Autotest Mercedes C 180 Coupé

Zoek andere autotests

Niet voor dagelijks gebruik

Mercedes C 180 Coupé | prijs vanaf: € 40495 | in de showroom vanaf: december 2015
Mei 2016 - Frank Buma

Je hoeft geen dure uitvoering van de Mercedes C-Klasse Coupé aan te schaffen om goede sier te maken. Wel wanneer je ook plezier aan de auto wilt beleven.

Conclusie

De Mercedes C-Klasse Coupé is een sierlijke auto, ongeacht de gekozen motorisering. Wanneer je de rijprestaties verlangt die je bij zo’n sportieve modelvariant verwacht, is het echter aan te raden niet voor de instapmotor te kiezen. Praktisch zal een auto als deze nooit worden, maar wij weten coupés die dagelijks beter bruikbaar zijn. Zeker voor de bedragen waar je aan moet denken wanneer je niet alleen de motorisering, maar ook de veiligheidsuitrusting van deze Mercedes op peil hebt gebracht.

Type auto en prijs

Sinds de jaren ’70 biedt Mercedes een driedeurs variant van hun grote middenklasser aan, voor wie zich in dat marktsegment verder wenst te onderscheiden. Ook van de vierde generatie van de C-Klasse is een coupé verschenen, die minimaal € 4.000 meer kost dan de reguliere sedan. De keuze aan krachtbronnen is in het geval van de driedeurs C-Klasse kleiner. Zo ontbreekt de 129 pk sterke instapmotorisering en kun je niet terecht voor een vierwielaangedreven exemplaar. Met een vanafprijs van € 40.495 valt de Mercedes prijstechnisch tussen alternatieven als de BMW 4 Serie en de Lexus RC in. De BMW is voordeliger, maar heeft standaard ook een minder krachtige motor. Voor de Lexus moet je juist dieper in de portemonnee tasten, maar die biedt dan ook bijna 70 pk extra.

Hoe rijdt de Mercedes C 180 Coupé

Wij reden de C-Klasse Coupé met de voor dat model eenvoudigste benzinemotor in combinatie met een zeventraps automaat. De viercilinder is dan 156 pk sterk. Hoewel we eerder met deze motor en versnellingsbak op pad zijn geweest (in de C-Klasse Estate bijvoorbeeld), kwam de aandrijflijn ditmaal wat tam op ons over. Welke rijstand we ook kozen - de driedeurs Mercedes wordt standaard geleverd met een adaptief onderstel, waarvan de rijmodi ook effect hebben op de gasrespons - de prestaties bleven achter bij wat je op basis van het sportieve uiterlijk verwacht. Louter met het verkeer meekomen is met zo’n voorkomen toch een beetje een afknapper. Wat ons ook tegenviel, was de geluidsproductie. De banden - niet eens in een buitenissige maat - lieten zich onderweg goed horen en hetzelfde gold voor de motor. Zeker bij stationair draaien is de krachtbron nadrukkelijk aanwezig. De viercilinder lijkt dan kort in toeren te stijgen, voordat het start/stop-systeem hem het zwijgen oplegt. Ben je een ontspannen rijder, dan zal je plezier beleven aan de fijne automaat. Alleen wanneer je stevig afremt, voel je de Mercedes van verzet wisselen. Sturen doet de coupé direct, maar ook erg licht. Ons staat bij dat het stuurwiel van de stationwagen wat zwaarder rondging en dat beviel ons persoonlijk beter. Het zicht rondom houdt door de kleine ramen niet over. De - optionele -achteruitrijcamera is in onze optiek dan ook een must. Standaard beschikt de C-Klasse Coupé over vermoeidheidsherkenning en een automatische noodrem. Je kunt de veiligheidsuitrusting uitbreiden met zaken als dode hoek signalering, adaptieve cruise control en rijstrookassistentie, maar die hulpsystemen moeten dan wel van de optielijst komen.

De Mercedes C 180 Coupé van binnen

Je zou het wellicht niet verwachten met zijn kleine raampjes en lage daklijn, maar ook lange lieden zitten uitstekend in de C-Klasse Coupé. Voorin althans, want de achterbank is zelfs voor kinderen nog krap bemeten. Achter het stuur kijk je tegen hetzelfde dashboard aan als in alle andere C-Klasses. Dat betekent dat je ook in deze sierlijke modelvariant een infotainmentsysteem krijgt dat er uit ziet als een aftermarket navigatiesysteem. Afgaand op de kinderachtig grote pictogrammen is dat er eentje van het goedkope soort; zoiets kan eigenlijk niet in deze prijsklasse. Voor € 266 bestel je een zogenaamde ‘gordelaanreiker’ mee. Hartstikke handig, want de portieren van deze coupé zijn lang. Zonder de accessoire verrek je geheid een spier wanneer je de veiligheidsgordel te pakken probeert te krijgen. Het is jammer dat de knappe koppen van Mercedes niet ook even hebben nagedacht over de stoelverstelling. Wanneer je nu de rugleuning naar voren klapt, kun je die alleen op zijn plaats duwen wanneer je eerst de stoel helemaal naar achteren hebt geschoven. Niet handig wanneer je daar net je werktas hebt neergezet. Met een bagageruimte van 400 liter is de kofferbak van de C-Klasse Coupé aan de kleine kant. Temeer daar de achterbank niet neerklapbaar is; de middenarmsteun doet bij wijze van schrale troost dienst als ski-luik. Op de kofferdeksel zoek je vergeefs naar een drukknop; de klep openen kan uitsluitend met de sleutel of een hendel onderaan het dashboard. Storend is ook de startknop. Die staat weliswaar op de optielijst, maar wordt in eerste instantie zonder keyless entry geleverd. Op die manier heb je de sleutel wel nodig om de auto in te komen, maar kun je hem nergens kwijt wanneer je eenmaal zit.

De Mercedes C 180 Coupé en het milieu

Behalve in de door ons gereden uitvoering is de C-Klasse Coupé ook leverbaar met vier andere benzinemotoren. Ook drie zelfontbranders behoren tot de mogelijkheden. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 156- tot 510 pk. Zelfs de meest potente AMG-versie wordt standaard geleverd met een brandstofbesparend start/stop-systeem. Onze testauto, de C 180 met automaat, is in de folder goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. Wij realiseerden in de dagelijkse praktijk een cijfer van 1 op 13,4.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een MERCEDES en wil je deze verkopen?