Autotest Peugeot 3008

Zoek andere autotests

Bijzondere SUV

Peugeot 3008 | prijs vanaf: € 37810 | in de showroom vanaf: oktober 2016
Nov 2016 - Gert Wisse

De Peugeot 3008 is een nagelnieuwe SUV van Peugeot. Vooral van binnen is hij best bijzonder. Peugeot kiest duidelijk zijn eigen, nieuwe weg, maar doet dat knap genoeg zonder zijn identiteit te verliezen.

Conclusie

De Peugeot 3008 is een bijzondere SUV. Hij ziet er stoer en robuust uit en vooral van binnen is hij anders dan veel auto’s. Een piepklein stuurwiel, een volledig digitaal instrumentarium en een aanraakscherm in combinatie met tuimelschakelaars. Het ziet er allemaal fraai uit en laat zich eenvoudig bedienen. Alleen het kleine stuurwiel biedt wat ons betreft niks extra’s en is vooral een gimmick waarmee Peugeot zich probeert te onderscheiden. De rijeigenschappen zijn prima al is de auto tamelijk hard geveerd. De besturing is licht. De 1,6 liter viercilinder benzinemotor die in de testauto hangt biedt voldoende trekkracht. De ruimte is voor een SUV voldoende maar het is zeker niet de grootste in zijn klasse. Zijn fraaie vormen en leuke oplossingen maken hem tot een aparte auto.

Type auto en prijs

Was de vorige Peugeot 3008 een MPV, de nieuwe is een SUV. Begrijpelijk, want SUV´s zijn populair en MPV´s helemaal niet meer. Het kenmerk van elke SUV, en zeker ook deze Peugeot 3008, is een stoer en robuust uiterlijk. Dankzij de grote rechtopstaande grille en de goede proportionering ziet de 3008 er daadkrachtig uit. Knap is dat de auto er ondanks zijn krijgshaftige voorkomen nog steeds als een Peugeot uitziet. Hoewel het lijkt alsof je er ook zo de weg mee afkunt het terrein in, raden we dat af. Deze auto is louter verkrijgbaar met voorwielaandrijving en is bedoeld voor op het asfalt. De Peugeot 3008 is er met twee benzine- en twee dieselmoteren. De kleinste benzinekrachtbron is een 1,2 liter (130 pk) driecilinder. De grotere 1,6 liter viercilinder wekt 165 pk op. De 1,2 liter is er met handbak of automaat, de 1,6 liter is altijd uitgevoerd met een zestraps automaat. Op dieselgebied is er keuze uit een 1,6 en 2,0 liter BlueHDI motor. Prijzen beginnen bij € 29.384. Daarmee zit de 3008 in het vaarwater van de VW Tiguan, Ford Kuga, Mazda CX-5 en Nissan Qashqai. Niet de minste concurrenten. Het sterke punt van de Peugeot 3008 is dat hij in beleving echt iets anders biedt dan de rest. Speciaal voor de 3008 heeft Peugeot een vouwfiets-met-elektromotor (e-Bike) ontwikkeld waarmee je de laatste honderden meters naar je bestemming kunt afleggen. Daarmee speelt het merk – dat van oudsher ook fietsen maakt - in op de moderne problemen in het centrum van een stad. Tijdens het rijden zet je de fiets achterin de bagageruimte in een speciaal ontwikkeld ‘dockstation’ om hem op te laden.

Hoe rijdt de Peugeot 3008

Hij voelt robuust en stevig aan, deze SUV. De kwaliteitsbeleving is hoog. Je bent met een degelijk in elkaar geschroefde auto onderweg en zo voelt het ook. Dat gezegd hebbende: de 3008 is tamelijk hard geveerd, vooral korte oneffenheden voel je daardoor goed doorkomen in het interieur. Voordeel van die straffe(re) afstemming is wel weer dat hij in snel genomen bochten niet op één oor gaat hangen. De besturing is erg licht. Door een sportknop in te drukken op de middenconsole wordt de besturing wat zwaarder. Kwestie van smaak. Wij zouden een (nog wat) zwaardere besturing prefereren. De testauto is uitgerust met een 1,6 liter benzinemotor en een zestraps automaat. De motor biedt door de bank genomen voldoende trekkracht maar als je wilt opschieten kun je het beste met de flippers aan het stuurwiel een tandje terugschakelen om te versnellen. Doe je dat niet met de flippers maar laat je het de bak zelf doen dan is de reactietijd van de automaat wat aan de trage kant. De bak zelf schakelt wel mooi soepel. De 3008 is met tal van moderne veiligheidssystemen uit te rusten. Eén ervan is standaard aanwezig: een actieve noodreminstallatie. Die werkt prima. Andere veiligheidszaken die je kunt bestellen zijn Distance Alert, Actieve rijstrookassistent, Vermoeidheidsherkenning, Grootlichtassistent, Verkeersbordherkenning met snelheidsadviesfunctie, Adaptieve cruise control met stop-functie (automatische transmissie), dodehoekbewaking en actieve parkeerhulp.

