Autotest Mazda CX-5 SkyActiv-G 165

Zoek andere autotests

Stevige investering

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 | prijs vanaf: € 30050 | in de showroom vanaf: maart 2017
Jul 2017 - Frank Buma

De nieuwe Mazda CX-5 borduurt voort op de ijzersterke reputatie van zijn voorganger. Dat niet alleen; uiterlijk en onderzijde zijn vrijwel identiek. Daar is de crossover weliswaar niet slechter van geworden, maar het prijskaartje blijft even slikken.

Conclusie

Met zijn hoge, comfortabele zit, aangename rijeigenschappen en riante binnenruimte is de nieuwe Mazda CX-5 een fantastische gezinsauto. Om van zijn sterke punten te profiteren, moet je alleen wel stevig in de buidel tasten. Temeer, daar de uitgebreide veiligheidsuitrusting voorbehouden blijft aan de duurste uitvoeringen.

Type auto en prijs

Toen Mazda in 2012 de eerste CX-5 introduceerde, was dat niet zozeer een antwoord op de populaire Nissan Qashqai. De Japanners brachten namelijk een crossover op de markt, die de Nissan qua afmetingen voorbij stak. Ook de onlangs geïntroduceerde tweede generatie richt zijn pijlen eerder op modellen als de Kia Sportage en Peugeot 5008, die eveneens een paar centimeter groter zijn dan in dit marktsegment gebruikelijk is. Omdat de oorspronkelijke CX-5 uitstekend verkocht, oogt het lijnenspel bekend. Je kunt alleen aan het achterportier zien dat je met de nieuwste versie van doen hebt (daar zat voorheen namelijk een extra zijruitje in). De liefhebber herkent het jongste model bovendien aan de rastergrille (voorheen gebruikte Mazda lamellen). De minimale uiterlijke aanpassingen zijn tekenend voor de gehele modelwissel; de semi-terreinwagen is slechts op details aangepast. Meer bagageruimte, een grotere torsiestijfheid en een ander instrumentarium; daarmee heb je de belangrijkste wijzigingen wel gehad. Met een prijskaartje van minimaal € 31.490 is de CX-5 geen koopje; de Kia Sportage is bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf € 27.385. Daar staat tegenover dat de eenvoudigste Mazda al 165 pk levert; de concurrentie moet het met tientallen pk’s minder stellen. Wie wil, kan de stoere gezinsauto met vierwielaandrijving bestellen. Met een meerprijs van 15.400 euro zullen echter maar weinig mensen dat doen.

Hoe rijdt de Mazda CX-5 SkyActiv-G 165

Zijn aansprekende rijgedrag is het belangrijkste aankoopargument van de CX-5. Hij mag dan een aantal centimeter groter zijn; voor je gevoel krimpt de Mazda om je heen. Het is een heerlijke auto om mee onderweg te zijn: sturen, schakelen en koppelen gaat als vanzelf en de stoelen zitten geweldig. Ze bieden rondom voldoende steun, ook wanneer je langer bent dan de gemiddelde Nederlander. Verder kun je daadwerkelijk merken dat de torsiestijfheid van het model is toegenomen. De CX-5 ging al strak de bocht om, maar nu rijdt hij als een reguliere personenauto: de Mazda helt nauwelijks nog over. Zoals gezegd, levert het eenvoudigste model al 165 pk. Wij reden een week met zo’n instapversie en waren dik tevreden. Weliswaar is de CX-5 in die configuratie geen scheurneus, maar de crossover kan prima meekomen in het dagelijks verkeer. Bovendien mag er een aanhanger achter tot 1.800 kilogram. De krachtigste (diesel)motor weet raad met 300 kilo extra, maar kost dan ook 23 mille (!) meer. De Japanners geloven niet in ‘downsizing’; als een van de weinige autofabrikanten gebruiken zij nog relatief grote motorblokken, die ondanks het ontbreken van een turbo toch schoon en vlot zijn. De gereden viercilinder kun je op de achtergrond altijd horen werken, zoals ook de rijwind en de afrolgeluiden van de banden continu aanwezig zijn. Wij ervoeren dat niet als storend, omdat de geluiden samensmelten tot een constante ruis, vergelijkbaar met die van een airconditioningunit in je hotelkamer. Wie daardoor juist niet slapen kan, doet er wellicht verstandig aan om eerst met de Mazda te gaan proefrijden. Het zicht rondom is een aandachtspunt: je zit weliswaar hoog, maar de CX-5 heeft forse raamstijlen, waar je medeweggebruikers in hun geheel achter kunnen verdwijnen. De buitenspiegels zijn fors (dat verklaart meteen de rijwind), maar staan te ver naar voren: daardoor moet je jouw hoofd nadrukkelijk opzij buigen om er goed in te kunnen kijken. De veiligheidsuitrusting omvat standaard een noodremasssistent. Zaken als dode hoek signalering, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning, een rijstrookassistent, een head-up display en een waarschuwing bij kruisend verkeer zijn voorbehouden aan de twee duurste uitrustingsniveau’s. Voor het complete lijstje hulpsystemen ben je dan alsnog aangewezen op de optielijst, tenzij je voor een Mazda met vierwielaandrijving kiest. De – torenhoge - meerprijs daarvan hebben we in onze inleiding reeds aangehaald.

De Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 van binnen

De Mazda heeft een nieuw dashboard gekregen, met daar bovenop een eigenaardige bult. Daarin gaat bij de meeruitvoeringen het mechaniek van het head-up display schuil. Het infotainmentscherm valt in vergelijking met de concurrentie klein uit: het is ongeveer zo groot als een smartphone op zijn kant. De opbergruimte in het interieur is wel dik in orde, zoals ook de binnenruimte riant te noemen valt. Op de – weliswaar vlakke – achterbank heb je volop de ruimte, zowel voor je hoofd als benen. Portieren die vrijwel haaks op de koets openen, vergemakkelijken de instap (al is dat ook een beetje noodzaak, omdat je achterin over de wielkuip heen aan boord moet stappen). Op de achterbank kunnen de kinderen niet hun telefoon opladen, maar in de kofferbak vind je wél een stroompunt. De bagageruimte van de CX-5 is 5 liter groter dan voorheen en meet minimaal 505- en maximaal 1.620 liter. Daar kan menig alternatief een puntje aan zuigen. Verder is de laadopening mooi breed. Klap je de achterbank neer – dat gaat heel eenvoudig met behulp van een hendel in de kofferbak – dan ontstaat er een keurige, vlakke laadvloer. De Mazda ontbeert een dubbele laadbodem.

De Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 en het milieu

Wie gecharmeerd is van de CX-5, kan kiezen uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 194 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting. Het door ons gereden instapmodel is op papier goed voor een verbruik van 1 op 15,6. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 14,2, wat voor dit formaat auto een keurige waarde mag worden genoemd.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Opel-Karl_ANWB-Private-Lease_1520x855.jpg

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een MAZDA en wil je deze verkopen?