Occasiontest Opel Insignia (2008/2017)

Zoek andere autotests

Modern en toch tijdloos

Je zou denken dat de keuze van een zakenauto vooral wordt bepaald door de boekhouder. Wat kost dat allemaal niet? De Opel Insignia bewijst overtuigend dat uiterlijk juist in het zakelijke verkeer doorslaggevend is en dus werd deze Opel een groot succes. Hoe gaat het met gebruikte exemplaren?

Korte introductie

  • Zeer geslaagde vormgeving
  • Redelijk comfortabel
  • Lastige instap achterin (sedan)
  • Kwalitatief beter dan voorganger(s)
  • Waarde daalt als er veel op de markt komen

Over de Opel Insignia

Waar praten we over?

De verschillende generaties van de Opel Vectra zijn best goed verkocht, zowel zakelijk als, in mindere mate, particulier. Een Vectra was altijd een veilige keuze, een beetje saai, een beetje burgerlijk. Dat moest anders, vond Opel. Resultaat is de Insignia, toonbeeld van de nieuwe stijl van het merk Opel. In het eerste begin konden veel mensen nauwelijks geloven dat de Insignia een Opel was/is. Opels topmodel imponeert met een zeer fraai en modern design, waarbij vooral opvalt dat er weinig onnodige versiering in zit, geen rommelige lijntjes of onnodige details, maar gewoon een heel gave vorm ‘uit één stuk’. Daardoor kan de Insignia tot in lengte van jaren mooi blijven en dat heeft een goede invloed op de restwaarde. Bijzonder is dat de stationcar Sports Tourer nog meer waardering krijgt dan de 4/5-deurs.

Dit vindt de Wegenwacht

De ervaringen die de Wegenwacht heeft met de Insignia zijn nog vrij beperkt. Op zich is dat een goed teken, maar geen garantie voor de toekomst. Een bekende stoorzender is wel de elektrische handrem. Die activeert zichzelf gelukkig niet, maar het komt wel voor dat hij er niet meer af wil. De wegenwacht kent hiervoor een noodgreep, daarna is definitieve reparatie in de garage nodig. Veel techniek uit de Insignia zien we ook in andere Opel-modellen. Niet echt een euvel is het vergeten oliezeefje in de nokkenasversteller. Dat behoort na de inrijperiode te worden verwijderd, maar wordt wel eens vergeten. Dit maakt na verloop van tijd een raar, ratelend geluid. Het klinkt alarmerend, maar de wegenwacht kan het er zo uithalen en feitelijk is er dan niets meer aan de hand. Bij de huidige generatie dieselmotoren komt het voor dat de regeneratie van het roetfilter niet naar behoren verloopt. Dat geldt vooral voor auto’s die veel korte stukjes rijden.

Uitvoeringen en varianten

Traditioneel biedt Opel een heel breed leveringsprogramma. De Insignia is er als vierdeurs sedan en –uiterlijk nauwelijks te onderscheiden- vijfdeurs hatchback, plus de Sports Tourer. Er zijn ook maar drie uitrustingsniveaus: Edition, Cosmo en Sport, waarbij die laatste twee een beetje ‘naast elkaar’ staan, waarbij de Sport onder meer een harder onderstel heeft. De Edition is al opvallend rijk uitgerust. Basismotor is een 1,6 liter benzinemotor met 85 kW/115 pk, maar die motor is wat onderbemeten voor dit model. De 1,8 liter met 103 kW/140 pk brengt het er al veel beter vanaf en is de populairste van allemaal. Daarna volgen de 1,6 turbo (132 kW/180 pk), 2,0 turbo (162 kW/220 pk) en een zeldzame 2,8 V6 4x4 (191 kW/260 pk). Er zijn drie 2,0 liter diesels, met 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 118 kW/160 pk.

De Opel Insignia als occasion

Het succes van de Insignia op de zakelijke markt vertaalt zich nu ook naar vraag van particulieren op de occasionmarkt. Het aanbod is relatief schaars en de prijzen voor de aangeboden occasions zijn dus vrij stevig. Het kan niet anders of het prijsniveau gaat dalen, wanneer vanaf eind 2011/begin 2012 de eerste Insignia’s op de markt komen aan het einde van hun leasecontracten. Wie interesse heeft in een gebruikte Insignia en de gelegenheid heeft daarop te wachten, doet daar verstandig aan. Meer aanbod drukt de prijs. Altijd. Nu is slechts een kwart van het aanbod een dieselversie, dat zal met de toestroom van ex-leaseauto’s beslist toenemen, al komen die diesels ook voor export in aanmerking.

De proefrit

De Insignia imponeert van buiten, maar ook van binnen. Het dashboard is heel fraai vormgegeven en afgewerkt. De Editions en Cosmo’s met het normale onderstel rijden prettig comfortabel. Een Insignia Sport is knap stevig afgeveerd en wanneer de auto is voorzien van grotere lichtmetalen wielen met lage banden, worden ook kleine oneffenheden erg hard aan het interieur doorgegeven. De standaardstoelen zijn best goed, die in de Sport zijn echt erg fijn, met volop steun waar je dat maar wilt. De rijeigenschappen van de Insignia zijn goed, maar niet uitzonderlijk. In de versies met turbo-benzinemotor en de sterkste diesels is duidelijk dat het onderstel moeite heeft al die trekkracht via de voorwielen op de weg te krijgen. Een normale 1.8 benzine rijdt het prettigst, die is het meest in balans.

Met dank aan Lathouwers Den Bosch | www.lathouwers.nl

Conclusie

Het is logisch dat er een flink groep occasionkopers als het ware staat te trappelen om een mooie gebruikte Insignia op de kop te tikken. Een beetje meer geduld kan lonend zijn, de prijzen worden vanzelf vriendelijker. Ex-leaseauto’s hebben het voordeel dat ze vrijwel altijd maar één berijder hebben gehad en dat de onderhoudshistorie compleet en bekend is. Kies een mooi exemplaar in je favoriete kleur en je hebt er een dijk van een auto aan.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een OPEL en je wilt deze verkopen?