De Peugeot 3008 van binnen

Vanbinnen ziet de Peugeot 3008 er bijzonder uit. Net als bij de Peugeot 308 (een hatchback) heeft ook de 3008 een piepklein stuur dat relatief laag uit het dashboard steekt. Volgens Peugeot maakt dat het sturen prettiger en heb je meer overzicht op je instrumenten. Dat laatste is zonder meer waar, maar of je nou een klein of groot stuurwiel hebt, dat maakt in besturen van een auto niet zoveel uit. Het stuurwiel is aan de bovenzijde en de onderzijde afgeplat. Leuk, maar het dient aan de bovenzijde geen enkel doel. Aan de onderzijde ontstaat zo wat meer beenruimte. Probeer het kleine stuurwiel vooral ook zelf uit. Het went wat ons betreft snel maar is uiteindelijk een overbodige gimmick. De pook van de automaat is fraai vormgegeven. Hij valt als het ware in je hand en laat zich licht bedienen. Het instrumentarium - Peugeot noemt dat i-Cockpit – ziet er heel modern uit. Het is volledig digitaal en met een druk op de knop verander je de projectie van normale meters, in bijvoorbeeld een digitale snelheidsmeter en navigatiesymbolen. Erg fraai en het is eenvoudig te bedienen. Met de zogeheten Multi Sensory Ambiance knop kun je een bepaalde sfeer oproepen in het interieur. Zo wordt onder meer de sfeerverlichting gedimd, de massagestand van stoelen geactiveerd (massagestoelen zijn wel een extra) en er wordt een prettige geur het interieur ingeblazen waarbij je de keuze hebt uit drie luchtjes! Dat 'blazen' gebeurt trouwens keurig subtiel. Het is duidelijk één van de dingen waarmee Peugeot wil laten zien dat ‘rijbeleving’ voor het merk kennelijk belangrijk is. Het infotainment-systeem bestaat uit een aanraakscherm in combinatie met een aantal tuimelschakelaars. Die combinatie werkt goed en ziet er bovendien mooi uit. Dat geldt trouwens sowieso voor het interieur. Er zijn mooie materialen gebruikt en er is veel aandacht besteed aan vormgeving. Alles ademt comfort en degelijkheid uit. In marketingtermen: het neigt naar wat de premiummerken bieden (BMW, Audi). En dat is een goot compliment. Op de achterbank is de ruimte voldoende voor mensen tot zo’n 1 meter 80. De knieruimte is voldoende, de hoofdruimte kan beter. De achterbank is nogal laag waardoor je wat steun mist onder de dijbenen. Door een redelijk hoge middentunnel, kun je in het midden van de achterbak niet lekker zitten. De kofferruimte is met 520 liter negentig liter groter dan van de oude 3008. Desalniettemin is de 3008 geen ruimtewonder. Er zijn merken die een groter bagageruim hebben. Met de banken plat kun je meer dan 1.500 liter bagage verstouwen. De laadvloer is dan keurig vlak. Over ruimte gesproken, voorin is meer dan voldoende ruimte voor opbergen van kleine spullen, waarbij vooral de (gekoelde) opbergbak tussen de voorstoelen enorm groot is. Daar zet je zo een tweeliter fles frisdrank in.

De Peugeot 3008 en het milieu

De motoren van de Peugeot 3008 zijn allemaal keurig schoon. In de praktijk scoorden wij met de 1,6 liter benzinemotor een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,1, wat niet bepaald spectaculair is.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een PEUGEOT en wil je deze verkopen?