Autotest Peugeot 308

Zoek andere autotests

Facelift Peugept 308: Veiliger en zuiniger

Peugeot 308 | prijs vanaf: € 29040 | in de showroom vanaf: april 2017
Dec 2017 - Gert Wisse

Peugeot heeft zijn gezinsauto, de Peugeot 308, gefacelift (We schrijven nu voorjaar 2017). Hij heeft meer actieve veiligheidssystemen, de mogelijkheid de functies van je telefoon te integreren en last but not least: twee nieuwe versnellingsbakken en twee nieuwe, zuinige diesels en één dito benzinemotor.

Conclusie

De Peugeot 308 is dankzij deze facelift weer helemaal bij de tijd. Steeds meer auto’s in deze klasse hebben actieve veiligheidssystemen zoals een automatische noodreminstallatie en actieve rijstrookassistent. De 308 heeft dat soort zaken nu ook. Hetzelfde geldt voor het gebruiksgemak: net als bij veel concurrenten kun je nu je telefoon integreren in de systemen van de auto (telefoon, muziek etc). De nieuwe motoren zijn een goede toevoeging omdat ze zuiniger en schoner zijn dan hun voorgangers. De twee nieuwe diesels zijn prettig in de omgang en leveren genoeg trekkracht. Wil je een caravan achter de auto hangen kies dan wel voor de 180 pk krachtige versie. De 130 pk variant voelt voor dat werk wat licht (koppelverloop) aan. Ook de nieuwe versnellingsbakken zijn beide een stap voorwaarts. Vooral de achttraps automaat is een juweeltje.

Type auto en prijs

De Peugeot 308 is een compacte vijfdeurs gezinsauto. Het was in 2014 de Auto van het Jaar. En dat zegt veel, het betekent dus dat we hier met een kwalitatief goed product te maken hebben. De 308 is er als vijfdeurs hatchback en als stationwagon. Het prijsverschil in de diverse uitvoeringen is steeds zo’n duizend euro (extra voor de stationwagon). Peugeot probeert de 308 – overigens met succes- wat hoger in de markt te positioneren dan de meeste concurrentien. In de praktijk betekent dat, dat hij goed is te vergelijken is met een VW Golf. Oftewel: hij voelt luxe aan en is voor een auto in deze klasse gezegend met een vrij rijke uitrusting en een goed weggedrag. Dat gezegd hebbende: er ontbrak het een en ander aan wat Peugeot kon aanbieden op veiligheidsgebied. De allernieuwste systemen in deze klasse, zoals active lane departure (auto houdt zichzelf automatisch binnen de lijnen als de cruise control aanstaat), waren niet verkrijgbaar. Dat, en een aantal andere systemen, is nu wel leverbaar. Zie verder onder het kopje ‘De Peugeot 308 van binnen’. De vernieuwde Peugeot 308 is leverbaar na de zomer en kost dan vanaf 22 mille. Op motorisch gebied introduceert Peugeot twee nieuwe dieselmotoren en één nieuwe benzinekrachtbron. De diesel is er met naar keuze 130 of 180 pk. De 130-pk krachtige versie is een viercilinder 1,5 liter motor met een turbo. De 180 pk versie is een tweeliter viercilinder turbo. Deze twee diesels voldoen aan de strengste milieueisen. Peugeot claimt bovendien dat ze iets zuiniger zijn dan de reeds bestaande diesels. Behalve deze twee diesels zijn er ook nog de reeds bestaande 100 en 120 pk diesels (1,6 liter). De nieuwe benzinekrachtbron is ook iets zuiniger geworden, maar vooral ook heel erg schoon. Peugeot heeft een ingenieus roetfiltersysteem aan de motor gekoppeld waardoor de uitstoot schoner wordt. Uiterlijk is de auto bijgepunt, waarbij opvalt dat het brandstofklepje niet langer rond, maar vierkant is. De reden daarvan is dat, bi de diesels, nu naast de vulopening voor diesel plek is om AdBlue bij te vullen. AdBlue is simpel gezegd een additief dat de uitlaatgassen van diesels schoner maakt.

