Autotest Renault Twingo

Zoek andere autotests

Fijn basisvervoer voor acht mille!

Renault Twingo | prijs vanaf: € 7990 | in de showroom vanaf: januari 2008
Okt 2011 - Gert Wisse

Hij staat al maandenlang in de top 5 van meest verkochte auto’s van Nederland: de Renault Twingo. Begrijpelijk, want hij is er al vanaf 7.990 euro (belastingvrij!) en voor dat geld krijg je een leuke, vlot ogende auto. Uiteraard heb je het met zo’n prijs wel over basisvervoer. Maar uit onze uitgebreide test blijkt dat hij voor huis-, tuin- en keukengebruik prima voldoet.

Conclusie

De Renault Twingo is een fris ogende auto die best wat in zijn mars heeft. Voor korte ritten en voor stadsgebruik is hij prima geschikt, voor langere reizen is hij Spartaans. Dan ga je merken dat hij op de snelweg best lawaaiig is, de stoelen weinig steun bieden en de 1.2-motor wat trekkracht tekort komt. Zijn goede gebruiksmogelijkheden en zijn lage kilometerkostprijs maken heel veel goed.

Type auto en prijs

De Renault Twingo is er met een 1.2 16V benzinemotor (75 pk) en een dCi 1.5-liter dieselmotor (85 pk). Beide motoren scoren een A-label en zijn zo schoon dat je geen BPM hoeft te betalen en geen motorrijtuigenbelasting. Als je hem least valt hij in de 14 procent bijtellingklasse. Beide motoren zijn er in combinatie met 3 uitrustingniveaus: Authentique, Collection en Série Limitée Night & Day. De goedkoopste benzineversie kost € 7.990, de goedkoopste diesel is er voor 9.990 euro. De testauto is een Collection. Die versie is erg aan te raden wan dan heb je airco, een goed klinkende radio, elektrisch bedienbare zijruiten en een interval voor de ruitenwisser. Allemaal zaken die je gewoon goed kunt gebruiken. Verder kun je de auto aankleden met enkele pakketten die het interieur en/of het exterieur verfraaien. De testauto heeft bijvoorbeeld andere bekleding en (zonder meerprijs) witte accenten op de koets en de wielen.

Hoe rijdt de Renault Twingo

De rijeigenschappen zijn basis, maar kunnen er mee door. De besturing is nogal indirect, wat betekent dat je veel aan het stuurwiel moet draaien om een bocht te ronden. En op bijvoorbeeld een klaverblad heeft de Twingo al snel de neiging over te hellen. De Twingo is standaard niet uitgerust met ESP – niet vreemd, gezien zijn prijs. In extreme situaties zoals in een slip is hij, mede door de korte wielbasis, lastig te corrigeren. Zoals we al zeiden, de Twingo is basic, maar voor deze prijsklasse kan het er allemaal gewoon mee door. De 1.2-motor komt gevoelsmatig wat trekkracht tekort. Je moet daarom best veel schakelen om vlot mee te komen met het overige verkeer. Dat schakelen zelf doet de Twingo prima.

De Renault Twingo van binnen

De Twingo is heerlijk overzichtelijk. Het zicht rondom is prima en je ziet vrij goed waar de neus en de kont ophouden. Fijn voor in de stad, het maakt inparkeren tot een fluitje van een cent. De instrumenten zitten midden op het dashboard en bestaan uit een snelheidsmeter en enkele controlelampjes. Aan de stuurkolom zit in de meeste versies een toerenteller. Minpunt is een veiligheidsgordel aan de bestuurderskant die heel gemakkelijk blijft haken achter een hendel van de stoel. Ook de stoelen vormen een minpunt, ze bieden maar weinig steun. Na een lange(re) rit stap je soms stram uit. De ruimte achterin is voor kinderen prima geschikt. De achterbak is voor dit type auto groot genoeg. Bovendien kun je de achterbank neerklappen.

De Renault Twingo en het milieu

Dit is waar deze auto punten scoort. De Twingo met 1.2 16V eco2 is zo schoon - hij scoort een B-label - dat je om te beginnen over de nieuwprijs geen BPM betaalt. En als je hem eenmaal hebt, betaal je tot 31 december 2013 geen motorrijtuigenbelasting. De financieel experts van de ANWB hebben becijferd dat de testauto 32 cent per kilometer kost als je er vier jaar lang elk jaar 15.000 kilometer mee rijdt. Dat komt neer op maandelijkse lasten van 391 euro. Dat is echt spotgoedkoop. Zeker als je weet dat in deze berekening is meegenomen dat je vanaf 1 januari 2014 weer motorrijtuigenbelasting moet betalen. Gemiddeld verbruikt deze auto in de praktijk 1 op 15,4. Dat betekent dat je rond de 140 euro per maand kwijt bent aan brandstof. Voor reparaties en onderhoud moet je ongeveer 38 euro per maand opzij leggen. Allemaal geen schokkende bedragen dus!

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een RENAULT en wil je deze verkopen?