Autotest Nissan Leaf 30kWh Tekna

Zoek andere autotests

Laden is bijzaak

Nissan Leaf 30kWh Tekna | prijs vanaf: € 26110 | in de showroom vanaf: september 2015
Mrt 2016 - Frank Buma

Nissan levert de Leaf voortaan met een groter batterijpakket. De actieradius van de elektrische gezinsauto is nu niet langer het probleem, eerder zijn summiere veiligheidsuitrusting.

Conclusie

Vanwege een grotere batterij speelt actieradiusvrees geen rol van betekenis meer bij de Nissan Leaf. Dankzij zijn riante binnenmaten en de vele laadmogelijkheden is het nog altijd een van de meest bruikbare EV’s op de markt, maar de Japanners moeten meer aandacht gaan besteden aan de veiligheidsuitrusting. Voor zo’n moderne auto is die vrij ouderwets.

Type auto en prijs

De Nissan Leaf is de stamvader van de hedendaagse elektrische auto. Hoewel die ‘revival’ pas 6 jaar aan de gang is, was de Japanner er vanaf het begin bij. De Leaf behoort nog altijd tot de top, met zijn riante binnenruimte en brede inzetbaarheid. De relatief lage vanafprijs verdient enige toelichting; je kunt de Nissan namelijk kopen met of zonder accupakket. Zonder is de gezinsauto aanmerkelijk goedkoper, maar in dat geval zit je wel vast aan een huurconstructie van minimaal € 79 per maand. In 2013 onderging de elektrische Nissan een bescheiden facelift. Anno 2016 komt hij beschikbaar met een groter batterijpakket, waardoor de actieradius toeneemt van 200 tot 250 kilometer (let wel; volgens de fabrikant). Prijzen van die nieuwe versie beginnen bij € 29.345 excl. batterij en € 35.245 inclusief het accupakket. De Leaf met de kleinere batterij (en een voordeliger prijskaartje) blijft overigens gewoon leverbaar. De Volkswagen eGolf en Renault Zoe gelden onverminderd als alternatieven. Ook bij de Fransman kun je kiezen uit twee versies: de ene kan snelladen, de ander heeft een grotere actieradius. Renault liet het batterijpakket echter ongemoeid en ontwikkelde in plaats daarvan een nieuwe elektromotor. Met een catalogusprijs van € 20.990 blijft de Zoe de goedkoopste EV op de markt, maar de auto valt niet te verkrijgen zonder batterijhuur.

Hoe rijdt de Nissan Leaf 30kWh Tekna

Hoewel zijn batterijpakket het nodige weegt, voelt de Nissan niet aan als een zware auto. Een bochtenridder willen we hem ook weer niet noemen, eerder een comfortabele reisauto. Hij valt vooral op vanwege de stilte aan boord. Dat spreekt misschien voor zich – elektromotoren doen hun werk nu eenmaal geruisloos – maar is wel degelijk een prestatie. Wanneer het geluid van de motor ontbreekt, gaan andere geluiden (zoals windgeruis of bandenrumoer) juist extra opvallen. In de Nissan hoor je dat soort zaken nauwelijks. Bij het verkeerslicht kun je elke dag sprintwedstrijdjes houden (en winnen), maar wil je op een andere manier het maximale uit je accu te halen, dan zit er ook een speciale ‘Eco’-knop op de Leaf. De auto beteugelt dan zijn beschikbare vermogen (plus het klimaatsysteem!) en wint energie terug bij remmen of gas loslaten. Schakel je de bergversnelling van de automaat in, dan regenereert de Nissan extra fel. Dat effect merk je overigens alleen op binnenwegen. Wij onderwierpen de 30 kWh-versie tijdens zijn logeerpartij aan een actieradiusproef. Via een gevarieerde route reden we op een frisse ochtend in maart van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar een van de locaties van onze Drivers Academy in Lelystad. We schakelden alle mogelijke spaarstanden in en lieten de verwarming uit. Bij aankomst was de batterij nog niet leeg. Om dat te bewerkstelligen, reden we in Flevoland aanvullende trajecten over de snelweg en binnenwegen in de buurt van het Drivers Academy terrein. Uiteindelijk reden we de laatste vonken uit de tank op het oefenterrein zelf. Een Leaf met een klein accupakket nam ook deel aan onze proef. Die auto kwam 162 kilometer ver op een lading stroom (fabrieksopgave 199), terwijl de vernieuwde versie pas na 196 kilometer stil viel. Dat zijn weliswaar niet de 250 stuks die de Japanners in de folder beloven, maar je hebt in de praktijk dus wel 34 kilometer extra om een laadpunt te vinden. Een geruststellende gedachte. Aan de beschikbare veiligheidsuitrusting kun je merken dat de Leaf alweer een paar jaar op de markt is. De Nissan is weliswaar optioneel leverbaar met een fraaie 360 graden camera, maar die beschermt de auto alleen tegen parkeerschades. Je zoekt vergeefs naar dode hoek signalering of rijstrookassistentie: veiligheidssystemen die je op andere Nissans inmiddels wel kunt bijbestellen.

De Nissan Leaf 30kWh Tekna van binnen

De Nissan biedt niet alleen de rijeigenschappen van een comfortabele reisauto, het interieur ademt een bijpassende sfeer. Alle inzittenden hebben de ruimte en er kan ook nog eens minimaal 355 liter bagage mee. Klap je de bank neer, dan neemt die laadruimte toe tot 680 liter; een welkome bijkomstigheid van de keuze het batterijpakket een plaatsje te geven onder het inzittendencompartiment. Het meubilair van de Leaf zit opvallend zacht, alsof je thuis op je bankstel plaatsneemt. Daar moet je wel van houden. Op de meters van het dashboard en het bontgekleurde scherm van het touchscreen na, is het wel erg grijs aan boord. Dat infotainmentsysteem kon je al gebruiken om een laadpunt in je omgeving op te zoeken, maar met ingang van 2016 vertelt de Leaf je ook of die palen bezet zijn of niet. Helaas konden we dat tijdens onze leenperiode niet zelf uitproberen, omdat de dienst tijdelijk offline was gehaald vanwege een beveiligingslek. De lay-out is er hoe dan ook niet fraaier op geworden; het hoofdmenu wordt overheerst door de radiogegevens, waardoor de andere bedieningsknoppen in de verdrukking raken.

De Nissan Leaf 30kWh Tekna en het milieu

Zo langzamerhand zijn volledig elektrische auto’s nog de enige modellen waarop noemenswaardig fiscaal voordeel te behalen valt. Besluit je zakelijk een Leaf te gaan rijden, dan hoef je van politiek Den Haag slechts vier procent van de nieuwwaarde bij je salaris op te tellen. Ook Nissan zelf doet er van alles aan om elektrisch rijden zo laagdrempelig mogelijk te maken. We haalden de vergrootte actieradius al aan, maar het feit dat je de Leaf op elk mogelijk laadpunt kunt aansluiten, draagt ook bij aan het gebruiksgemak. Publieke laadpalen, snellaadpalen of een huis-, tuin- en keuken stopcontact; zolang er stroom uit komt, wil de Leaf laden. In het geval van een regulier stopcontact gelden er twee restricties: dat stopcontact moet geaard zijn en een haspel gebruiken is uit den boze. In die gevallen weigert de laadfunctie dienst. Opladen kost tussen de 30 minuten en 6,5 uur, afhankelijk van het gekozen laadpunt. Een snellader behoort tegenwoordig tot de standaarduitrusting. Eerder moest voor die functionaliteit nog worden bijbetaald.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een NISSAN en je wilt deze verkopen?