Autotest Opel Karl

Zoek andere autotests

Lachende derde

Opel Karl | prijs vanaf: € 11595 | in de showroom vanaf: juni 2015
Jun 2015 - Frank Buma

Opel probeerde al twee keer eerder een geslaagde stadsauto op de markt te brengen. Bij de derde poging is het de Duitsers gelukt: wij kunnen de Opel Karl slechts op schoonheidsfoutjes betrappen.

Conclusie

Opel heeft lang de kat uit de boom gekeken, maar introduceert nu een stadsauto die in één keer doorstoot naar het erepodium van het segment. De Karl is luxer, veiliger en voordeliger dan we tot nog toe in deze klasse hebben gezien.

Type auto en prijs

Tot twee keer toe heeft Opel geprobeerd een eigen draai te geven aan het fenomeen ‘stadsauto’. In 2000 lanceerden de Duitsers de Agila, een soort kleine ruimtewagen. In 2013 deed de fabrikant een hernieuwde poging met de Adam. Ook die viel in vergelijking met de concurrentie buiten de toon, al was het alleen maar vanwege zijn forse vanafprijs. De nieuwe Karl voldoet volledig aan het plaatje dat we van een hedendaagse stadsauto hebben. Hij heeft vijf portieren, is klein van buiten en groot van binnen. En dan hangt er ook nog eens een scherp prijskaartje aan de kleine Opel. Voor € 10.595 staat er eentje op het erf, inclusief elektrische ramen (voor) en cruisecontrol. De Hyundai i10 kost minimaal € 10.995, een Volkswagen Up! zelfs € 11.752.

Hoe rijdt de Opel Karl

Opel maakt het zichzelf niet gemakkelijk door zo laat in te stappen in dit druk bevolkte segment. Inmiddels ligt de lat voor stadsauto's hoog. Met name de Koreanen hebben de afgelopen jaren laten zien dat een kleine auto volwassen kan rijden. De Duitse ingenieurs verleggen met de Karl weliswaar geen grenzen, maar het Opeltje kan de concurrentie goed aan. Achter het stuur kun je volwaardig zitten, met dank aan de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het stuur is ook in hoogte verstelbaar, maar helaas niet in diepte. De stoelen zelf zitten prima, maar de zittingen hadden iets langer gemogen. Onder de motorkap ligt een speciaal voor de Karl ontwikkelde driecilinder benzinemotor met 1.0-liter inhoud en een vermogen van 75 pk. Vinnig is hij niet, maar de driepitter komt prima mee in het dagelijks verkeer. Ook snelwegetappes zijn geen probleem. De kleine Opel vangt wel wat wind en die wind is onderweg ook goed te horen. Met een gewicht van 839 kilogram is de Karl aangenaam licht. Zo stuurt hij ook; het nieuw ontwikkelde onderstel stelt je zelfs in staat om een sportief bochtje te pakken. Over het geheel genomen rijdt hij vooral comfortabel, hoewel we op een klinkerweg behoorlijk door elkaar werden geschud. Bovendien viel op dat de achterzijde van de Opel stugger is gedempt dan de voorkant. Verder schakelde de vijfversnellingsbak in onze testauto niet al te soepel; met name bij het inleggen van de derde versnelling weigerde de bak dienst. Het zicht rondom is dankzij het grote glasoppervlak en de relatief ver naar achteren geplaatste A-stijl in orde. Alleen over je schouder zie je weinig. Gelukkig heeft de Karl forse buitenspiegels en kun je hem optioneel uitrusten met parkeersensoren. Op diezelfde optielijst staat ook een rijstrookassistent. Opel is de eerste fabrikant die een stadsauto met die veiligheidsvoorziening uitrust. Verlaat je onbedoeld je rijbaan, dan wordt je daar door de Karl door middel van een geluidssignaal op geattendeerd. Niet vergeten dat geluidssignaal dan wel op een flink volume in te stellen, anders hoor je er alsnog niets van!

De Opel Karl van binnen

Met een bagageruimte van minimaal 215- en maximaal 1.013 liter heeft de Opel Karl ogenschijnlijk niets om zich voor te schamen. Er bestaan weliswaar concurrenten die meer koffers kunnen verstouwen, maar we weten er ook genoeg waarin je minder spullen kunt meenemen. Het gaat mis wanneer je de - deelbare - achterbank probeert neer te klappen. Een vlakke laadvloer behoort theoretisch tot de mogelijkheden, maar om de bank helemaal neer te kunnen klappen, zal je de voorstoelen moeten verschuiven. Lange mensen passen vervolgens niet meer achter het stuur. Dat is slordig, in tegenstelling tot de afwerking van het interieur. Daar is geen streepje plaatstaal te zien, wat niet van al zijn concurrenten kan worden gezegd. Zelfs de laadopening van de kofferbak is keurig afgewerkt. Voor een stadsauto is de Karl ongekend luxe. Zo kun je hem uitrusten met stuur- en stoelverwarming en staat er ook een fraai multimediasysteem op de optielijst. Je smartphone koppelen is kinderlijk eenvoudig, of je nu over een toestel van Apple of Android beschikt. Navigeren doe je via je mobieltje op het dashboard van de Opel. Dat werkt allemaal voorbeeldig, maar loopt bij een trip naar het buitenland natuurlijk wel gauw in de papieren.

De Opel Karl en het milieu

Om de prijs te drukken, heeft Opel het leveringsgamma van de Karl zo beperkt mogelijk gehouden. Daarom is de stadsauto alleen leverbaar met de motorisering waarmee wij hebben gereden. Vanaf 2016 kan die krachtbron ook worden gekoppeld aan een automaat. De driepitter komt in 2015 nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De Karl beschikt wel over een schakelindicator, maar heeft geen start/stop-systeem. Een langere test zal moeten uitwijzen of het Opeltje in de buurt kan komen van het opgegeven fabrieksverbruik van 1 op 23. Wij kwamen vooralsnog niet verder dan 1: 17.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest