Autotest Subaru Impreza 1.6i

Zoek andere autotests

Eigenwijs type

Subaru Impreza 1.6i | prijs vanaf: € 26994 | in de showroom vanaf: december 2017
Nov 2017 - Frank Buma

De Subaru Impreza is terug van weggeweest. Hoewel het model al 25 jaar bestaat, is niet iedere generatie in ons land gevoerd. De nieuwste uitvoering mag het weer komen proberen, maar stuit op oude bezwaren.

Conclusie

Het valt goed te begrijpen dat Subaru heeft besloten de Impreza weer naar Nederland te halen: de compacte gezinsauto is ruimer en veiliger dan ooit. Bovendien voelt de Subaru aan alsof -ie is gemaakt voor de eeuwigheid. De stevige vanafprijs hoeft geen probleem te zijn, gezien de rijke standaarduitrusting die daar tegenover staat. De vraag is alleen hoeveel mensen vierwielaandrijving écht nodig hebben. Want ondertussen drijft dat extraatje wel het brandstofverbruik op. Net als de kenmerkende boxermotor, die slechts met een beperkt vermogen verkrijgbaar is.

Type auto en prijs

Weinig mensen zullen de Subaru Impreza noemen wanneer hen wordt gevraagd naar een compacte gezinsauto met een lange historie. Ze zullen eerder de Volkswagen Golf opperen, of de Opel Astra. Toch loopt ook de Japanse C-segmenter alweer eventjes mee. In 1992 zag de eerste generatie het levenslicht en inmiddels zijn we aanbeland bij nummer vijf. Zoals iedere Subaru beschikt ook de Impreza over standaard vierwielaandrijving. Het extra gewicht dat daarmee gepaard gaat, heeft zijn weerslag op de hoogte van de aanschafbelasting. In het verleden loonde dat in combinatie met de vaak ongunstige koers van de Japanse munt niet altijd om de auto's naar hier te halen. Ook de nieuwe Impreza is weer geen koopje; met een vanafprijs van € 27.595 is de gezinswagen aanzienlijk duurder dan de concurrentie. Subaru Nederland heeft er even over na moeten denken - in Azië en de Verenigde Staten is de auto alweer sinds 2016 te koop - maar ziet er alsnog brood in. Temeer daar de Impreza op de Japanse thuismarkt een aantal prestigieuze veiligheidsonderscheidingen in de wacht heeft gesleept. De rijhulpsystemen die daarvoor verantwoordelijk waren, zitten bij dat stevige aankoopbedrag inbegrepen, net als een automatische versnellingsbak.

Hoe rijdt de Subaru Impreza 1.6i

Bij Subaru geloven ze dat de wereld plat is. Of in elk geval hun motoren: de Japanners lepelen al sinds jaar en dag boxermotoren in hun modellen. Of eigenlijk is 'lepelen' het verkeerde woord: omdat de zuigers tegenover elkaar liggen in plaats van recht overeind staan, heeft de krachtbron slechts een bescheiden omvang. Daardoor kan het blok dieper in de motorruimte worden geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt. Ook de Impreza profiteert hiervan. In combinatie met het nieuwe onderstel, waarop later ook andere modellen zullen verrijzen, resulteert dat in sterke rijeigenschappen. Wel kun je goed merken dat de Impreza vanwege de standaard vierwielaandrijving zwaarder is dan de meeste alternatieven. Dat extra gewicht wreekt zich in de bochten. Het feit dat de zittingen van de voorstoelen kort en vlak zijn en daardoor maar weinig zijdelingse steun bieden, helpt wat dat betreft niet mee. De kwaliteitsbeleving is groot; de Subaru voelt aan alsof -ie uit graniet is gehouwen. De keerzijde van de medaille is echter, dat je van de 114 pk sterke 1.6-liter viercilinder uit onze testauto geen topprestaties moet verwachten. Met 150 Nm koppel is de boxermotor goed voor een trekgewicht van 1.200 kilogram. Iedere Nederlandse Impreza wordt standaard voorzien van een automaat. De fabrikant kiest vanwege het geringe gewicht en gunstiger verbruik voor een CVT. Dat type transmissie kent geen vaste versnellingen, maar baseert die op het gereden toerental. Dat vraagt enige gewenning: trap je ruw het gaspedaal in, dan zet de Subaru het op een loeien en gebeurt er verder weinig. Maar wanneer je vloeiend accelereert, schiet je goed op en blijft het bovendien aangenaam stil aan boord. Plezierig is ook de directe besturing, zoals we eveneens te spreken zijn over het zicht rondom. Subaru laat zich bij de vormgeving van diens modellen niet leiden door de laatste mode. Daardoor oogt de Impreza wellicht wat behoudend, maar kun je de gezinswagen goed overzien van achter het stuur. De C-segmenter beschikt al vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. De Nederlandse importeur levert standaard het EyeSight-systeem mee, dat in feite een verzamelnaam is voor zeven verschillende rijhulpsystemen. Daartoe behoren onder andere adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodremsysteem. EyeSight werkt met behulp van twee camera's aan weerszijden van de binnenspiegel; rijd je onverhoopt alsnog op je voorganger, dan hoeft er in elk geval geen kostbare veiligheidstechniek te worden vervangen, die bij de concurrentie doorgaans schuil gaat achter de grille. Los van EyeSight kun je ook nog kiezen voor dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer, maar dan ben je wel aangewezen op een duurder uitrustingsniveau.

De Subaru Impreza 1.6i van binnen

Dat de Japanners qua design hun eigen koers varen, zie je ook terug in het interieur. Weliswaar oogt het dashboard minder rommelig nu veel bedieningsknoppen zijn vervangen door een uitgebreider infotainmentsyteem, maar het binnenste van de Impreza bevat nog altijd sierstrips die naar onze Europese smaak wat te opzichtig zijn. Opvallend is ook het gebruik van glimmend carbon in de bekleding van de voorportieren, terwijl diezelfde sierstroken mat zijn uitgevoerd voor de achterpassagiers. De laadruimte is een fractie groter dan die van een Volkswagen Golf: 380 liter met de achterbank op zijn plek en 1.290 liter met de rugleuningen neergeklapt. De Subaru beschikt bovendien over een vlakke laadvloer en een bescheiden dubbele bagagebodem. Voor alle inzittenden wordt de in- en uitstap vergemakkelijkt door deuren die in een hoek van 90 graden kunnen worden geopend. Eenmaal binnen heb je voor een auto van dit formaat belachelijk veel beenruimte. De hoofdruimte is toereikend, mits je geen al te dure Impreza aanschaft. De luxere versies beschikken namelijk over een zonnedak, dat achterin de nodige hoofdruimte wegneemt. De middentunnel is fors; met drie volwassenen op de achterbank plaatsnemen, kun je vergeten. Ook een stroompunt voor het opladen van je mobiele telefoon ontbreekt.

De Subaru Impreza 1.6i en het milieu

Subaru levert de Impreza in Nederlands slechts met één krachtbron: de door ons gereden benzinemotor. Volgens de folder zou het verbruik daarvan rond de 1 op 16 moeten liggen, maar wij kwamen in de praktijk niet verder dan 1 op 10,6. Daarbij tekenen we wel aan dat we onze eerste kilometers maakten op het Spaanse eiland Mallorca, waar veel van onze tijd opging aan het maken van de begeleidende video. Die brandstofscore kan dus (iets) gunstiger. Feit blijft wel dat er bij de concurrentie zuinigere - en sterkere - motoren te koop zijn. Zeker voor de 34 mille die je voor de dikste Impreza verschuldigd bent, en die dan nog altijd 114 pk levert.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest