Occasiontest Mazda MX-5 (1998/2006)

Zoek andere autotests

Puur, onverdund rijplezier

Met de MX-5 is Mazda de veroorzaker geweest van de wederopstanding van de betaalbare, open tweezits sportwagen. Daarmee werd de MX-5 een wereldwijde bestseller. Als occasion is de MX-5-versie zeer gewild. Dit is de tweede generatie, voor insiders ‘de NB’.

Korte introductie

  • Tijdloos leuk uiterlijk
  • Enorme dosis rijplezier
  • Praktische beperkingen
  • Kwalitatief uitstekend
  • Zeer gewild, maar wel betaalbaar

Over de Mazda MX-5

Waar praten we over?

Zelfs in Nederland, het land van ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’, is de MX-5 in al zijn varianten een bekende verschijning. Mogelijke tegenhangers kwamen en gingen weer, tegen de MX-5 valt nauwelijks te concurreren. Als je kiest voor zo’n auto, weet je van te voren dat je beperkingen moet accepteren, vanwege de twee zitplaatsen en bescheiden bagageruimte. Kun je daarmee leven, dat heb je hier een heerlijke (tweede?) auto aan. De tweede generatie kenmerkt zich door wat vloeiender lijnen, een iets ruimer interieur en in tegenstelling tot de eerste ‘vaste’ koplampen.

Dit vindt de Wegenwacht

Kwalitatief is de MX-5 een erg goede auto. Zelfs met zeer hoge kilometerstanden treft de Wegenwacht ze zelden aan en als dat gebeurt, is het meestal een kwestie van achterstallig onderhoud. Er zijn maar een paar kleine euvels bekend, die wel eens voorkomen. Heel lang het contact aan laten staan, zonder dat de motor draait, kan een doorgebrande bobine veroorzaken. Als de motor telkens lijkt te willen starten, maar niet aanslaat, dan is de distributie ‘van tijd’, door een te slappe veer in de spanner van de distributieriem. De wegenwacht kan dit even ondervangen, maar er moet in de garage wel een nieuwe veer, spanner en eventueel distributieriem in. Als de zekering ‘engine’ telkens springt, maakt meestal de bedrading van de lambdasonde kortsluiting. Dat is ook ter plekke op te lossen. En voor wie de accu niet kan vinden: die zit rechtsachter in de bagageruimte. Geen euvel, maar we krijgen er wel eens vragen over. Kortom: echt een príma auto!

Uitvoeringen en varianten

In deze generatie zijn drie motorische varianten te onderscheiden. Er is een 1,6 liter met 81 kW/110 pk, de 1,8 had aanvankelijk 103 kW/140 pk en vanaf eind 2000 is dat 108 kW/147 pk. Als je in de winter wilt doorrijden met je MX-5, dan is de afneembare hardtop een fijne optie. Als het echt koud wordt, is de MX-5 daarmee vrijwel even goed afgesloten als een auto met een vast dak. Het is wel zaak dat je een goede plek hebt waar je de kwetsbare hardtop in de zomermaanden kunt opslaan. Het is raar dat de basisversie Exclusive heet (alleen 1.6), gevolgd door de Touring en als topversie de Sportive. Mazda bood met dit model zelf al een wat uitgebreider scala aan kleuren en heeft in de looptijd van dit model een enorm aantal tijdelijke actieversies geleverd. Tel daarbij de aantrekkingskracht van de MX-5 op de accessoirehandel en je hebt de oorzaak waarom je zelden twee identieke exemplaren ziet. Bedenk maar hoe je ‘m wilt hebben!

De Mazda MX-5 als occasion

Echt grote builen kun je je aan een MX-5 nauwelijks vallen. Let bij de oudere exemplaren wel op roestvorming, de dorpels en de wielkasten achter zijn bekende plekken. Dat hoeft niet meteen rampzalig te zijn. Het dak moet gemakkelijk en goed sluiten, maar slijt veel sneller dan de rest van de auto. Een nieuw dak is niet onbetaalbaar, maar als je er geen rekening mee houdt, kan het wel tegenvallen. Sommige MX-5’s hebben een zwaar leven gehad, van roekeloos rijden en verwaarlozing. Kijk uit, zo’n afgetrapt exemplaar kan wel extra kosten met zich meebrengen. Schade is dus ook niet uitgesloten, dat hoeft geen ramp te zijn, maar let op sporen van schadeherstel. Hoge kilometerstanden zijn geen bezwaar, waarbij ook de vraag telt hoeveel je er zelf mee gaat rijden. Een sluitende, degelijke onderhoudshistorie is altijd aanbevolen, maar dat geldt zeker als er een paar ton op de teller staat. Er zijn veel importauto’s in omloop, dat is op zich geen bezwaar, als de historie maar duidelijk is. Originele exemplaren zijn altijd waardevaster dan die welke zijn volgehangen met niet-originele accessoires, zoals te dikke wielen, spoilers, speciale koplampen of woeste kleurstellingen. Dat geldt zowel bij de aankoop als de verkoop. Je koopt ook dit model al voor een paar duizend euro. Het spreekt voor zich dat je bij de goedkopere exemplaren extra goed moet letten op de voornoemde valkuilen. Het aanbod is behoorlijk ruim!

De proefrit

De Mazda MX-5 is een volbloed sportwagen. Dat merk je in alles: zitpositie, besturing, schakelen, wegligging, geluid, de hele rijbeleving. Als je daar niet van houdt, begin er dan niet aan, maar pas op, na een eerste kennismaking kan dit heel verslavend zijn. Puur, onverdund rijplezier, dat voor zo’n bescheiden investering zijn gelijke gewoon niet kent. Het open dak voegt nog een extra dimensie toe, een gevoel van vrijheid, één zijn met de omgeving en met je auto, niet te vergeten. Dus: als het even kan, open dat dak, genieten van elke kilometer, ook al is het gewoon woon-werkverkeer, in zomer en winter. In het gebruik is de MX-5 niet duurder dan een saaie middenklasser. Afhankelijk van hoe je ‘m gebruikt, rij je tussen 1 op 10 en 1 op 12.

Met dank aan Mazda-dealer Van Dijk, Woerden | www.dijkauto.nl

Conclusie

De Mazda MX-5 biedt heel veel rijplezier en ondanks dat er veel rondrijden, is het een lekker onderscheidende auto. Daarbij wordt dit plezier niet verstoord door hoge rijkosten of grote kans op onverwachte rekeningen. Juist in die combinatie van plezier en kwaliteit schuilt zijn enorme aantrekkingskracht. Maar pas op: de kans bestaat dat je niks anders meer wilt!

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een MAZDA en wil je deze verkopen?