Autotest Lexus RX 450hL

Zoek andere autotests

Groter ongemak

Lexus RX 450hL | prijs vanaf: € 84450 | in de showroom vanaf: maart 2018
Jul 2018 - Frank Buma

Door een extra zitrij toe te voegen, heeft Lexus de RX 450h juist minder aantrekkelijk gemaakt.

Conclusie

Lexus heeft de RX 450h weliswaar langer, maar niet beter gemaakt. Het zicht rondom heeft te lijden onder de extra centimeters, terwijl het gebruiksgemak nauwelijks is toegenomen; de nieuwe koetsvariant mag niet eens een aanhanger trekken! De bagageruimte blijft een pijnpunt en het aantal onhebbelijkheden is met de komst van deze nieuwe carrosserievariant alleen maar gegroeid. Het feit dat de Lexus onberispelijk in elkaar steekt en zich een aangename reisgezel toont, is niet genoeg om hem boven menig alternatief te verkiezen.

Type auto en prijs

Luxe semi-terreinwagens worden weliswaar gekenmerkt door een opvallende lijnvoering en hoogwaardige afwerking, maar in welgestelde kringen wordt even goed waarde gehecht aan praktisch gebruiksgemak. Vandaar dat Volvo zulke goede zaken doet met hun XC90, die standaard met zeven zitplaatsen wordt uitgerust. Voortaan is ook de Lexus RX 450h als zevenzitter verkrijgbaar. De Japanners hebben niet zomaar een derde zitrij geplaatst, maar de SUV met 11 centimeter verlengd. Bovendien beschik je standaard over het luxere Business Line-uitrustingsniveau, compleet met parkeersensoren, stoelverwarming, lederen bekleding en een elektrisch bedienbare achterklep. Dat verklaart ook meteen de forse meerprijs ten opzichte van de reguliere RX: daarvan beginnen de prijzen bij € 74.395, terwijl de voordeligste verlengde versie voor € 85.895 in de folder staat. Daarmee is de Lexus een kleine zes mille duurder dan de Volvo. Let wel: de plug-in hybride variant. Het grootste wapenfeit van de Japanse crossover is nog altijd zijn hybride aandrijflijn, die standaard wordt meegeleverd. Een XC90 louter op benzine is nog een paar honderd euro voordeliger.

Hoe rijdt de Lexus RX 450hL

Met een leeggewicht van dik 2 ton is een standaard RX al geen lichte personenwagen. De verlengde versie weegt bijna 2.200 kilogram; daar helpt een gecombineerd vermogen van 313 pk en 335 Nm koppel weinig aan. Begrijp ons goed: de RX450hL is zeker geen trage auto, maar je trekt er niet de straatstenen mee uit de weg. Dat moet je ook helemaal niet willen, want een rustige rijstijl past de Lexus het beste. Wanneer het wat harder gaat, wil de Lexus gaan ‘hangen’ in de bocht. Bovendien bieden de stoelen weinig zijdelingse steun en beginnen de voorwielen al gauw te piepen, om aan te geven dat de maximale grip is bereikt. Juist daarom hebben we onze bedenkingen bij de twee verschillende sportstanden waarmee de semi-terreinwagen is uitgerust. Ze doen niets voor de snelheidsbeleving, behalve dat de traploze automaat opnieuw hinderlijk op de voorgrond treedt. Een storend geluid, bij de Japanners inherent aan dit type aandrijflijn, terwijl de Lexus ingenieurs juist zo hard hebben gewerkt aan het terugdringen ervan. In de reguliere rijmodus – waarvoor je speciaal een knop moet indrukken; de overige rijstanden werken met een draaiknop – is het hoofdzakelijk de zacht zoevende V6 die je hoort. Omdat alle extra centimeters aan de achterzijde zijn geplakt – de wielbasis is met 2.79 meter gelijk gebleven – deint de verlengde RX wat meer bij het nemen van oneffenheden. Met name op de snelweg voel je dat goed. Je kunt dan wellicht meer passagiers meenemen, maar de caravan moet voortaan thuisblijven: de XXL Lexus mag opmerkelijk genoeg geen aanhanger trekken. Een ander nadeel is het zicht rondom: de ramen waren al klein, maar zeker aan de achterzijde zijn de stijlen nu kolossaal. Die twee extra zitplaatsen hebben niet geresulteerd in een groter glasoppervlak. Gelukkig beschikt de RX standaard over een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie (alleen geluid), een parkeerhulpcamera en adaptieve cruise control. Dode hoek signalering, een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de achterzijde van het voertuig en een rijstrookassistent die de Lexus zélf binnen de lijntjes houdt, zijn voorbehouden aan de twee duurste uitrustingsniveau’s. De hulpsystemen kunnen niet los worden bijbesteld. Hoewel onze testauto van de complete veiligheidsuitrusting was voorzien, hebben we toch een paar aanmerkingen. Zo toont de actieve rijstrookassistent zich nogal wispelturig (het ene moment corrigeert hij wel, het andere niet) en is het hinderlijk dat je elke keer opnieuw de volgafstand van de adaptieve cruise control moet instellen. Andere fabrikanten hebben daarvoor een geheugenfunctie.

