Autotest Toyota Yaris GRMN 1.8 VVTi Compressor limited edition

Zoek andere autotests

Stoer statement

Toyota Yaris GRMN 1.8 VVTi Compressor limited edition | prijs vanaf: € 46000 | in de showroom vanaf: uitverkocht
Aug 2018 - Gert Wisse

De Toyota Yaris GRMN is een statement. Met dit kleine driedeurs bommetje laat Toyota zien welke kant het de komende jaren (ook) op wil. Meer emotie en plezier in autorijden staan voorop. En technisch weten de heren van het Japanse merk precies hoe ze zoiets moeten aanpakken, zo blijkt.

Conclusie

De Toyota Yaris GRMN is uitverkocht. Er zijn er vijf van verkocht in Nederland en daar zal het bij blijven. Waarom dan toch een test van deze auto? Welnu, deze kleine hete hatchback laat vooral zien waartoe Toyota in staat is en welke richting het de komende jaren op wil. De boodschap is duidelijk: Toyota wil meer emotie in zijn producten leggen en begrijpt dat het daarvoor mag leunen op zijn rijke historie. Het Japanse merk heeft immers een grote sportieve geschiedenis opgebouwd in de Formule 1, op Le Mans en in het Wereldkampioenschap Rally. Deze Yaris GRMN weerspiegelt die prestaties. De auto ziet er uit als een afgeslankte rallyauto en onderhuids merk je dat er technici aan het werk zijn geweest die begrijpen hoe een sportieve straatauto moet aanvoelen. De Yaris GRMN daagt je uit en wil het liefst de hele dag lekker keten! De vele hybrides die Toyota levert zijn vooral goed en verstandig. Deze Yaris GRMN brengt nu ook het plezier in autorijden terug bij het merk. Ga zo door, Toyota!

Type auto en prijs

Het is bekend dat Toyota-topman Akio Toyoda als autosportfan graag meer emotie wil in de diverse modellen. Dat is waarom de C-HR er bijvoorbeeld veel leuker uitziet dan de meeste andere Toyota’s. En daarom staat er ook een sportieve Supra achter de coulissen klaar. En heeft de heer Toyoda zijn goedkeuring gegeven aan deze Yaris GRMN – een auto die op en rond de Nürburgring is ontwikkeld door de techneuten van Toyota. GRMN staat voor Gazoo Racing Masters of the Nürburgring. Gazoo Racing is de raceafdeling van Toyota. Toyota heeft rijk race- en rallyverleden. Denk maar aan het F1-team van weleer, en aan de winst afgelopen jaar op Le Mans met Fernando Alonso. Maar ook in de rallywereld was Toyota ooit de allergrootste, met bijvoorbeeld wereldkampioen Didier Oriol in zijn Celica, en later natuurlijk ook met onder andere Carlos Sainz (vader van…). In het modellenaanbod had je vroeger behalve de Celica ook de supersnelle Supra. Tegenwoordig bestaat de line up vooral uit keurige gezinshybrides. Oké, er is ook de GT86 maar die kwam voort uit een samenwerking met Subaru. Voor de rest is het allemaal een beetje saai en verstandig daar bij Toyota. Maar dat gaat veranderen. Achter de coulissen staat al een nieuwe Supra klaar en er is nu dus deze Yaris GRMN. De Yaris GRMN – louter als driedeurs verkrijgbaar - is in Europa gebouwd. Er zijn er 400 van gemaakt voor Europa en 200 voor Japan en die zijn allemaal al verkocht. Nederland kreeg vijf stuks toegewezen en ook die zijn verkocht. Leuk, hij is dus exclusiever dan menig Ferrari! Wat de Yaris GRMN kost? Eh… 46 mille! Iets waaraan vooral de overheid trouwens schuldig is, want de 1.8 liter compressormotor (212 pk) in de Yaris heeft een ongunstige CO2-uitstootwaarde en dat wordt stevig belast.

