Subaru-onderdelen zijn in het algemeen flink aan de prijs. Logisch: kwaliteit hééft nu eenmaal zijn prijs. Eén aandachtspuntje: zeker als een Forester er vaak hard voor moet werken, wil hij wel eens een beetje olie verbruiken. Niet dramatisch, maar regelmatig peilen en tussentijds bijvullen is wel sterk aanbevolen.

Uitvoeringen en varianten

Deze Forester kent drie motorische mogelijkheden. De meest gebruikelijke motor is een 2,0 liter met een gezond vermogen van 110 kW/150 pk. Daarnaast is er een 2,0 liter met turbo (overigens niet exact hetzelfde motorblok) met liefst 177 kW/240 pk, die wordt aangeduid als XT. Er is ook een 2,0 liter diesel, met 108 kW/147 pk. De XT heeft altijd automatische transmissie. Dat is een door Subaru zelfstandig ontwikkelde traploze automaat, die ‘Lineartronic’ wordt genoemd. De 2,0 liter zonder turbo en de diesel bestaan ook met handgeschakelde versnellingsbakken, maar uiteraard ook met dezelfde automaat. De normale uitvoeringen van de Forester heten Comfort, Luxury, Executive en Premium. Er zijn ook enkele tijdelijke versies geweest, zoals de Intro, Luxury Plus, Sport (op XT) en Nagano. Begin 2015 heeft Subaru grote schoonmaak gehouden in het leveringsprogramma en zijn veel uitvoeringen geschrapt. De 2,0 is er sindsdien alleen nog als Comfort en Premium en later Luxury. De 2,0 XT is er nog uitsluitend als Sport Premium en de diesel eveneens als Comfort en Premium. Tevens zijn alle handgeschakelde versies vervallen. Eind 2017 is er een kleine facelift geweest, waarbij onder meer het door Subaru zelf ontwikkelde ‘EyeSight’-systeem zijn intrede deed op dit model. Dit veiligheidssysteem combineert onder meer een noodstopremsysteem en adaptieve cruise control.

De Subaru Forester als occasion

Er staat gemiddeld een aardig contingent gebruikte Foresters in het land te koop. Dit zijn alleen wel voor het grootste deel de normale 2,0 versies, met automatische transmissie. De XT is schaars, handgeschakelde Foresters zijn er ook niet veel en de diesel is nooit echt doorgebroken in ons land. Al worden Subaru’s vrijwel niet als zakenauto verkocht, zijn er toch de nodige kilometervreters die voor een Forester kiezen en dan in de regel gewoon op benzine. Er komen regelmatig exemplaren voorbij van slechts enkele jaren oud en met aanzienlijke kilometerstanden. Een bezwaar is dat beslist niet, dat kan een Forester prima hebben, maar het rare is dat die kilometerstand nauwelijks invloed lijkt te hebben op de occasionprijzen. Een goede en logische plek om een mooie gebruikte Forester te vinden is uiteraard de officiële Subaru-dealer in de buurt. Het kan ook zo maar gebeuren dat dat éne aantrekkelijke exemplaar nou net aan de andere kant van het land staat. Tja, dan kost dat maar een zaterdag of zo!

De proefrit

De Forester is bepaald geen kleine en lichte auto, maar het goede is dat je dit eenmaal achter het stuur niet meer zo in de gaten hebt. De grote en vrij vierkante koets is best gemakkelijk hanteerbaar. Als je eenmaal gewend bent aan de vrij hoge instap en zitpositie –inherent aan het soort auto-, dan blijkt de Forester ook nog eens best comfortabel te rijden. De afstemming van het onderstel is niet overmatig stug en grote oneffenheden worden prachtig verwerkt. Toch voelt de Forester nooit zweverig of instabiel aan, mede als gevolg van de permanente vierwielaandrijving. Dit is echt zo’n auto waarmee je op je gemak even naar Tirol rijdt, desnoods met een caravan aan de haak en dat ook gewoon in de winter. Afhankelijk van de motorisering mag de Forester 1.800 of 2.000 kilo trekken. De voorstoelen zijn een beetje vlak, maar wel groot genoeg, ook voor wat langere mensen. De 2,0 liter boxermotor loopt opvallend mooi en rustig, vooral de combinatie met de automatische transmissie is heel geslaagd. Die automaat houdt ook op kruissnelheid het toerental laag, wat het geluidscomfort ten goede komt. Wanneer we massa, formaat en de vierwielaandrijving in ogenschouw nemen, dan is een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 10 beslist een nette score.

Met dank aan Subaru Aalsmeer | www.aalsmeer.subaru.nl

Conclusie

De Forester is een auto die bij de specifieke doelgroep van dit model geen introductie behoeft. Subaru kent een opvallend grote merkentrouw, dat geldt voor nieuwe, maar ook voor gebruikte exemplaren. Als je z’n capaciteiten nodig hebt, is dit typisch zo’n auto waaraan je je bijna geen buil kunt vallen, mede door het zeer hoge kwaliteitsniveau.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een SUBARU en wil je deze verkopen?