Autotest Subaru Forester 2.0i

Zoek andere autotests

Ouwe taaie

Subaru Forester 2.0i | prijs vanaf: € 37990 | in de showroom vanaf: april 2015
Nov 2017 - Frank Buma

Subaru geldt als een eigengereid automerk. Hun Forester weet al jaren een trouw koperspubliek aan zich te binden, maar een recente facelift maakt dat ook 'vreemd merk'-rijders zich eens voor deze karakteristieke semi-terreinwagen moeten interesseren.

Conclusie

Hoewel de Subaru Forester alweer bijna 10 jaar meedraait, staat hij nog steeds zijn mannetje in het semi-terreinwagens segment. Sterker nog; de Japanner mag in meerdere opzichten als voorbeeld worden gezien, met zijn hoge trekgewicht en uitstekende zicht rondom. De aanvullende veiligheidsuitrusting is dankzij een recente facelift ook nog eens helemaal 'up to date'. Dat geldt alleen niet voor het verouderde interieur. Verder laat de zitpositie zowel voor- als achterin te wensen over. Zijn hogere vanafprijs weegt in onze optiek minder zwaar; daar krijg je tenslotte ook een hoop extra uitrusting voor terug.

Type auto en prijs

De Subaru Forester was er al bij toen crossovers nog SUV's werden genoemd: 'Sports Utility Vehicles'. De oorspronkelijke kruising tussen een personenauto en een terreinwagen schurkte meer tegen die laatste categorie aan; de Forester beschikte zelfs standaard over vierwielaandrijving. Nu is dat bij de Japanners niet zo verwonderlijk, want samen met de kenmerkende boxermotor behoort dit tot de vaste merkwaarden van Subaru. Het is ook tekenend dat ze lang met hun modellen doen: een paar facelifts daargelaten, is de huidige generatie alweer sinds 2008 op de markt. Bij zijn laatste opfrisbeurt werd de veiligheidsuitrusting van de Forester bijgepunt. Met een vanafprijs van € 37.995 is de Subaru geen koopje; alternatieven als de Peugeot 3008 en Opel Grandland X zijn duizenden euro's voordeliger. Zulke modellen hebben echter geen standaard vierwielaandrijving aan boord. Op sommige semi-terreinwagens is dat überhaupt niet leverbaar! De uitrusting van de eenvoudigste Forester omvat verder een gratis automaat; ook daar moet bij de concurrentie vaak voor worden bijbetaald.

Hoe rijdt de Subaru Forester 2.0i

Net als Mazda gelooft Subaru niet in kleine motoren met een turbo, zoals tegenwoordig bij menig alternatief gebruikelijk is. De Forester is uitsluitend leverbaar met 2.0-liter viercilinders, waarvan wij met de benzineversie op pad gingen. De Japanners lepelen al sinds jaar en dag boxermotoren in hun modellen. Of eigenlijk is 'lepelen' het verkeerde woord: omdat de zuigers tegenover elkaar liggen in plaats van recht overeind staan, heeft de krachtbron slechts een bescheiden omvang. Daardoor kan het blok dieper in de motorruimte worden geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt. Voor een semi-terreinwagen rijdt de Forester daardoor aangenaam dynamisch. Dat je de Subaru alsnog als groot ervaart, komt vanwege de hoge zit in combinatie met het lage dashboard. De zittingen van de voorstoelen zijn vlak; daardoor hang je in een snel genomen bocht alsnog naar opzij. Sturen doet de Forester mooi precies. Aan de standaard automaat moet je even wennen. Dat is een CVT; een transmissie zonder vaste versnellingen. In plaats daarvan kiest de SUV een verzet op basis van het gereden toerental. Vanuit Subaru bezien is zo'n CVT een slimme zet: het gewicht ligt lager en de transmissie verbruikt minder brandstof dan een conventionele automaat. Maar stap je onbedachtzaam op het gas, dan zet de Forester een luide keel op. De truc is om het gaspedaal met beleid in te trappen en vervolgens te laten vieren; dan rijdt de semi-terreinwagen het lekkerst. Het zou trouwens goed kunnen dat je alsnog van je plek schiet: de 2.0-liter boxermotor is namelijk erg gretig. De krachtbron levert 150 pk, 198 Nm koppel en een trekgewicht van maar liefst 2.000 kilo. Kom daar maar eens om bij de concurrentie! De Subaru gaat wellicht niet gekleed volgens de laatste mode, maar dat werkt juist in zijn voordeel wanneer het gaat om het zicht rondom. De Forester heeft een groot glasoppervlak en dunne raamstijlen; je kunt daardoor goed om je heen kijken achter het stuur. Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschik je bovendien over meerdere aanvullende rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie. Ze maken deel uit van het ingenieuze EyeSight, dat gebruik maakt van twee camera's aan weerszijden van de binnenspiegel. Op die manier houdt de Subaru zichzelf niet alleen binnen de rijbaan en op een veilige afstand van zijn voorganger, het systeem is bovendien in staat tot een zelfstandige noodstop. Het is alleen hinderlijk dat elk van de veiligheidsfuncties zijn eigen pieptoon heeft. Die kun je weliswaar uitschakelen, maar dat zal je dan iedere rit opnieuw moeten doen: standaard staan de waarschuwingstonen altijd aan.