Hoe rijdt de Peugeot 308

De Peugeot 308 is een erg comfortabele, stille auto. Zowel lange als korte oneffenheden worden netjes verwerkt. Dankzij een klein stuurwiel heb je uitstekend zicht op de meters. Peugeot noemt deze constructie i-Cockpit. Je zou door het ongewone stuurwiel tevens meer controle over de auto hebben, maar dat is wat ons betreft slechts leuke marketingpraat. De besturing is voor het type auto dik in orde. Met voldoende gevoel in de stuurinrichting en keurig direct zodat je de 308 vrij precies kunt zetten waar je ‘m hebben wilt. De twee nieuwe diesels voldoen prima, al viel het bij de 1,5 liter 130 pk variant op dat je toch meer moet schakelen dan je zou verwachten van een auto met 300 newtonmeter trekkracht. Pas rond de 2.000 toeren is er voelbaar lekker veel kracht voorhanden, maar juist een dieselmotor wil je ook onder dat toerental al bij de les hebben. De 180 pk versie is wat dat betreft beter en leent zich derhalve meer voor het trekken van een caravan. De nieuwe benzinemotor wordt pas dit najaar beschikbaar en hebben we nog niet kunnen ervaren. Voor de dikste diesel levert Peugeot een gloednieuwe achttraps automaat. Een juweel van een versnellingsbak die zijn werk geweldig doet. Voor de 130 pk diesel is een nieuwe handgeschakelde zesbak leverbaar. Ook dat is een fijne bak die lekker soepel schakelt. Interessant: bij gebruik van de adaptieve cruise control kun je met deze bak schakelen zonder dat de cruise control zichzelf uitschakelt – iets wat normaal gesproken wel gebeurt. Zo kun je de adaptieve stand dus gebruiken op elke gewenste snelheid, tot een minimum van 30 km/h. Op veiligheidsgebied heeft de Peugeot 308 nu adaptieve cruise control (past automatisch snelheid aan aan voorganger), verkeersbordherkenning, een automatische noodreminstallatie en active lane departure warning. Dat laatste werkt prima. De Peugeot houdt zichzelf netjes binnen de lijnen zonder te gaan zwalken en ook de wat scherpere bochten interpreteert hij netjes.

De Peugeot 308 van binnen

Peugeot maakt altijd mooie interieurs en ook de binnenzijde van de 308 mag er wezen. Het dashboard lijkt enigszins op dat van de 3008, maar dan zonder de fraaie ‘pianotoetsen’. De meters zijn erg goed afleesbaar dankzij het ongewoon kleine stuurwiel. Nieuw is een groot aanraakscherm waaronder tal van functies zitten zoals de aircobediening, de radio en navigatie. Dat laatste is een 3D systeem dat in samenwerking met TomTom is ontwikkeld. Het is een intelligent systeem dat op basis van real time informatie ook in staat is om je bijvoorbeeld automatisch om een file heen te leiden. Voorts is mirror screen aanwezig. Oftewel, je kunt jouw telefoon integreren in het systeem van de auto en zo je eigen muziek of telefoongesprekken activeren. Zelfs stemactivering behoort tot de mogelijkheden via Siri of S-Voice. De koppeling leggen is kinderlijk eenvoudig.

De Peugeot 308 en het milieu

De twee nieuwe diesels en de nieuwe benzinemotor voldoen aan de strengste milieueisen. Vooral de twee diesels zijn heel schoon en voldoen al aan de normen die in 2020 gaan gelden. Een nabehandeling voor stikstofoxide en een tweede generatie roetfilter zorgen voor een minimum aan schadelijke uitstoot. De benzinemotor heeft een roetfilter voor de verwerking van koolwaterstoffen, kooldioxiden en stikstofoxiden. De benzinemotoren van de Peugeot 308 hebben een A- of een B-label en zijn dus mooi schoon.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een PEUGEOT en wil je deze verkopen?