Autotest Volkswagen Arteon 1.5 TSI

Zoek andere autotests

Telefoonhoesje

Volkswagen Arteon 1.5 TSI | prijs vanaf: € 42145 | in de showroom vanaf: november 2017
Jun 2018 - Frank Buma

Wie niet dezelfde Passat wil rijden als de buurman, kan bij Volkswagen terecht voor een Arteon. Heeft die vierdeurs coupé-variant meer te bieden dan alleen een afwijkend uiterlijk?

Conclusie

Zie de Volkswagen Arteon als een telefoonhoesje: je verhult er mee dat je in feite hetzelfde apparaat hebt als menig ander. Maar de vierdeurs coupé is meer dan een ‘personal touch’: vanwege zijn vijfde deur is het bovendien een praktische familieauto, die in de door ons gereden instapversie spaarzaam met brandstof omspringt. Verder is de Volkswagen goedkoper dan menig alternatief. Wie mooi wil zijn, moet echter pijn lijden: het zicht rondom laat te wensen over en de reguliere Passat die onder het blitse koetswerk schuilgaat, is natuurlijk nóg voordeliger.

Type auto en prijs

Voorheen prijkte er een ander typeplaatje op de kont van deze carrosserievariant op de Volkswagen Passat. Het betreffende model werd aanvankelijk ‘CC’ genoemd, maar die benaming is sinds de komst van een tweede generatie gewijzigd in ‘Arteon’. Een bewuste keuze: het succes van de Audi A5 en BMW 4 Serie toont aan dat een aparte positionering de kassa flink kan laten rinkelen. Volkswagen biedt misschien niet de status, maar wel de styling van dergelijke modellen. En dat voor een scherpere prijs: instappen kan vanaf € 43.160. Het prijsverschil met de Passat bedraagt 4- tot 5 mille, afhankelijk van de gekozen basismotorisering (benzine of diesel). Voor die meerprijs krijg je behalve het afwijkende uiterlijk ook een grotere kofferbak.

Hoe rijdt de Volkswagen Arteon 1.5 TSI

De 1.5-liter benzineversie waarmee wij hebben gereden, geldt als instapmotor. Zo doet de krachtbron echter geenszins aan. De viercilinder is 150 pk en 250 Nm sterk en heeft een trekgewicht van 1.600 kilogram. Daar kun je dus een behoorlijke caravan achter hangen, al verplicht jij je met zo’n vierdeurs coupé natuurlijk wel tot een minstens zo appetijtelijk vormgegeven ‘sleurhut’. Zonder aanhanger bewijst de Arteon zich met deze krachtbron als een soepele, stille alleskunner. Volkswagen heeft weliswaar het uiterlijk aangepakt, maar achter het stuur ben je gewoon onderweg in een Passat. Op zich niets mis mee, want de fabrikant dankt zijn verkoopsucces aan het afleveren van echte allemansvrienden: de stuurinrichting en onderstelafstemming bewandelen de spreekwoordelijke gulden middenweg. De zeventraps DSG-automaat schakelt zijdezacht. De bak is wel nadrukkelijk afgestemd op een gunstig verbruik. Wil je een beetje opschieten, dan moet je het gaspedaal stevig intrappen. Maar dan nog zit er enige ‘vertraging’ op de lijn; best hinderlijk tijdens een inhaalmanoeuvre. De verschillende rijmodi veranderen daar weinig aan. Volkswagen is bij het ontwikkelen van de Arteon dichtbij de Passat gebleven. Dat blijkt niet alleen uit het rij- en stuurgedrag, maar ook uit de zitpositie. Die is wat hoger dan in alternatieven als de Kia Stinger en BMW 4 Serie Gran Coupé. Het vergemakkelijkt de instap, maar omdat de daklijn lager ligt, zitten langere inzittenden voorin met hun kruin tegen het plafond. De Volkswagen heeft het bedenkelijke zicht rondom met zijn concurrenten gemeen. Van de enorme achterruit die in de vijfde deur gemonteerd zit, blijft in je spiegel weinig over. Een parkeercamera valt daarom aan te raden. Die was op onze testauto niet mee besteld; de gereden Arteon had weliswaar parkeersensoren, maar die zijn niet zaligmakend. Bovendien doet alleen een piepje vandaag de dag wat armetierig aan, zeker bij een model met zo’n opvallend uiterlijk. Wie dat wil, kan de excentrieke Passat uitrusten met een keur aan rijhulpsystemen. Adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een noodremsysteem met voetgangersherkenning en een grootlichtassistent zijn standaard aan boord; tegen meerprijs kun je nog kiezen voor een uitbreiding van de reguliere hulpsystemen. Zo behoort actieve rijstrookassistentie tot de mogelijkheden en biedt de importeur op de duurdere uitvoeringen een extra uitgebreide adaptieve cruise control aan, waarbij het hulpsysteem niet alleen reageert op je voorganger, maar ook anticipeert op het gereden traject en de geldende maximumsnelheid. In combinatie met de eveneens optionele file-assistent kan de Arteon op de snelweg zelfs autonoom rijden. De dode hoek bewaking – die eveneens van de optielijst moet komen – is doeltreffend, maar ontsierend: voor € 555 krijg je twee enorme lichtbakken aan weerszijden van de buitenspiegels.

