Occasiontest Citroën C1 (2005/heden)

Zoek andere autotests

Aanhoudend succesvol!

Het trio C1/107/Aygo van PSA (Citroën/Peugeot) en Toyota is nagenoeg onderling uitwisselbaar. Samen zijn ze ook aanhoudend succesvol, het trio heeft niet alleen z’n uiterlijk mee, maar vooral ook de nodige fiscale voordelen. Je moet alleen niet te veeleisend zijn!

Korte introductie

  • Heel compact, ook van binnen!
  • Bescheiden rijcomfort
  • Hij blijft leuk
  • Best betrouwbaar
  • Hoge prijzen jong gebruikt

Over de Citroën C1

Waar praten we over?

De C1 is ontwikkeld samen met Toyota en wordt onder drie merken gebouwd in een gezamenlijke fabriek in Tsjechië. Je kunt natuurlijk zeuren dat een C1 ‘dus’ geen echte Citroën is, maar zeg dat niet tegen een dealer van het merk, want die zijn best blij met de C1. Niet alleen verkoopt elk van de drie merken dit leuke kleintje ongeveer even goed, maar de C1 brengt zo ook mensen in de showroom die daar anders wellicht nooit kwamen. Dat is nooit slecht voor een merk en voor een dealer.

Dit vindt de Wegenwacht

De C1 is net als zijn directe zustermodellen best betrouwbaar. Mechanisch is het enige zwakke punt de waterpomp, die relatief snel aan vervanging toe is. Overigens is ook dat heel overzichtelijk, een nieuwe zit er in een half uurtje in. Wat veel voorkomt, is waterlekkage bij de voorportieren, precies in de ronding naar het dak. De vloer is vaak ook nat. Nieuwe rubbers kunnen een tijdje helpen. Het komt relatief veel voor dat de contactsleutel niet wordt herkend, wat op het dashboard niet wordt aangegeven. Dat is een mooi klusje voor de wegenwacht. Die is ook best bereid een zekering te vervangen, wanneer de berijder daar zelf niet aandurft. De zekeringen zitten nogal onhandig ondergebracht ìn de behuizing van de snelheidsmeter.

Uitvoeringen en varianten

Vrijwel elke C1 heeft de 1,0 liter driecilinder benzinemotor (50kW/68 pk), die eigenlijk afkomstig is van Daihatsu. Twee jaar lang, van begin 2006 tot begin 2008, was er ook een 1,4 liter HDi-diesel, maar die is nauwelijks verkocht: fiscaal niet interessant. In 2008 is er een minimale modelwijziging geweest, begin 2012 is een meer ingrijpende facelift doorgevoerd. Daarbij is het front iets veranderd en de driecilinder werd (nog) een haartje zuiniger. Er zijn steeds twee uitrustingsniveaus geweest, Ambiance en Seduction, in 2011 is daaraan een Exclusive toegevoegd. Alle uitvoeringen zijn er als drie- en vijfdeurs.

De Citroën C1 als occasion

Als occasion geldt nog sterker dan ‘nieuw’ dat de drie merken met dit model onderling gelijk zijn. Vrijwel niemand heeft een sterke voorkeur voor de één of de ander, want iedereen weet hoe precies identiek ze zijn. De C1 is ook als occasion erg gewild. Het enige sterke aankoopargument: goedkoop autorijden. Dat gaat op, zo lang je kijkt naar de lopende kosten. De meeste C1’s zijn vrij van belasting, erg zuinig, kosten weinig in onderhoud en ze zijn heel betrouwbaar, waardoor je zelden andere kosten hebt dan normale slijtage. Toch moeten we een kanttekening maken. Die populariteit houdt de prijzen van jonge exemplaren heel hoog. Dat is mooi voor wie ‘m nieuw kocht, want er is dus ook weinig afgeschreven, maar die waarde gaat een keer flink dalen. Dat komt dan voor rekening van de tweede of derde eigenaar. Daar komt bij dat elk van deze merken nogal eens ‘stunt’ met de prijzen van nieuwe exemplaren. Op zo’n moment moet je je als koper echt afvragen waaraan je verstandiger doet, nieuw of gebruikt? Of is het slimmer een net exemplaar uit de eerste bouwjaren te zoeken, waarop al lekker is afgeschreven? Die rijdt niet anders dan een jong exemplaar!

De proefrit

Tja, het komt uit de lengte of uit de breedte. De C1 biedt basisvervoer, meer niet. De stoelen zijn vrij vlak, de wielbasis is kort en de vering is knap stevig. Het rijcomfort is dus wel heel bescheiden. Voeg daarbij nog eens dat de C1 en zijn broertjes van binnen echt klein zijn en dat de driecilinder zich nogal laat horen. Bij stationair draaiende motor trilt heel de auto. dat moet je allemaal accepteren voor die lage kilometerprijs. De invloed van de aircopomp –mits aanwezig- is voelbaar en hoorbaar. Je kunt met je C1 natuurlijk best de snelweg op, maar voor echt langere reizen is de trein een alternatief dat beslist het overwegen waard is. Hèt argument bij uitstek dat in het voordeel van de C1 spreekt is natuurlijk het verbruik. Laat je niks wijsmaken in advertenties en dergelijke, die 1 op ruim 20 haal je echt niet. Sterk afhankelijk van de wijze van gebruik kom je uit tussen 1 op 15 en 18.

Met dank aan Autobedrijf Roggeveen, Capelle a/d IJssel | www.autoroggeveen.citroen.nl

Conclusie

De C1 en zijn vrienden staan voor basismotorisering. Je kunt er in stad en streek prima mee uit de voeten, als het moet kun je zelfs drie mensen meenemen, mits die een beetje inschikkelijk zijn. Lage kosten? Ja, mits je slim koopt. Comfort? Minimaal, denk voorr aanschaf tenminste een over bekende alternatieven.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een CITROEN en wil je deze verkopen?