De Subaru Forester 2.0i van binnen

Aan het binnenste van de Subaru kun je zien dat de jaren voor het model beginnen te tellen. Het interieur is opgetrokken uit harde kunststoffen, met glimmende accenten op plekken waar Japanners die wellicht graag zien, maar Europeanen niet. De ergonomie is een rommeltje, met talloze bedieningsknoppen, tot aan het plafond toe! De achteruitkijkspiegel heeft geen automatische verblindingsstand en het scherm van het infotainmentsysteem zit te laag in het dashboard gemonteerd, zodat je jouw ogen van de weg moet halen om de navigatieaanwijzingen te volgen. De duurdere uitrustingsniveau's, zoals dat waarvan onze testauto was voorzien, beschikken standaard over een groot glazen dak. Het mechaniek is niet weggewerkt; je kunt het duidelijk zien zitten. Bovendien ontneemt het speciale dak de passagiers de nodige hoofdruimte op de achterbank. De beenruimte is daar overigens riant en het formaat van de middentunnel bescheiden, zodat je achterin met drie volwassenen naast elkaar plaats kunt nemen. De zitting van de achterbank is glad, de rugleuning staat in een rare hoek. Daardoor word je gedwongen om achterover te leunen, wat op langere ritten geen genoegen is. Met een afmeting van 505- tot 1.620 liter verzet de kofferbak van de Forester geen bakens in deze voertuigcategorie. De laadruimte beschikt wel over een dubbele bagagebodem, die alvast door Subaru is ingedeeld met een stel handige vakken. Zo kunnen er geen spullen door de auto slingeren. Minstens zo prijzenswaardig zijn de cameraatjes onder de buitenspiegels, die je helpen om bij het fileparkeren geen schade aan je velgen te rijden. Een nieuwe - en zeer welkome! - toevoeging sinds de laatste opfrisbeurt.

De Subaru Forester 2.0i en het milieu

We schreven het al; Subaru zweert bij boxermotoren. De Forester is leverbaar met een benzine- en een dieselexemplaar. De zelfontbrander is 148 pk sterk; de semi-terreinwagen beschikt ongeacht de gekozen motorisering over een brandstofbesparend brandstofsysteem. Boxermotoren staan niet bekend als de meest zuinige krachtbronnen; dat bleek ook weer tijdens onze praktijkmeting. Wij realiseerden een score van 1 op 11,6, waar de Forester-brochure rept over 1 op 15,4. Maar goed; voor een vierwielaangedreven SUV mét automaat mag een dergelijk resultaat ook weer geen verbazing wekken.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest