Occasiontest Ford Mondeo (2015/heden)

Zoek andere autotests

Tweede leven voor ex-lease-Mondeo!

De Ford Mondeo is als occasion een bijzonder goed aanbod, maar dat geldt ook voor andere auto’s in deze klasse, die ook vaak vrijkomen uit een leasecontract. Juist de Mondeo is een aanrader voor wie prijs stelt op ruimte en comfort in een auto van deze klasse.

Korte introductie

  • Véél auto voor het geld
  • Behoorlijk betrouwbaar
  • Rijdt bijzonder prettig
  • Imposant uiterlijk, groot
  • Sterk aanbod in krimpende markt

Over de Ford Mondeo

Waar praten we over?

De Ford Mondeo is al vijfentwintig jaar een vaste waarde op de zakenautomarkt. Dit is intussen de vierde generatie. Dit model is een slagje groter dan zijn voorgangers, wat niet helemaal de meest logische ontwikkeling was toen die uitkwam. Dat heeft het succes niet in de weg gestaan. Alles is relatief, want heel deze klasse, het zogenaamde D-segment, staat al jaren onder druk. Dat is versterkt door de recente economische crisis, maar hierna is dit formaat auto’s niet meer zo populair geworden als het ooit was. Dat merkt Ford uiteraard ook. Blijft het feit dat de Mondeo bij uitstek een zakenauto is, die in een tweede leven ook een particuliere eigenaar erg veel comfort en rijplezier kan verschaffen.

Dit vindt de Wegenwacht

Bij de vroege exemplaren van deze Mondeo komt het voor dat de alarmknipperlichten blijven werken, nadat die zijn ingeschakeld. Dat is geen elektronisch probleem, de schakelaar zit gewoon klem tussen de ventilatieroosters en wil niet terug. Bij vroege exemplaren met automatische transmissie komt het wel eens voord at de auto ’s morgens met een ‘onverklaarbare’ lege accu staat. De oorzaak is een beschadigde stekker bij de transmissiehandle, die ervoor zorgt dat op het dashboard steeds zichtbaar blijft in welke stand de pook staat. In een nacht trekt die de accu wel leeg. De Wegenwacht kan dat ter plekke wel oplossen en vervolgens starthulp verlenen. Opmerkelijk is ook dat bij een slippartij automatisch de alarmlichten gaan werken en dan ook niet meer uit willen. Daarvoor is een procedure noodzakelijk, die staat vermeld in het instructieboekje. Dit is dus feitelijk geen pech, maar een extra veiligheidsvoorziening, maar met de schrik van die slip in de benen is dit nog een heel gedoe. Verder houdt de Mondeo zich uitstekend!

Uitvoeringen en varianten

De Mondeo kent van oudsher drie carrosserievarianten. Aanvankelijk was dit model er echter alleen als hatchback en (de altijd heel populaire) Wagon. Gedurende de looptijd van dit model is er het nodige geschoven met motoren en uitvoeringen. Er komen vier benzinemotoren voor in deze reeks, plus in totaal vijf diesels. Aanvankelijk was de toen net nieuwe 1,5 liter Ecoboost-turbomotor (118 kW/160 pk) de basis-benzinemotor. Daarnaast is er de 2,0 liter Ecoboost in twee specificaties: 149 kW/203 pk en 177 kW/240 pk. Begin 2015 volgde de nieuwe basismotor, dat is de befaamde 1,0 liter driecilinder (92 kW/125 pk) die in veel kleinere Fords ligt. Deze is er uitsluitend in de basisuitvoering (Trend). Bij de introductie gebruikte Ford nog de 1,6 liter TDCI-diesel (85 kW/115 pk), maar al in het voorjaar van 2015 is deze vervangen door de nieuwe 1,5 liter (88 kW/120 pk). De 2,0 liter TDCI is er met 110 kW/150 pk en 132 kW/180 pk. Sinds januari 2017 is er ook een nieuwe topversie met 154 kW/210 pk. Deze laatste is er uitsluitend met automatische transmissie (zestraps), dat geldt ook voor de 2,0 liter benzinemotor. De 1,5 liter benzinemotor en de overige 2,0 liter diesels zijn er als optie met in principe dezelfde automatische transmissie. De 110 kW/150 pk diesel is er tot januari 2017 zelfs in de topversie met vierwielaandrijving, per die datum is dat leverbaar op de 132 kW/180 pk diesel. Dit hele palet aandrijflijnen is er als hatchback en Wagon. De Sedan is een ander verhaal. In eerste instantie was die er uitsluitend als hybride, met een afwijkende 2,0 liter benzinemotor (totaal vermogen 137 kW/187 pk), die echter net niet gunstig viel in de tijd dat de bijtelling voor zuinige auto’s was verlaagd. Medio 2015 verschenen de 2,0 liter benzinevarianten en de twee sterkste diesels ook in de sedan, maar dan uitsluitend in de top-uitvoering Vignale. De Hatchback en de Wagon waren er aanvankelijk alleen als Trend en Titanium. Tot januari 2016 was er ook een Titanium S met de 2,0 liter benzine- en dieselmotoren, een half jaar later verscheen de wat sportievere ST-Line en begin 2017 verscheen de topversie Vignale ook in de Hatchback en Wagon, maar alleen met de 2,0 liter motoren.