De Volkswagen Arteon 1.5 TSI van binnen

Vanwege de lage daklijn is de zitpositie voorin de Arteon niet optimaal. Tegen alle verwachtingen in, is dat op de achterbank een ander verhaal: de bank ligt gelijk aan de C-stijl, zodat je niet over de wielkuip naar binnen hoeft te klauteren. Eenmaal achterin hebben ook lange inzittenden meer dan voldoende beenruimte tot hun beschikking; de hoofdruimte is net aan. De forse middentunnel maakt dat je niet met zijn drieën op de achterbank plaats kunt nemen. Voor de achterpassagiers is aan ieder mogelijk stroompunt gedacht, tot een volwaardig stopcontact aan toe! Met de achterbank overeind is de kofferbak van de Passat ruimer (586- om 563 liter), maar klap je de rugleuningen neer, dan biedt de Arteon de meeste laadruimte (1.557- in plaats van 1.152 liter). Sowieso is de laadopening vele malen groter, al is er in het geval van de vierdeurs coupé sprake van een tildrempel. De bagagebodem ligt laag en wil je iets tegen de rugleuning van de achterbank aan schuiven, dan moet je bijna naast je spullen gaan liggen om dit te bewerkstelligen. Wie genoegen neemt met een plakset, kan de uitsparing voor het reservewiel als extra bergruimte gebruiken. Met neergeklapte achterbank ontstaat er geen vlakke laadvloer. Ben je bekend met de huidige Passat, dan weet je ook hoe de Arteon er van binnen uitziet. Je krijgt een degelijk interieur, gemaakt van nette materialen. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht en daarnaast is de Volkswagen voorzien van de laatste snufjes. Digitale meters in het dashboard bijvoorbeeld, zodat je de kaart van het navigatiesysteem tussen de toerenteller en je snelheidsmeter tevoorschijn kunt toveren. En een flink infotainmentscherm, dat al reageert voordat je vinger überhaupt het glas raakt. Onze testauto was optioneel voorzien van een stel meervoudig verstelbare voorstoelen. Die zaten prima, alleen vonden we het omslachtig dat we ze deels elektrisch en voor de rest met de hand moesten bedienen. Kies dan voor het één of het ander!

De Volkswagen Arteon 1.5 TSI en het milieu

De Arteon is leverbaar met drie benzine- of dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 280 pk. De importeur geeft voor de door ons gereden benzineversie mét automaat een verbruikscijfer op van 1 op 17,2. In de praktijk realiseerden wij een nette score van 1 op 14,5.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest