Autotest Volkwagen Tiguan Allspace

Zoek andere autotests

Een Tiguan, maar dan langer

Volkwagen Tiguan Allspace | prijs vanaf: € 42845 | in de showroom vanaf: november 2017
Feb 2018 - Gert Wisse

De Tiguan Allspace van Volkswagen is in feit een verlengde Tiguan. Door die verlenging biedt hij de mogelijkheid voor een optionele derde zitrij. Kies je daarvoor dan heb je een degelijke en comfortabele zevenzitter, maar ook een prijzige.

Conclusie

De Volkswagen Tiguan Allspace heeft al het goede van de gewone Tiguan, plus flink wat extra binnenruimte. De achterbank is verschuifbaar en tegen meerprijs kun je ook nog een derde zitrij laten monteren. De Allspace rijdt heerlijk, zit degelijk in elkaar en beschikt over een prima actieve veiligheidsuitrusting. Het is alleen jammer dat het merendeel van zijn pluspunten van de optielijst moet komen waardoor het uiteindelijk een behoorlijk dure auto is. Wil je simpelweg een goedgebouwde zevenzitter dan biedt het VW-concern immers ook de Skoda Kodiaq, die duizenden euro’s goedkoper is.

Type auto en prijs

De Tiguan Allspace van Volkswagen is vooral een heel ruime SUV. Hij is een stuk ruimer dan de gewone Tiguan, wat te danken is aan een elf centimeter langere wielbasis. (De wielbasis is de afstand tussen de voor- en achteras) . Ten opzichte van een gewone Tiguan biedt hij 5 centimeter meer beenruimte op de achterbank. Die achterbank is bovendien verschuifbaar waardoor de kofferbak ook extra veel ruimte biedt. En dankzij die langere wielbasis is er nu ook de mogelijkheid voor een derde zitrij. Die zit er trouwens nooit standaard in maar je moet er los bij bestellen. Dat kost ruim 600 euro extra. De goedkoopste versie kost € 36.950. Nu heeft ook deze goedkoopste versie – een Trendline met 1.4 TSI-motor en handbak – best een aardige standaarduitrusting, maar voor een auto in deze klasse mis je toch écht het een en ander. Realistischer is dus de prijs van de Tiguan Allspace Comfortline met een prijs van 39 mille - het tweede uitrustingsniveau. Wil je vierwielaandrijving? Dat kan. Dan ben je aangewezen op een 2.0 TDI diesel of een 2.0 TSI benzineversie (Higline). Die laatste kost minimaal 51 mille. Onze testauto is de rijk uitgeruste, voorwielaangedreven 1.4 TSI Highline met 6-DSG automatische versnellingsbak. Hij heeft een catalogusprijs van € 43.750, maar omdat er allerlei extra’s op de testauto zijn geschroefd – waaronder die derde zitrij – komt de prijs uit op ruim 54 mille! Gaat het je dus puur om het feit dat je een degelijk gebouwde zevenzitter wilt, dan kun je beter uitwijken naar de Skoda Kodiaq. Die komt ook bij het Volkswagen-concern vandaan maar is aanmerkelijk goedkoper: een Kodiaq met derde zitrij is er vanaf € 33.150. Je kunt natuurlijk ook een zevenzits VW Touran overwegen. Die is er vanaf dertig mille en daarin kun je altijd een derde zitrij bestellen voor een kleine 700 euro.

Hoe rijdt de Volkwagen Tiguan Allspace

De Tiguan Allspace is een fijne reisauto. De 1.4 TSI benzinemotor is in de testauto gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling. De krachtbron wekt maximaal 150 pk op. Dat is voldoende voor gebruik in Nederland, al is er helemaal onderin weinig trekkracht voorhanden. Soms moet je handmatig even een verzetje terug om vlot door te trekken. De DSG-bak schakelt fantastisch: razendsnel en schokvrij. De 1.4 TSI-versie mag volgens de technische gegevens 1.800 kilogram trekken. Onderweg hoor je de motor nauwelijks, maar afrolgeluiden van de banden hoor je wel. Standaard krijgt de Volkswagen een noodremsysteem bij stadssnelheden mee. Ook actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control zijn standaard. Wil je een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer, dode hoek signalering of een systeem dat helpt bij het manoeuvreren met een aanhanger, dan zal je daarvoor bij moeten betalen.

De Volkwagen Tiguan Allspace van binnen

Voorin de Allspace is de overeenkomst met een normale Tiguan natuurlijk heel groot. En daar is niks mis mee, integendeel. Het interieur van de Tiguan Allspace is opgetrokken uit mooie, degelijke materialen en de afwerking is hoog. Je ziet waarom deze auto een stevig prijskaartje heeft. Ergonomisch heeft Volkswagen de zaken goed voor elkaar. Alleen de aircobediening zit aan de lage kant, maar die laat zich wel heel simpel bedienen. De testauto heeft digitale instrumenten in plaats van analoge klokken. Het voordeel daarvan is dat je tussen die meters allerlei informatie kunt projecteren, zoals bijvoorbeeld de navigatie. Die zit dan recht voor je neus. Er is genoeg ruimte voor kleine spulletjes en je hebt voorin twee USB- en een 12-voltaansluiting. Je zit voorin vrij hoog. Achterin zie je dat de Allspace zich onderscheidt van de gewone Tiguan. Er is heel veel beenruimte op de achterbank. En je vindt er opklaptafeltjes die ook een tabletstand hebben, zodat je je tablet ‘rechtop’ kan zetten. Aan het tafeltje zit ook nog een slimme bekerhouder. Ook hier vind je een USB- en een 12-voltaansluiting. De achterbank is verschuifbaar. Handig als je tijdelijk het laadruim wil vergroten. Maar ook handig als je de derde zitrij wilt bereiken. Volkswagen benadrukt dat die derde zitrij alleen voor kinderen geschikt is en dat klopt. Als volwassene heb je helemaal achterin niks te zoeken – als je het al voor elkaar krijgt er naartoe te klauteren. Met de achterbank naar voren geschoven en de derde zitrij weggeklapt – dat gaat heel eenvoudig en ze verdwijnen volledig in de vloer – heb je maximaal 700 liter bagageruimte (85 liter meer dan een standaard Tiguan). Klap je de achterbank ook nog ‘ns weg dan heb je maar liefst 1.775 liter tot je beschikking. Omgekeerd: met zowel de achterbank als de derde zitrij op hun plek heb je nog 230 liter bagageruimte. Fijn is het oog voor detail: de rolhoes kun je opbergen onder de bagagevloer.

De Volkwagen Tiguan Allspace en het milieu

De motoren van de Tiguan Allspace zijn niet spcetaculair schoon. Met handbak scoort de 1.4 TSI een C-label, in combinatie met een DSG-bak is dat een D-label. De tweeliter TSI-krachtbron scoort een F- of G-label. Dat geldt ook voor alle dieselvarianten. Het brandstofverbruik van de Tiguan Allspace bedroeg tijdens de test 1 op 9,3. Tja, de auto weegt bijna 1.600 kilogram en dat gewicht eist hier zijn tol. Een gewone Tiguan is bijna 200 kilogram lichter.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en wil je deze verkopen?