Occasiontest Ford C-Max (2011/heden)

Zoek andere autotests

Middenklasse MPV met veel goede kanten

De Ford C-Max behoort zeker tot de meest geslaagde middenklasse-MPV’s, waardoor dit ook een populaire occasion is. Ford houdt de C-Max en de Grand C-Max in alle opzichten up-to-date. Beide modellen volgen in de technische ontwikkeling van andere modellen.

Korte introductie

  • Echte Ford met meer ruimte
  • Goede rijeigenschappen
  • Redelijk geslaagd uiterlijk
  • Kleine (elektronische) storingen
  • Minder geliefd dan concurrenten

Over de Ford C-Max

Waar praten we over?

Als typisch volumemerk mag Ford niet ontbreken in de klasse van de populaire middenklasse MPV. Dit is de tweede generatie, waarbij de Focus uit dezelfde periode opnieuw als basis dient. Diverse innovatieve voorzieningen, zoals automatisch inparkeren, herkenning van verkeersborden en dode-hoek-signalering komen ook in de C-Max en Grand C-Max voor.

Dit vindt de Wegenwacht

De storingen die bij de Wegenwacht bekend zijn voor de C-Max, zijn voornamelijk elektronisch van aard. In sommige gevallen kun je het nauwelijks ‘pech’ noemen. Dat geldt bijvoorbeeld voor vreemde combinaties van elektronische storingen, die worden veroorzaakt doordat iemand per ongeluk tegen de computer in de voetenruimte voor de rechterstoel heeft geschopt. Goed, die zit daar op een rare en kwetsbare plek. De Wegenwacht herstelt een en ander, meestal een kwestie van een losse stekker en de C-Max doet het gewoon weer. Als de C-Max zijn eigen sleutel niet herkent, eventueel in combinatie met andere storingen, dan is de massakabel tussen de accu en de carrosserie vaak de boosdoener. Vervelend, je staat er wel mee stil, maar de Wegenwacht lost dit zó op. Bij de 1,6 liter diesels komt het voor dat de motor niet aanslaat, als gevolg van een storing in het uitlaatgas-recirculatiesysteem. Dat is op te lossen door de betreffende stekker los te trekken. De auto rijdt dan weer, maar de definitieve reparatie moet wel in de garage worden uitgevoerd. Het roetfilter van de diesels moet elke 120.000 kilometer worden vervangen. De auto waarschuwt hier zelf voor, door tegen de tijd dat de vervanging nodig is het motormanagementlampje te laten branden. Er is dan niets echt aan de hand, geen andere storing te vinden, maar het is wel hoog tijd om een garagebezoek in verband met dat filter in te plannen.

Uitvoeringen en varianten

Naast de vijfpersoons C-Max is er ook de technisch identieke, maar uiterlijk afwijkende Grand C-Max. Die biedt ruimte aan zeven inzittenden (derde zitrij is een optie) en een opmerkelijk verschil is dat de achterdeuren van de Grand C-Max zijn uitgevoerd als schuifdeuren. Beide varianten hebben een behoorlijk breed leveringsprogramma. Aanvankelijk waren er al vier benzine- en vijf dieselmotoren. De normale 1,6 liter benzinemotor was er met 70 kW/95 pk of 92 kW/125 pk. Dan was er de 1,6 ‘EcoBoost’ met directe inspuiting en een turbo, met 110 kW/150 pk of 132 kW/180 pk. De 1,6 liter TDCi-diesel bood keuze uit 70 kW/95 pk en 84 kW/115 pk, de 2,0 liter had zelfs drie vermogensvarianten: 84 kW/115 pk (altijd gekoppeld aan automatische transmissie), 103 kW/140 pk en 120 kW/163 pk. Er was ook nog een 1,6 liter (92 kW/125 pk) die geschikt is voor het gebruik van de brandstof E85, maar die uitvoering is schaars gebleven. Ongeveer een jaar na de introductie vond ook Fords befaamde 1,0 liter driecilinder zijn weg naar de C-Max. In één uitvoering is die geleverd met 74 kW/100 pk en in een aantal andere 92 kW/125 pk. De basis 1.6 kwam hierdoor te vervallen. In 2015 hebben C-Max en Grand C-max een ingrijpende facelift gekregen. Hierbij is het front compleet gewijzigd, evenals het dashboard. Het motorenprogramma ging ook op de schop. De nieuwe 1,5 liter ‘EcoBoost’ met 110 kW/150 pk vervangt de eerdere 1,6 en een nieuwe 1,5 liter diesel met 70 kW/95 pk of 88 kW/120 pk neemt de plaats in van alle eerdere diesels. Iets voor die facelift brengt Ford ook een C-Max plug-in hybride op de markt. Dat is een Amerikaans product, de facelift krijgt dat model niet en voor de aandrijving zorgt een afzonderlijke, 2,0 liter benzinemotor (136 kW/185 pk), in combinatie met een sterke elektromotor. Deze versie is door de lage bijtelling vrijwel uitsluitend bedoeld voor zakelijke rijders. Aanvankelijk zijn C-Max en Grand C-Max er alleen in de normale uitvoeringen Trend en Titanium. In 2011 komen daar zakelijk aantrekkelijke Lease-uitvoeringen bij, in 2012 volgt een nieuwe basisversie Ambiente en in 2104 de tijdelijke versies Edition en Edition Plus.