De Lexus RX 450hL van binnen

De verlengde RX is een kleurgevoelige auto: in een lichte tint valt extra op dat de Japanners in feite een uitbouw hebben geplaatst. Onze testauto was in het donkerblauw metallic echter om door een ringetje te halen, temeer daar de binnenkleuren prachtig met het exterieur contrasteerden. Een combinatie van crème en bruin leder stelde ons direct op ons gemak, geholpen door een puike stereo en een gigantisch infotainmentscherm. De afwerking is onberispelijk, de gebruikte materialen voelen plezierig aan. Maar aan de ergonomie van het interieur konden wij slecht wennen. De Japanners vertrouwen nog steeds op een muis in plaats van een aanraakscherm. Het aanklikken van de juiste functie is door de extreme gevoeligheid van de cursor zelfs voor de bijrijder een uitdaging; laat staan wanneer je alleen in de auto zit! Verder valt op dat deze Lexus nog geen Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt en ziet de navigatiekaart er ouderwets uit. Een andere bijzonderheid is het feit dat je op de reguliere RX wel, maar op deze verlengde versie géén groot glazen dak kunt bestellen. Jammer, maar het komt tenminste de hoofdruimte ten goede. Wie langer van stuk is en voor een panoramadak kiest, zit anders met zijn of haar kruin tegen het plafond. De beenruimte achterin is hoe dan ook riant, met dank aan de verschuifbare achterbank (incl. drievoudig verstelbare rugleuning) en het feit dat een middentunnel ontbreekt. De derde zitrij kan met een druk op de knop uit de bagagebodem tevoorschijn worden getoverd. Daaronder bevindt zich een bescheiden bergvak, waar je de hoedenplank kunt opbergen. Het lijkt misschien handig dat de achterste stoelen elektrisch overeind kunnen worden gezet (of vlak gelegd), maar dat blijkt in de praktijk een tijdrovende bezigheid; dan maar met de hand doen, gaat niet. Minstens zo vervelend is de beroerde instap naar achteren, waarbij je over de wielkuip naar binnen moet klauteren. Dat zal gelukkig geen probleem zijn voor degenen die er hoofdzakelijk plaatsnemen (namelijk kleine kinderen). Dat uitgerekend zíj over het bedieningspaneel van de gescheiden klimaatcontrole beschikken, mag als een ontwerpfout worden beschouwd. Op de reguliere achterbank ben je nu aan de mensen voor of achter je overgeleverd voor een aangename temperatuur aan boord. De extra centimeters van deze L-versie bieden geen soelaas voor de toch al als ‘klein’ te boek staande kofferbak van de RX. De bagageruimte is juist verder afgenomen! Van 176 liter met alle zitplaatsen in gebruik tot 432 liter bij vijf inzittenden en 924 liter met beide achterbanken neergeklapt. De concurrentie biedt tot wel 500 liter extra bergruimte.

De Lexus RX 450hL en het milieu

De RX is slechts leverbaar met een enkele aandrijflijn, ongeacht de gekozen carrosserievariant. Dat is dus ook de motorisering waarmee wij hebben gereden. We haalden bij het testonderdeel ‘Hoe rijdt…’ al de verschillende rijmodi van de Lexus aan. Daaronder bevindt zich ook een volledig elektrische stand, waarmee je tot een snelheid van 50 kilometer per uur een tweetal kilometers zonder ondersteuning van de brandstofmotor kunt rijden. In verhouding met de plug-in versies die van de meeste concurrenten worden verkocht, zijn dat geen getallen om jezelf over op de borst te slaan. Daar staat tegenover dat de aandrijflijn van de RX oneindig gebruik kan blijven maken van stroom, omdat de SUV niet op straat hoeft te worden bijgeladen. Toyota geeft voor een exemplaar met 20-inch wielen – dezelfde die ook onder onze testauto zaten - een verbruikscijfer op van 1 op 16,7. Wij realiseerden een score van 1 op 12,7; exact hetzelfde praktijkverbruik dat we ook met de 11 centimeter kortere, reguliere RX lieten noteren.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest