Autotest Seat Mii

Zoek andere autotests

Compact en veelzijdig

Seat Mii | prijs vanaf: € 7895 | in de showroom vanaf: Januari 2012
Jul 2012 - Adriaan Huigen

De Seat Mii zit in een klasse die vandaag de dag buitengewoon populair is. Hij is technisch gelijk aan de Volkswagen Up! en de Skoda Citigo. Maar waarom zou je voor een Mii kiezen? Wij pakken een uiterst complete Style Sport mee.

Conclusie

De Seat Mii is, zeker in deze Sport Style uitvoering, een bijzonder complete auto. De driecilinder presteert heel behoorlijk. En het verbruik blijft bescheiden. Verder zitten er buitengewoon comfortabele stoelen in. Volgens onze berekeningen maak het financieel niet zoveel uit of je nu een Seat Mii of een VW Up! koopt. Maar neem dan wel de Seat Mii met stuurbekrachtiging en airco. Daarmee voorkom je inruilproblemen.

Type auto en prijs

De Seat Mii valt in dezelfde klasse als waar we auto’s vinden als de Volkswagen Up!, Citroen C1 en Suzuki Alto. Het is op dit moment het meest populaire segment. Je kunt dus zeggen dat het Volkswagen-concern, waartoe ook Seat behoort, net op tijd is met de introductie van deze drieling. Hoe compact die Mii van buiten ook is, binnenin is hij verrassend ruim. In de prijslijst staat hij er voor een vanaf-prijs van € 7.695. In vergelijking met de Up! en de Citigo lijkt hij de goedkoopste. Lijkt, want de basisuitvoering van de Mii kent geen stuurbekrachtiging terwijl de goedkoopste Up! die bijvoorbeeld wel heeft. En zo zijn er nog wel wat verschillen in uitrusting waardoor je kunt stellen dat ze allemaal ongeveer even duur zijn. Wij rijden de meest luxueuze uitvoering, de Mii Style Sport. Die is zeer compleet uitgerust. Hij heeft nog een extra pakketje aan boord dat onder meer cruisecontrol, parkeersensoren, airco, boordcomputer en een panoramisch zonnedak omvat. Zo komt de prijs van deze Mii wel uit op € 12.495.

Hoe rijdt de Seat Mii

Deze Style Sport heeft een eenliter driecilinder aan boord die goed is voor 55 kW (75 pk). Die is vlot genoeg om goed mee te kunnen komen in het verkeer. Zelfs langdurig op de snelweg vertoeven is helemaal geen straf. Hij is verder heel comfortabel. Met dank aan het goede onderstel en de buitengewoon comfortabele stoelen. Verder gaat het schakelen prima. In de stad is de Mii heel handelbaar. De draaicirkel is kort genoeg. En de besturing gaat voldoende licht. Verder is hij met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 behoorlijk zuinig. Met dank ook aan het uitstekend functionerende start-stopsysteem.

De Seat Mii van binnen

Hoe compact hij van buiten is, zo ruim is hij binnenin. Voorinzittenden vinden meer dan voldoende ruimte. Achterin is de ruimte ook nog vrij behoorlijk. Alleen de beenruimte laat iets te wensen over. Verder is het walk in systeem bij deze driedeurs onhandig. Die komt niet in de oorspronkelijke stand terug zodat de voorinzittenden elke keer hun stoel opnieuw moeten instellen. Een ander missertje: je kunt als bestuurder niet vanaf je plek de rechter portierruit bedienen. De ruimte in de achterbak is voldoende groot voor een auto uit deze klasse. Die meet 251 liter. Je kunt ook nog de achterbankleuningen omklappen. Dan heb je zelfs 951 liter aan opslagruimte tot je beschikking.

De Seat Mii en het milieu

De Mii is verkrijgbaar in twee versies: met een 60 pk of een 75 pk driecilinder motor. Beide motoren zitten nog onder de 100 g/km. Ze vallen in de 14 procent bijtellingscategorie.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een SEAT en wil je deze verkopen?