Autotest Opel Grandland X 1.2T

Zoek andere autotests

Andermans spullen

Opel Grandland X 1.2T | prijs vanaf: € 29504 | in de showroom vanaf: augustus 2017
Nov 2017 - Frank Buma

De samenwerking tussen Peugeot en Opel levert de Duitsers een stel extra SUV’s op, waarvan de Grandland X de nieuwste toevoeging is. Is de stoere gezinsauto voldoende ‘eigen’ om een plekje in dit druk bevochten marktsegment te veroveren?

Conclusie

Van buiten kun je niet zien dat de Opel Grandland X in feite een Peugeot is. Een hele prestatie, terwijl de Duitsers ondertussen wel profiteren van een comfortabel onderstel. Een rijke variatie aan krachtbronnen en een ruimere carrosserievariant houden ze bij Peugeot echter voor zichzelf. Bovendien mist de Grandland X een bepaalde verfijning ten opzichte van zijn onderhuidse tweelingbroer de 3008. Dat zie je terug in het interieur en je merkt het tijdens het rijden. Het is overigens maar de vraag of de beoogde klandizie daar zwaar aan zal tillen: de Opel is tenslotte veiliger en voordeliger!

Type auto en prijs

Sinds 2017 is Opel eigendom van PSA. Goed nieuws voor de Duitsers, want hun aanbod semi-terreinwagens is er daardoor flink op vooruit gegaan. Ze verkochten er voorheen slechts eentje; de Mokka X. Sinds de vrijage met de Fransen zijn daar al twee modellen bij gekomen: de Crossland X – op basis van de Peugeot 2008 – en nu de Grandland X, wat onderhuids een 3008 is. Rüsselsheim heeft zich er niet vanaf gemaakt met een ander logo op de neus: de Grandland X is duidelijk als Opel herkenbaar, compleet met de versierde C-stijl die momenteel zo typerend is voor het merk met de ‘Blitz’. De (optionele) tweekleurige lak maakt de SUV lekker eigentijds. Bovendien is de Opel voordeliger dan zijn onderhuidse tweelingbroer én beschikt hij over een rijkere veiligheidsuitrusting. Prijzen beginnen bij € 30.499. Saillant detail: hoewel de Grandland X is gemodelleerd naar een terreinauto, is hij niet leverbaar met vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de Opel Grandland X 1.2T

Frans veercomfort in een Duitse personenwagen? Je zou het bijna denken nu ze in Parijs de teugels in handen hebben. Hoewel de Grandland X ontegenzeggelijk een comfortabele reisauto is, voelt het onderstel stugger aan dan dat van de 3008. De 1.2-liter driecilinder met turbo waarvan onze testauto was voorzien, klinkt ook een tandje rauwer en is daardoor helaas nadrukkelijker in de cabine aanwezig. Overmatig windgeruis speelt echter ook de Peugeot parten. De Opel zit daarentegen plezieriger. Niet zozeer vanwege de optionele comfortstoelen uit ons testexemplaar – die kun je tenslotte ook op de 3008 bestellen – maar om het dashboard, dat zich vóór je bevindt in plaats van onder je. Het zicht rondom is ook beter, omdat het glasoppervlak groter is. Dat neemt niet weg dat de Grandland X een gigantische dode hoek heeft over je rechterschouder. De 130 pk sterke krachtbron uit onze testauto heeft een koppel van 230 Nm en een trekgewicht van 1.100 kilogram. Geen overdreven prestaties, maar goed genoeg om te voldoen in het alledaagse verkeer. Zo zullen de meeste mensen ook geen klachten hebben over de besturing en de automaat waarmee onze versie was uitgerust. Die hebben wij echter wel: de besturing werkt namelijk indirect en je voelt duidelijk wanneer de transmissie – nog van het conventionele type, dus zonder dubbele koppeling en met zes vaste versnellingen – van verzet wisselt. Goed om te weten dat het trekgewicht bij een handgeschakelde versie overigens op 1.350 kilo ligt! Er mogen dan Franse schroeven in de Opel steken; de veiligheidsuitrusting is nog traditioneel Duits. Dat betekent dat iedere Grandland X standaard is voorzien van rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en Opels butlerservice OnStar, dat automatisch de hulpdiensten inschakelt wanneer de auto onverhoopt betrokken raakt bij een ongeval. Je kunt de veiligheidsuitrusting verder uitbreiden met dode hoeksignalering, vermoeidheidsherkenning en een noodremsysteem met voetgangersherkenning. Daarvoor hoef je niet persé een duurdere versie te kopen; de systemen zitten bij elkaar in een optiepakket, dat tegen een schappelijke meerprijs van € 499 ook op de instapversie kan worden besteld. Dat geldt niet voor adaptieve cruise control, dat zelfs voor de meeruitvoeringen van de optielijst moet komen.

De Opel Grandland X 1.2T van binnen

We schreven het al: de Duitsers hebben hard gewerkt om van de Grandland X een échte Opel te maken. Wat ons betreft, hadden ze iets minder goed hun best mogen doen. Het interieur van de Peugeot 3008 is een lust voor het oog, origineel en afgewerkt met mooie materialen. Weliswaar mag het tweekleurige binnenste uit onze testauto er ook zijn, maar het oogt aan boord van de Opel veel meer ‘recht-toe-recht-aan’. De Grandland X beschikt wel over een WiFi-hotspot, al is de meegeleverde databundel bescheiden van omvang. Heb je die opgemaakt en wil je doorgaan met internetten, dan zal je een abonnement moeten afsluiten. De been- en hoofdruimte op de achterbank zijn niet toereikend voor wie langer is dan 1.90 meter. Zeker wanneer je kiest voor een uitvoering met een glazen dak, dat de nodige centimeters van de hoofdruimte afsnoept. Bij Peugeot kun je in dat geval terecht voor de ruimere 5008, die bovendien plaats biedt aan twee inzittenden extra. Opel biedt die mogelijkheid (nog) niet. De middentunnel van de Grandland X is bescheiden van omvang, zodat je achterin met drie volwassenen kunt plaatsnemen. Voor de kinderen vind je daar een stroompunt voor hun mobiele telefoons of spelcomputers. De kofferbak is minimaal 514- en maximaal 1.652 liter groot. Zijn dubbele bagagebodem en vlakke laadvloer maken de Opel nog beter praktisch bruikbaar.

De Opel Grandland X 1.2T en het milieu

In Nederland is de SUV verkrijgbaar met één benzine- en één dieselmotor. Het vermogen loopt uiteen van 120- tot 130 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem maakt deel uit van de standaarduitrusting. Voor de door ons gereden versie – met automaat – geeft Opel een verbruikscijfer op van 1 op 19,2. In de dagelijkse praktijk bleven wij steken op 1 op 13,5.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een OPEL en wil je deze verkopen?