Hoe rijdt de Toyota Yaris GRMN 1.8 VVTi Compressor limited edition

Deze speciale Yaris staat lekker laag op zijn wielen, vooral aan de achterzijde. En hij staat op breed en stoer ogend 245/70-rubber, Bridgestone Potenza’s om precies te zijn. Ook de diffuser achter laat zien dat je met een bijzondere auto van doen hebt. De Yaris GRMN moest een rallylook krijgen – zie de dakspoiler, de genoemde diffuser en de uitlaat in het midden – om zo te onderstrepen dat Toyota sinds 2017 weer aanwezig is in het FIA World Rally Championship met de Yaris WRC. Ziet er prima uit, maar toch zou de GRMN voor het mooie nóg iets dikker mogen zodat ie meer lijkt op de WRC-auto. Oordeel vooral ook zelf als je de auto recht van voren beziet. Zo’n heftig uiterlijk doet je vrezen dat ie zo spijkerhard is geveerd dat je er bijkans uit stuitert! Maar al na een paar kilometer rijden wordt duidelijk dat dat dus niet het geval is. Hier zijn professionals aan de gang geweest die precies wisten waar ze mee bezig waren. De Yaris GRMN voelt weliswaar stevig aan, zoals het een hete hatchback betaamt. Maar het wordt nooit oncomfortabel. Alleen als je een verkeersdrempel verlaat krijg je even een stevige schop in je rug, wat vooral ook komt door de korte wielbasis. Maar voor de rest valt er prima mee te leven. Ook fijn: de Yaris heeft niet allerlei ingewikkelde, computergestuurde voorkeuzes en actieve demping. Nee, dit is hoe het hoort: speciale Sachs-dempers en een extra stabilisatiestang voor, plus een sperdifferentieel. Het blijkt bijzonder effectief. De Yaris GRMN kan belachelijk hard een hoek om; hij is echt heel moeilijk uit zijn spoor te krijgen. Vooral die sper is fijn en zorgt er voor dat je bij het verlaten van een bocht vroeg op je gas kunt zonder alle kanten op te zwabberen. Er is grip, grip en nog eens grip. Het onderstel voelt solide en betrouwbaar aan – hij is niet listig of gemeen. De viercilinder compressormotor is vooral tussen de 5000 en 7000 r/min heel gretig. En wat klinkt ie lekker. Stationair zit er een boze brom in en als je accelereert gaat dat over in een sportieve ronk, aangevuld met dat typische compressorgeluid. Het zal niemand verbazen dat wanneer je het krachtpotentieel van deze motor aanspreekt, hij een aardige slok euroloodvrij lust. Wij kwamen tot een gemiddelde van 1 op 10,3. Toyota geeft op 1 op 13,3. Vooral het optrekken met deze auto is ontzettend leuk: 0-100 km/h voltrekt zich in 6,5 vrolijke seconden. De hete dreumes zou vervolgens kunnen doorknallen naar een topsnelheid van 230 km/h, maar dat hebben we maar niet gecheckt. De besturing is keurig direct, de reminstallatie indrukwekkend.

De Toyota Yaris GRMN 1.8 VVTi Compressor limited edition van binnen

Trek de portieren open en je oogt valt direct op de twee lekker zittende kuipstoelen. Het stuurwiel doet denken aan dat van de GT86. Als je eenmaal zit blijkt dat de ergonomie dik in orde is, maar Toyota mag nog wat puntjes op de i zetten als het gaat om de algehele sportieve beleving. Zo zouden de stoelen nog iets verder omlaag mogen en kun je het stuurwiel niet ver genoeg naar je toe halen. Iets dat juist in een sportieve auto zo belangrijk is. Voor de rest ziet het dashboard er nogal standaard uit. Een paar extra analoge metertjes monteren doet wat dat betreft wonderen.

De Toyota Yaris GRMN 1.8 VVTi Compressor limited edition en het milieu

Tja, wat betreft het milieu is de achilleshiel van de Yaris GRMN natuurlijk de 1.8 liter compressormotor, dat zal niemand verbazen. De CO2-uitstoot is flink en dat zie je terug in de aanschafprijs. Het brandstofverbruik is met een testgemiddelde van 1 op 10,3 niet echt zuinig, maar ook dat is logisch. Wie zoveel power tot zijn beschikking heeft gaat die gebruiken! Bij een rustige rijstijl moet 1 op 11,5 er trouwens wel inzitten, maar goed, daar koop je deze auto niet voor.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest