Autotest Nissan Micra 0.9 IG-T 90

Zoek andere autotests

Sterke comeback

Nissan Micra 0.9 IG-T 90 | prijs vanaf: € 16640 | in de showroom vanaf: maart 2017
Nov 2016 - Frank Buma

De nieuwe Nissan Micra speelt zich in de kijker met een uitdagende styling en een voor het B-segment unieke uitrusting. Maar is dat genoeg om boven de concurrentie uit te stijgen?

Conclusie

Nissan maakt een sterke comeback met hun nieuwe Micra. De compacte gezinsauto rijdt plezierig, biedt tegen een bescheiden meerprijs een uitgebreide veiligheidsuitrusting en valt ook nog eens lekker op. De beperkte binnen- en bagageruimte maken dat het erepodium onverminderd buiten bereik blijft.

Type auto en prijs

Het zij je vergeven wanneer je de Nissan Micra een beetje vergeten was. Te midden van het overvloedige aanbod in het B-segment viel de compacte gezinsauto al jaren weg. Hij had een afwijkend formaat, een oubollig uiterlijk en een prijskaartje dat niet met zulke minpunten overeen kwam. De vijfde generatie van de Micra blijft wel op je netvlies hangen. De Japanners zijn zich te buiten gegaan aan een spectaculair ontwerp. Bovendien is het model met 20 centimeter gegroeid. Het krijgt ook nog eens een voor deze klasse uitgebreide veiligheidsuitrusting mee. Wij konden ruim voor de marktintroductie al een dagje met de nieuwe, kleine Nissan op pad. Alternatieven als de Skoda Fabia en Hyundai i20 gaan voor bedragen tussen de 14- en de 15 mille van de hand. De Micra kost minimaal € 15.190 en is daarmee ietsje duurder. Saillant genoeg kost de Micra net iets minder dan de Renault Clio. Onderhuids vertoont hij de nodige overeenkomsten met de populaire Fransoos, vanwege de nauwe betrekkingen die beide fabrikanten onderhouden. De eenvoudigste Clio staat voor € 15.280 in de prijslijst.

Hoe rijdt de Nissan Micra 0.9 IG-T 90

Een van de overeenkomsten tussen de Micra en de Clio is de benzinemotor uit onze testauto. Dat is een exemplaar met drie cilinders en een turbo, goed voor een vermogen van 90 pk. Een prima krachtbron, maar wel wat verlegen: je zult de Micra in deze configuratie op toeren moeten houden om een beetje op te schieten. Schakellui rijden is er ook niet bij; onderin mist de driepitter de trekkracht om in de derde versnelling een rotonde te nemen. De onderstelafstemming is sportief, het stuurgedrag wat licht. Desondanks gaan de meeste oneffenheden onopgemerkt onder de Nissan door. De wind en de banden laten zich onderweg wel goed horen. Da’s een minpuntje, want het is verder juist zo aangenaam aan boord. Je zit laag achter het meervoudig verstelbare stuurwiel en beschikt over goede stoelen, die ook de benen van langere automobilisten ondersteunen. Het zicht rondom is bedenkelijk. De ramen van de Micra zijn klein en de raamstijlen fors; met name over je schouder zie je bitter weinig. Gelukkig heeft de compacte gezinsauto een stel behoorlijke buitenspiegels en kun je hem optioneel uitrusten met Nissans spectaculaire 360 graden camera. Dan kijk je als het ware van boven op de auto neer en kunt hem alsnog eenvoudig inparkeren. De veiligheidsuitrusting is voor een model in deze klasse uitgebreid, met onder meer verkeersbordherkenning, een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden en rijstrookassistentie. De Micra doet dan je stuur trillen wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt. Zelf terugsturen doet de Nissan niet, maar hij geeft wel een subtiele remingreep waardoor de auto alsnog op zijn eigen rijstrook uitkomt. Het is beter dat je het niet zover laat komen, want plotseling remmen op de snelweg brengt weer hele andere risico’s met zich mee. Geen van de hiervoor genoemde systemen wordt overigens standaard meegeleverd. Alleen op de duurste uitvoering is de veiligheidsuitrusting standaard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je het bijbestellen tegen een bescheiden meerprijs van € 500.

De Nissan Micra 0.9 IG-T 90 van binnen

Onze testauto was voorzien van een tweekleurig interieur. Dat doet de auto goed, want het binnenste is hoofdzakelijk opgetrokken uit harde, zwarte plastics. Andere welkome toevoegingen zijn het afgeplatte stuurwiel en een geluidssysteem, dat in de hoofdsteun van de bestuurder verwerkt zit! We kunnen ons voorstellen dat dit een voordelige manier is om van een ‘vol’ geluid te genieten, al maakt het wel deel uit van een accessoirespakket dat daarnaast ook navigatie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera omvat. Kosten: minimaal € 800. Bij de Nederlandse importeur gaan ze er van uit dat de Micra hoofdzakelijk alleen of met zijn tweeën zal worden benut. Gelukkig maar, want de been- en hoofdruimte houdt op de achterbank niet over. Passagiers die langer zijn dan 1.90 meter moeten de voorstoel tussen de knieën nemen, terwijl ze met hun kruin langs het plafond schrapen. Ze zitten bovendien met hun drankje op schoot, want de achterportieren missen een bekerhouder. De kofferbak is minimaal 300- en maximaal 1.004 liter groot, een vlakke laadvloer ontbreekt. De Nissan beschikt evenmin over een dubbele laadbodem. Bovendien heeft de auto een ouderwetse tildrempel en is de doorgang om spullen in te laden bescheiden. Zulke zaken heeft de concurrentie beter voor elkaar.

De Nissan Micra 0.9 IG-T 90 en het milieu

Behalve de door ons gereden driecilinder met turbo staat er ook een ongeblazen exemplaar op de rit, goed voor 73 pk. Een 1.5-liter dieselmotor is meteen bij de marktintroductie beschikbaar. Die krachtbron levert 90 pk en is net als ons testexemplaar voorzien van een brandstofbesparend start/stop-systeem. Dat geldt niet voor de basismotorisering. Wij realiseerden tijdens onze eerste kennismaking een ontnuchterend praktijkverbruik van 1 op 13,5, terwijl in de folder een score van 1 op 22,7 wordt opgegeven. Daarbij moet wel worden aangetekend dat we op pad waren met een pre-productie exemplaar en die auto vooral hebben benut tijdens het maken van video-opnames (waarbij er ten behoeve van de fraaie plaatjes vaak stevig heen en weer wordt gereden).

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een NISSAN en je wilt deze verkopen?