De Ford Mondeo als occasion

Het gros van de Mondeo’s van dit model is zoals gezegd zakelijk de weg op gegaan. Vanaf drie jaar na de eerste introductie (herfst 2014) beginnen de leasecontracten op de eerste exemplaren van dit model af te lopen. Dan krijgt het occasionaanbod meer volume. Van het totale aanbod is ongeveer 60% (!) een Wagon, met maar zo’n 5% Sedans maken de Hatchbacks dus ongeveer 35% uit. Iets meer dan de helft zijn benzineversies, diesels zijn er dus net iets minder, de hybrides zijn bijna niet te vinden. In een verdeling naar transmissie is ongeveer 80% handgeschakeld. Het spreekt voor zich dat een groot deel van dat zakelijke wagenpark in die eerste paar jaar flink wat kilometers heeft afgelegd. Dat is alleen maar mooi, de auto kan het best hebben en er is dan al lekker op afgeschreven, waardoor de prijs aantrekkelijker wordt. De officiële Ford-dealers zijn altijd een heel goed ‘jachtgebied’ op zoek naar een mooie gebruikte Mondeo. Deze worden aangeboden onder het A1-label, dat met twee verschillende niveaus in faciliteiten werkt (zie: www.ford-a1.nl). In de loop van de tijd zal het marktaandeel van leasemaatschappijen die via eigen outlets gebruikte Mondeo’s aanbieden beslist gaan stijgen. Geleidelijk zullen er ook meer exemplaren in het occasionaanbod van dealers van andere merken voorkomen. Het diesel-aanbod zal naar verhouding schaarser worden, als er volop ex-lease-Mondeo’s met diesel motor vrijkomen. Dat aanbod is snel groter dan de vraag en die auto’s gaan al vrij snel in de export naar onder meer Oost-Europa. Hoe dan ook: voor een mooie en vertrouwde gebruikte Mondeo heeft het hoegenaamd geen zin om naar de andere kant van het land te reizen, er is in elke omgeving aanbod genoeg te vinden.

De proefrit

Voor een deel is het inherent aan de klasse waarin de Mondeo nu eenmaal valt, maar ook binnen die klasse gezien is de Mondeo een bijzonder prettige en comfortabele auto. Het veercomfort een zeer goed uitgewogen, stevig, maar wel comfortabel. De voorstoelen zitten uitstekend, op kruissnelheid blijf het in het interieur bijzonder stil. Daarbij stuurt en schakelt de Mondeo ook uitstekend, zoals we het eigenlijk altijd wel van een Ford gewend zijn. Overigens werkt ook de zestraps automaat erg prettig. De ruimte achterin is ook heel riant, duidelijk nog een slag ruimer dan in Mondeo’s van het voorgaande model. Met een bagageruimte van 550 liter (Wagon: 525) is de Mondeo geen recordhouder in deze klasse, maar je komt er absoluut niks aan te kort. De 2,0 liter diesel is in koude toestand wat rauw, maar op bedrijfstemperatuur is dat gauw over. We reden ook uitgebreid met de 1,5 liter benzineversie en die is ook erg prettig in de omgang. De 1,0 hebben we voor deze occasiontest niet proefgereden, maar die is wel al gauw onderbemeten, wetende dat de Mondeo ook bepaald geen lichtgewicht is (‘leeg’ vanaf 1.355 kilo). De 1,5 geniet de voorkeur. Over een langere periode reden we met de 1,5 met automatische transmissie ruim 1 op 12, wat voor een auto in dit formaat een prima waarde is. Voeg bij dat alles nog het heel geslaagde, best imposante uiterlijk.

Met dank aan Ardea Auto Amsterdam | www.ardeaauto.nl

Conclusie

Hij ziet er goed uit, rijdt erg fijn, biedt veel ruimte en blijkt ook nog eens heel betrouwbaar. Behalve formaat en gewicht, maar dat wordt bepaald door de klasse waarin hij valt, is er heel veel te zeggen voor een gebruikte Ford Mondeo. Wie in deze klasse winkelt, kan deze Ford in elk geval niet negeren.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FORD en je wilt deze verkopen?