Autotest Seat Ibiza 1.0 TSI (95 pk)

Zoek andere autotests

Groter gegroeid

Seat Ibiza 1.0 TSI (95 pk) | prijs vanaf: € 17660 | in de showroom vanaf: juli 2017
Jul 2017 - Frank Buma

De Seat Ibiza speelde altijd een rol in de marge van het B-segment. Maar deze vijfde generatie kan niet alleen aanhaken bij de gevestigde orde; hij heeft zelfs de potentie om hen van de troon te stoten!

Conclusie

De Seat Ibiza heeft zich van een ‘underdogpositie’ opgewerkt tot de beste allrounder van dit segment. De kleine gezinsauto is aangenaam ruim en beschikt over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Weliswaar moet voor de meeste rijhulpsystemen worden bijbetaald, maar daar staat een scherpe vanafprijs tegenover. Een hakerige versnellingsbak en nadrukkelijke afrolgeluiden vormen de enige smetten op het Spaanse blazoen; de stevige onderstelafstemming is een kwestie van smaak.

Type auto en prijs

De Ibiza is van oudsher een belangrijke auto voor Seat. Het was hun eerste, ‘eigen’ model (voorheen plakten de Spanjaarden hun merknaam op in Martorell vervaardigde Fiats) en zette de fabrikant definitief op de kaart. Na 33 jaar zijn we toe aan de vijfde generatie. Het is geen toeval dat de kleine gezinsauto op zijn grote broer de Leon lijkt. De vormgeving van die compacte middenklasser is goed ontvangen en bij Seat hopen ze dat de Ibiza op soortgelijke reacties mag rekenen. Behalve een aansprekend uiterlijk beschikt de Ibiza ook over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Bovendien is de wielbasis met bijna 10 centimeter gegroeid, wat de ruimte op de achterbank én in de kofferbak ten goede komt. Met een vanafprijs van € 15.400 is hij fractioneel goedkoper dan de Renault Clio. Een alternatief als de Ford Fiesta is echter een paar honderd euro duurder. Voor dat geld beschikt de Ford niet eens over vijf deuren: bij Seat zijn die standaard. Sterker nog: de driedeurs variant en de stationwagen komen met ingang van deze nieuwe generatie te vervallen.

Hoe rijdt de Seat Ibiza 1.0 TSI (95 pk)

Seat maakt deel uit van de Volkswagen Groep en de Ibiza vervult in die hoedanigheid een duidelijke rol: het is het sportieve broertje van de Skoda Fabia en Volkswagen Polo. Zeker wanneer je kiest voor de door ons gereden FR-uitvoering - die standaard is voorzien van een verlaagd onderstel - lever je daar wel wat rijcomfort op in. Niet dat het vervelend is om lange stukken met de Ibiza te rijden, maar de vering en demping zijn merkbaar harder afgesteld dan bij zijn broertjes van het Volkswagen concern. Ga je een proefrit maken met dezelfde 95 pk sterke driecilinder waarmee wij onze rijindrukken hebben opgedaan, dan zal je hoe dan ook van die benzinemotor gecharmeerd zijn. Het is haast niet te geloven dat dit ‘maar’ een driepitter is; de krachtbron is verbazend stil en met 175 Nm koppel voldoende krachtig. Het trekgewicht bedraagt 1.000 kilogram. De mooie, neutrale besturing van de Seat bevalt iedereen, maar de versnellingsbak is helaas niet zo’n allemansvriend; de vierde en vijfde versnelling zitten elkaar in de weg. Een ander aandachtspunt is het bandenrumoer dat op de snelweg tot de inzittenden doordringt. Weliswaar valt dat geluid voor een groot deel te herleiden tot de twee maten (!) grotere lichtmetalen wielen die onder de FR-versie gemonteerd zitten, maar het oog wil ook wat en je komt daarmee dus voor een onwelkome keus te staan: er netjes of in stilte bij rijden. De stoelen van de Ibiza zitten uitstekend en bieden rondom steun; de zitpositie is opvallend hoog voor een B-segment auto. Het zicht rondom is dankzij de forse stijlen en de oplopende raamlijn beperkt. Gelukkig kun je de Seat van een flink aantal rijhulpsystemen voorzien, waarvan de belangrijkste – een zelfstandig remsysteem met voetgangersherkenning – standaard wordt meegeleverd. Daarvoor kregen de Spanjaarden dan ook een eervolle vermelding van botsproefinstantie Euro NCAP, dat de Ibiza beloonde met de hoogste veiligheidsscore. Zaken als adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning moeten van de optielijst komen.

De Seat Ibiza 1.0 TSI (95 pk) van binnen

We haalden het al even aan onder het kopje ‘Type auto en prijs’: de wielbasis van de Ibiza is met bijna 10 centimeter toegenomen. Daardoor kunnen ook lange volwassenen voortaan op de achterbank plaatsnemen, zonder dat zij met hun hoofd of benen contact met de stoel voor hen maken. De inhoud van de bagageruimte groeide met 63 liter tot 355 stuks met de achterbank op zijn plek, en 1.165 liter met neergeklapte rugleuning (dat was ooit 938 liter). De enige aanmerking die je op het Ibiza-interieur kunt hebben, is dat het wel erg saai oogt. De enige frivoliteit is een strook die in de volle breedte over het dashboard loopt en in meerdere kleuren (en materialen!) kan worden besteld. Midden op het dashboard vinden we een fraai groot infotainmentscherm, waarop je niet alleen de airconditioning en de navigatie, maar ook jouw mobiele telefoon kunt bedienen. Dat scherm staat op de optielijst, net als een dubbele bagagebodem. Voor € 161 kun je spullen uit het zicht opbergen en beschik je meteen over een vlakke laadvloer.

De Seat Ibiza 1.0 TSI (95 pk) en het milieu

Seat levert de Ibiza in Nederland louter met benzinemotoren. In de basis is het steeds dezelfde driepitter uit onze testauto, maar dan met uiteenlopende vermogens. De krachtbron is er met 75-, 95- en 115 pk. Wij realiseerden een keurig praktijkverbruik van 1 op 20,8, waarmee we de fabrieksscore van de gereden 95 pk uitvoering zo goed als evenaarden (in de folder beloven de Spanjaarden voor die motorisering namelijk een verbruik van 1 op 21,3).

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest