Autotest Suzuki Ignis 1.2 DualJet

Zoek andere autotests

Stripfiguur

Suzuki Ignis 1.2 DualJet | prijs vanaf: € 13759 | in de showroom vanaf: december 2016
Feb 2017 - Frank Buma

De nieuwe Suzuki Ignis was oorspronkelijk niet voor onze markt bedoeld. Dat de Nederlandse importeur het toch aandurft om de kleine crossover naar hier te halen, getuigt van lef. Maar wie de auto koopt, is pas écht dapper.

Conclusie

De Suzuki Ignis is een verrassende auto. Dat geldt net zo goed voor zijn uiterlijk als de beschikbare binnenruimte. Om te profiteren van een spaarzaam verbruik, hoef je niet persé het duurdere hybride hulpsysteem aan te schaffen. Van zichzelf is de kleine crossover namelijk al zuinig genoeg. De zitpositie laat echter te wensen over en vanwege het rumoer en de matige rechtuit-stabiliteit zijn lange ritten geen pretje.

Type auto en prijs

De Suzuki Ignis verschijnt nu als zoveelste kruising tussen een hatchback en een terreinwagen op de markt, maar in werkelijkheid waren de Japanners er juist vroeg bij. De oorspronkelijke Ignis, een model dat van 2001 tot 2006 ook bij ons is gevoerd, gold toentertijd al als crossover. De Ignis werd tien jaar geleden in twee carrosserievarianten aangeboden; het huidige model is er alleen als vijfdeurs. De prijslijst start bij € 14.499. Qua modeltype scharen we hem onder alternatieven als de Renault Captur. De Suzuki is optioneel met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De semi-terreinwagen meet echter 40- tot 50 centimeter minder dan de Fransman. In combinatie met zijn opvallende uiterlijk zou je hem dus ook als concurrent kunnen beschouwen voor een hippe stadsauto als de Fiat 500. In dat laatste geval is de Suzuki redelijk aan de prijs; een Fiat 500 heb je al voor € 12.995. Vergelijk je hem met andere kleine crossovers, dan is de Ignis juist een koopje. De eenvoudigste Renault Captur moet € 19.090 kosten.

Hoe rijdt de Suzuki Ignis 1.2 DualJet

Vanwege zijn smaakgevoelige voorkomen was deze Ignis in eerste instantie alleen voor de Japanse thuismarkt bedoeld. De auto heeft de trekken van een stripfiguur. Tijdens onze testperiode blijkt het hier net zo goed een imagomaker, met uitgesproken voor- en tegenstanders. De knipogen naar beroemde Suzuki’s uit het verleden gaan aan de meeste Nederlanders voorbij. De opgelegde motorkap verwijst naar de eerste Vitara, de ‘kieuwen’ op het achterpaneel komen van de 100SC; een piepklein sportcoupeetje dat in de jaren ’80 vooral de vraag opriep waar je aan boord in hemelsnaam je benen moest laten. Wij gingen op pad met een relatief bescheiden uitvoering van de Ignis, die met behulp van tweekleurige lak en verschillende interieuraccenten nog opvallender kan worden gemaakt. Hoe bont je de crossover ook uitdost, onder de kap ligt altijd dezelfde 90 pk sterke viercilinder benzinemotor. Een krachtbron die weliswaar tot prestaties moet worden aangespoord, maar waarmee je in het dagelijks verkeer prima uit de voeten kunt. De Suzuki is wel rumoerig. Het hoge koetsje vangt een hoop wind, zeker op de snelweg. Daarnaast ontbreekt een zesde versnelling, waardoor je bij 120 kilometer per uur het motortje nadrukkelijk hoort. De rechtuit-stabiliteit is matig, zoals dat bij wel meer modellen van deze Japanse fabrikant het geval is. Je zult geregeld stuurcorrecties moeten doorvoeren, wat op lange stukken vermoeiend wordt. De zittingen van de voorstoelen zijn kort. In combinatie met de beperkte verstelbaarheid van het stuur, dat slechts in hoogte te verstellen valt, kun je daardoor maar lastig een fijne zit vinden. Ook achterin is het geen pretje, omdat de Suzuki daar stug gedempt is. Een verkeersdrempel levert gegarandeerd commentaar op vanaf de achterbank. Het zicht rondom is vanwege de kleine raampjes beperkt. Het dak loopt ver door, zodat je bij het verkeerslicht ook moeilijk kunt zien wanneer het licht op groen springt. Een achteruitrijcamera helpt voor wat betreft het zicht naar achteren, maar die is niet op alle uitvoeringen beschikbaar (zelfs niet optioneel). Ook de veiligheidsuitrusting blijft voorbehouden aan de duurdere versies. Vanaf de Stijl Intro is er een radarsysteem aan boord, waarmee je zowel over adaptieve cruise control als een zelfstandig remsysteem beschikt. Ook een rijstrookassistent (alleen geluid) maakt deel uit van dit pakket.

De Suzuki Ignis 1.2 DualJet van binnen

De binnenruimte van de Ignis is een aangename verrassing: op het eerste gezicht denk je achterin alleen de kinderen kwijt te kunnen, maar dankzij een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen (standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau) kunnen ook volwassenen daar goed zitten. Zelfs wanneer die langer zijn dan 1.90 meter! De afmetingen van de kofferbak zijn met minimaal 260- en maximaal 1.100 liter riant of bescheiden, afhankelijk van het type auto waartegen je de Ignis afzet. Een vlakke laadvloer ontbreekt, net als een dubbele laadbodem. Bovendien missen we een lampje in de bagageruimte. In een donkere parkeergarage moet inladen op de tast. Verder heeft de Suzuki een hoge tildrempel. Het interieur van de Ignis is minder smaakgevoelig vormgegeven dan de buitenkant. Gewoontjes willen we het nog altijd niet noemen: zo kijk je als bestuurder tegen een eigenwijze ronde klokkenwinkel aan en is het infotainmentsysteem als een permanente TomTom op het dashboard geplakt. Het is alleen jammer dat het scherm ontzettend weerspiegelt, waardoor je bij zonnig weer nauwelijks kunt zien wat er op wordt weergegeven.

De Suzuki Ignis 1.2 DualJet en het milieu

Zoals al eerder vermeld, is de Ignis slechts leverbaar met één benzinemotor. Optioneel kun je de krachtbron voorzien van een hybride hulpsysteem, waardoor de energie die met remmen wordt opgewekt, bij de acceleratie kan worden hergebruikt. Deze zogenaamde ‘Smart Hybrid’-uitvoering is de enige Ignis die beschikt over een brandstofbesparend start/stop-systeem. Ondanks het ontbreken van zo’n systeem scoorden wij met onze testauto een keurig praktijkcijfer van 1 op 18. Weliswaar reppen de Japanners zelf over 1 op 21,7, maar de afwijking met het fabrieksverbruik valt bescheiden uit.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een SUZUKI en je wilt deze verkopen?