Occasiontest Ford Ka (2008/heden)

Zoek andere autotests

Leuk, compact en goed

Na de zeer succesvolle vorige Ka was het voor Ford geen gemakkelijke opgave om met een even aantrekkelijke nieuwe te komen. Belangrijk was vooral dat de kostprijs laag moest blijven. Oplossing: samenwerken met een concurrent en inhaken op diens succes.

Korte introductie

  • Rijdt best prettig
  • Ruimte vooral achterin beperkt
  • Nog steeds leuk model
  • Redelijk betrouwbaar
  • Best gewild, dus relatief duur

Over de Ford Ka

Waar praten we over?

Die samenwerking kwam tot stand met Fiat. Onderhuids is deze Ka identiek aan de Panda en de 500 en hij wordt ook in dezelfde Fiat-fabriek in Polen gebouwd. De beschikbare motoren zijn eveneens van Fiat afkomstig en ook op tal van andere details is de Italiaanse oorsprong aanwijsbaar. Blijft over de carrosserie, dat is wel degelijk een Ford-ontwerp. Daarmee onderscheidt de Ka zich toch uitdrukkelijk van de Panda en 500, maar vooral die laatste mag als een directe concurrent worden gezien.

Dit vindt de Wegenwacht

Er zijn bij deze Ka wel de nodige elektronische euveltjes bekend, maar niet veel ernstigs. Zo komt het voor dat de kabelboom bij de motor te strak gemonteerd zit, doorslijt en daardoor gaat de motor op drie cilinders lopen. Dat kan de wegenwacht wel herstellen, maar het kan zijn dat de storing niet uit het systeem van de auto wil, dat mag de garage dan doen. Als bijvoorbeeld hard tegen een stoeprand aan wordt gereden, stopt uit veiligheidsoverwegingen de brandstoftoevoer. Eigenlijk is dat geen pech en het is normaal dat dit kan worden gereset, maar het is wel raar dat dit soms niet gaat op de manier zoals in het instructieboekje staat aangegeven. Een losse massastrip onder de accu kan diverse storingen veroorzaken, een los stekkerblok van de injectie maakt dat de motor niet aanslaat, loszittende zekeringen zorgen ervoor dat de brandstofpomp niet werkt en dus de motor niet start. Dat is allemaal vervelend, maar het zijn kleinigheden, die de wegenwacht zó oplost. Een defecte kachelkraan zorgt voor een nare lucht in de auto en het wordt niet warm. Dat is een lastiger euvel, de wegenwacht kent wel een noodgreep, maar voor de nieuwe kachelkraan moet de Ka naar de garage. Een kapot contactslot maakt de auto ook immobiel en dat is één van de weinige mechanische euvels die bij de Ka voorkomen. Een te hoog stationair lopende motor, of steeds afslaan tijdens afremmen komt door een scheurtje in de slang van de carterventilatie. Dat is ter plekke dicht te maken, een nieuwe slang kost ook geen kapitalen.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn geen koetswerkvarianten op deze Ka, er zijn slechts twee motoren beschikbaar en zelfs het aantal uitvoeringen is beperkt. Dat is verstandig, want het heeft alles te maken met kostenbeperking van de zijde van Ford. Veruit de meest voorkomende motor is de 1,2 liter achtklepper, die ook in tal van Fiats zit. Met 51 kW/69 pk is deze in principe sterk genoeg voor de Ka. Er bestaat ook een 1,3 liter TDCi-diesel (55 kW/75 pk), maar die is in Nederland fiscaal niet interessant en moet dus ook met een lampje gezocht worden. De normale uitvoeringen heten Trend en Titanium, waarbij laatstgenoemde bijvoorbeeld standaard airco heeft. Er is tot nu toe maar één ‘groot’ actiemodel geweest, de limited, en met ingang van 2011 is er ook een 1,2 Comfort met start-stopsysteem.

De Ford Ka als occasion

De Ka verkoopt vanaf de introductie uitstekend. Logisch gevolg is een heel groot occasionaanbod. Mede door de geringe variatie in uitvoeringen, moet het simpel mogelijk zijn overal in het land een exemplaar te vinden dat aan de wensen voldoet. Het is dus onzinnig in een heel ander deel van het land naar een Ka te gaan kijken. Behalve veel aanbod is ook de vraag aanzienlijk. Een nette Ford Ka blijft nergens lang staan, tenzij de prijs echt veel te hoog is. Er zijn aanbieders die net iets te gretig gebruik willen maken van de courantheid van de kleinste Ford. In het aanbod is ook al een flinke variatie in kilometerstanden te zien. De ware hogere kilometrages hoeven niet af te schrikken, vaak zijn dat auto’s die zijn gebruikt voor woon-werkverkeer en dus relatief veel snelweg hebben gereden. Vaak is dat beter dan een identieke auto die alleen korte stukjes rijdt en dus zelden echt op temperatuur komt. In zo’n geval zal er minstens na een jaar of wat behoefte zijn aan een nieuwe uitlaat, maar de motor zelf vindt dat ook niet lekker.

De proefrit

Als je ook wel eens in een compacte Fiat rijdt, is hier en daar een vlaag van herkenning niet te onderdrukken. Zo staat de versnellingspook op een sokkel, net als in de Panda en de stoelen, waarvan de zitting afzonderlijk van de rugleuning kunnen bewegen zijn ook zeer bekend. De Ka is erg compact. Dat heeft z’n voordelen, maar het betekent ook dat de zitruimte achterin voor volwassenen vrijwel niet is te gebruiken. Daarbij is het trouwens ook lastig dat de voorstoelen nadat ze voorover zijn geklapt, niet terugkomen in hun oorspronkelijke positie, dat is tegenwoordig nogal achterhaald. De bagageruimte is met een inhoud van 225 liter ook niet overtuigend. Lastig trouwens, dat de achterklep alleen met de sleutel is te openen. De Ka rijdt even goed als een Panda of 500 en die behoren tot de best rijdende auto’s in deze klasse. De afstemming van de schokdempers lijkt iets comfortabeler. Op kruissnelheid is de Ka best stil, maar zodra het asfalt wat ruwer is, dringt veel bandengeluid door. Met een Ka 1,2 moet met gemak 1 op 16 á 17 zijn te halen, tenzij je dus alleen die korte stukjes rijdt.

Met dank aan Van Kalmthout, Lisse | www.vankalmthoutauto.nl

Conclusie

Deze tweede Ka-generatie is een bestseller, net als zijn voorganger. Het knappe is dat hij ook na jaren nog even aantrekkelijk is. Kwalitatief is de Ka even goed als de verwante Fiats en die zijn veel beter dan vaak wordt gedacht. De Ka is wel enorm populair als occasion, dat houdt de prijzen relatief hoog, maar zo lang die situatie geldt is ook de afschrijving laag.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FORD en wil je deze verkopen?