De Ford C-Max als occasion

Er is een heel ruim aanbod occasions van deze modellen. Daarvan is minder dan 20% een Grand C-Max en dus de rest is C-Max. Beide versies, C-Max en Grand C-Max, zijn nieuw in hoge mate ingezet als zakenauto’s. Veel occasions zijn derhalve ook ex-leaseauto’s, of afkomstig van fleetowners. Als typische gezins- en zakenauto’s zijn veel exemplaren tamelijk intensief gebruikt. Bij exemplaren die enkele jaren oud zijn en de nodige kilometers achter de wielen hebben, zijn gebruikssporen en kleine beschadigingen dus vrij normaal. Wie die onacceptabel vindt, zal goed moeten zoeken naar een exemplaar dat door ‘een goed huisvader’ netjes is behandeld. Op zich zijn die gebruikssporen niet erg, zo lang het geen mankementen oplevert. Door het enorme aanbod is het niet zinvol stad en land af te rijden om C-Max-en te bekijken, er staan er ook genoeg in de directe omgeving. Tènzij er een heel aantrekkelijk aanbod staat bij een van de ‘outlets’ van grote leasemaatschappijen. Dat kan een interessante optie zijn, mits de auto aantoonbaar al het onderhoud tijdig heeft gehad (ook de laatste beurt, vlak voor het einde van het contract?), de garantie goed is geregeld èn de prijs goed is. Wie voor meer zekerheid dichtbij huis gaat, kan uiteraard terecht bij de plaatselijke Ford-dealer, waar altijd wel mooie exemplaren binnen het A1-occasionprogramma met onder meer 12 maanden garantie vallen.

De proefrit

Zoals het een echte Ford betaamt, rijdt de C-Max erg goed. Uiteraard is er een vrij hoge zit en dito instap, maar dat is inherent aan het soort auto. Desondanks stuurt de C-Max prettig en heeft die een prima wegligging. De passagiers zullen juist door die hoge zit minder kunnen waarderen als je als bestuurder die wegligging op elke minirotonde op de proef stelt. Het interieur is wel ruim, maar op de tweede zitrij is het voor volwassenen toch niet supercomfortabel, zéker niet wanneer er drie volwassenen naast elkaar moeten plaatsnemen. In geval van een zevenzits Grand C-Max zijn de zitplaatsen helemaal achterin echt alleen geschikt voor niet te grote kinderen. Met vijf zitplaatsen in gebruik bedraagt de bagageruimte 430 liter (Grand C-Max: 440), wat voor zo’n gezinsauto niet overmatig is. Bij alle versies vóór de facelift is het dashboard vooral in het midden tamelijk ‘druk’ en het beeldscherm voor het eventuele navigatiesysteem is nogal klein. Heel handig is wel de bediening van de cruise control, dat gaat echt ‘blind’. Vering en schokdemping zijn mooi in balans, waardoor het rijcomfort heel prettig is.

Met dank aan Vink & Evag Ford Schiedam, tel.: 010 – 2461069 | http://www.schakelautogroep.nl

Conclusie

De Ford C-Max en Grand C-Max zijn niet de allerruimste modellen in deze klasse. Voor een gezin met enkele kinderen zal de ruimte volstaan en dan telt het prettige rijcomfort, ook op langere ritten, wellicht zwaarder. Kopers die op zoek zijn naar een middenklasse-MPV als occasion, doen zichzelf te kort als de (Grand) C-Max niet tenminste wordt overwogen.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een FORD en je wilt deze verkopen?