Autotest Opel Mokka X 1.4 Turbo

Zoek andere autotests

Iets beter dan voorganger

Opel Mokka X 1.4 Turbo | prijs vanaf: € 26545 | in de showroom vanaf: oktober 2016
Feb 2017 - Gert Wisse

Opels kleinste crossover heet sinds een fikse facelift Mokka X. De nieuwe versie is er op vooruit gegaan, maar feilloos is de semi-terreinwagen niet.

Conclusie

De Opel Mokka X is best ruim, maar weinig verfijnd. Het weggedrag is voor verbetering vatbaar, de dode hoeken zijn groot en het opvouwen van de achterbank gaat nogal omslachtig. Verder valt het brandstofverbruik tegen. Qua veiligheidssystemen en connectiviteit is de auto echter helemaal bij de tijd. Het dashboard is door toepassing van een aanraakscherm bovendien een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

Type auto en prijs

De Opel Mokka X is een compacte crossover: een kruising tussen een SUV en een stationwagon. Daarmee zou de auto op een relatief kleine bodemsectie een maximum aan ruimte moeten bieden. De letter 'X' wordt door fabrikanten vaak gebruikt voor vierwielaangedreven modellen. De Mokka X heeft in principe echter voorwielaandrijving. Op bestelling kun je wel een 4x4-systeem krijgen. Prijzen beginnen bij € 23.270 voor de 1.6-versie en lopen op tot ruim 36 mille voor de dikste diesel met vierwielaandrijving. De concurrentie is over de hele linie net iets goedkoper.

Hoe rijdt de Opel Mokka X 1.4 Turbo

Het rijgedrag is niet het sterkste punt van de Opel Mokka X. Was zijn voorganger erg stug geveerd, nu is Opel doorgeslagen naar de andere kant: de crossover veert aan de achterzijde zo soepel, dat je bij het nemen van verkeersdrempels al snel op de bumpstops zit. Oftewel: het maximale punt van inveren is dan bereikt en dat voel je met een flinke bonk in je rug. Vervolgens 'springt' de Opel omhoog bij het uitveren. Wanneer je achterin zit, is dat niet prettig. Lange glooiingen worden wel mooi verwerkt. De besturing is in orde. Er had wat meer gevoel in de stuurinrichting mogen zitten, maar het geheel reageert keurig direct. Het geluidsniveau aan boord is netjes. Er valt slechts wat wind- en bandengeruis te horen. De 1,4 liter turbomotor die wij testten voelt ondanks zijn 140 pk wat loom aan. Vooral onderin – rond de 2.000 teren per minuut - is er niet veel trekkracht voorhanden. Om een beetje normaal door te rijden, moet je de motor op toeren houden. Dat heeft weer een negatieve invloed op het brandstofverbruik. Gebleven is het slechte zicht. Schuin naar achteren zitten de forse achterste raamstijlen lelijk in de weg. En ook schuin naar voren nemen de dikke raamstijlen soms het zicht weg op fietsers en voetgangers. Dat komt de veiligheid niet ten goede. De Mokka X is uit te rusten met tal van veiligheidsvoorzieningen waaronder Lane Departure Warning (waarschuwt als je van rijstrook dreigt te wisselen), een remassistent (in noodsituaties), collision alert (ziet een mogelijke botsing aankomen en geeft een waarschuwing) , adaptieve verlichting en verkeersbordherkenning. Wat dat betreft is de Mokka X helemaal bij de tijd. Verder kun je WiFi en Opels fraaie OnStar systeem mee bestellen. Door op een knop te drukken, kom je in verbinding met een hulpcentrale waar je vriendelijk te woord wordt gestaan – gewoon in het Nederlands en door een mens, niet door een computer. Hij of zij kan een route naar je navigatiesysteem sturen of schakelt de nooddiensten in wanneer de Mokka X aangeeft in een ongeluk verzeild te zijn geraakt. Een laatste punt(je) van kritiek: bij optrekken vanuit de eerste versnelling is er rond de 1.800 toeren een moment dat de motor heel even inhoudt. Wellicht heeft dat te maken met emissie-eisen; comfortabel is het in elk geval niet. De zesversnellingsbak van de Mokka X schakelt naar behoren, al voelt hij bij terugschakelen wat hakerig aan.

De Opel Mokka X 1.4 Turbo van binnen

Van binnen is de Mokka X er op vooruit gegaan. Het drukke middelste deel van het dashboard is vervangen door een overzichtelijk aanraakscherm. Dat is veel gemakkelijker te bedienen dan de vele knopjes uit de vorige versie. De Opel is best ruim, maar zo komt hij niet op je over als je erin zit. Het is binnenin donker en het voelt allemaal krapper aan dan het in werkelijkheid is. Dat komt vooral door de dikke raamstijlen en de kleine zijramen. De in- en uitstap naar achteren zijn niet mals, vanwege de forse wielkuip waar je nadrukkelijk overheen moet stappen. Daarnaast houdt de beenruimte op de achterbank niet over. Vervoer je vaak lange achterpassagiers, dan kun je het optionele zonnedak beter achterwege laten. Wie langer is dan 1.90 meter, zit anders met zijn hoofd klem tegen het plafond. De kofferbak is met maximaal 1.372 liter flink. Je kunt de achterbank in delen neerklappen, maar dat gaat op een ouderwetse manier. Je moet eerste de zitting naar voren trekken en daarna kan de leuning pas omlaag. De meeste moderne crossovers hebben hier gebruiksvriendelijker systemen voor. De laadvloer is niet helemaal vlak en er is geen dubbele bodem zoals bij de concurrentie vaak wel het geval is. Tot slot nog een tip: de comfortstoelen kosten € 600 extra, maar zijn dat geld absoluut waard. Ze zitten voortreffelijk en bieden veel steun.

De Opel Mokka X 1.4 Turbo en het milieu

De motoren van de Mokka X zijn niet opvallend schoon. De instapversie is een 1,6 liter viercilinder, goed voor 115 pk. De volgende in de reeks is een 1,4 liter viercilinder turbomotor (140 pk of 152 pk). Deze krachtbron is er ook als zogeheten Bi-fuel en loopt dan op benzine en op LPG. De 1,6 liter dieselmotor wekt 110 of 130 pk op. De meeste krachtbronnen scoren een D- of een E-energielabel. De BiFuel haalt als enige Mokka X een C-label. De 136 pk dieselmotor scoort een G-label. Het gemiddeld brandstofverbruik tijdens onze test met de 140 pk sterke, 1,4 liter benzineversie bedroeg 1 op 12,3. Geen bewonderenswaardige score, gezien het beloofde fabrieksverbruik van 1 op 17,9.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een OPEL en je wilt deze verkopen?