Autotest Lexus RX 450h

Zoek andere autotests

Opvallend weinig ruimte

Lexus RX 450h | prijs vanaf: € 72950 | in de showroom vanaf: november 2015
Jun 2016 - Frank Buma

Met de RX verkoopt Lexus al decennialang een hoogwaardige SUV. De derde generatie kreeg een extravagante buitenzijde mee, maar al dat uiterlijk vertoon gaat ten kosten van de beschikbare binnenruimte.

Conclusie

De Lexus RX 450h is een aangename reiswagen met een hoogwaardige afwerking. De prijs valt voor dit segment bovendien scherp te noemen. Je moet alleen kunnen leven met het uitgesproken uiterlijk en zijn handvol onhebbelijkheden. De beperkte bagageruimte is geen kwestie van smaak, maar een serieus manco.

Type auto en prijs

Te midden van het premium geweld van alternatieven als Volvo, Audi en Mercedes viel Lexus in het verleden een beetje weg. Niet dat de Japanners geen kwalitatief hoogstaande auto’s maakten, maar hun modellen oogden zo gewoontjes. Daar kun je het merk niet langer van betichten. Sinds de introductie van de NX, die in 2014 het levenslicht zag, voert de fabrikant de gewaagde lijnvoering van die compacte crossover door in het gehele modellengamma. Zeker in het geval van de nieuwe RX is dat even slikken. De ooit zo gereserveerde tegenhanger van modellen als de Volvo XC90 en Mercedes GLE-Klasse draagt tegenwoordig een flamboyant kostuum, waarvan niet iedereen gecharmeerd zal zijn. In vergelijking met zijn voorganger is de SUV 12 centimeter in lengte gegroeid. Bovendien namen koppel en vermogen van de hybride aandrijflijn toe. Die combinatie van een elektro- en een benzinemotor blijft het grootste wapenfeit van de Lexus. Weliswaar bedraagt de vanafprijs een stevige € 74.395, maar voor dat geld rijd je bij de concurrentie louter op benzine. Om een gelijk gemotoriseerde versie te verkrijgen, zal je (veel) dieper in de buidel moeten tasten. Om het met name de Volvo nog lastiger te maken, is de RX sinds de lente van 2018 ook leverbaar in een verlengde uitvoering met zeven zitplaatsen. De XC90 wordt echter standaard als zevenzitter geleverd; in het geval van de Lexus moet daar maar liefst 11,5 mille (!) voor worden bijbetaald. Je profiteert dan wel meteen van luxe zaken als lederen bekleding, stoelverwarming en een elektrisch bedienbare kofferklep.

Hoe rijdt de Lexus RX 450h

In vergelijking met de tweede generatie heeft de hybride aandrijflijn van de huidige RX er 23 pk bij gekregen. Het totale vermogen komt daarmee op 313 pk, het maximale koppel bedraagt 335 Nm (dat was voorheen 317 Nm). Het trekgewicht is 2.000 kilogram. Hoewel je qua prestaties niets tekort komt, voelt de Lexus geen moment als snel: de SUV weegt dan ook twee ton. Juist daarom hebben we onze bedenkingen bij de twee verschillende sportstanden waarmee de semi-terreinwagen is uitgerust. Ze doen niets voor de snelheidsbeleving, behalve dat de traploze automaat opnieuw hinderlijk op de voorgrond treedt. Een storend geluid, bij de Japanners inherent aan dit type aandrijflijn, terwijl de Lexus ingenieurs juist zo hard hebben gewerkt aan het terugdringen ervan. In de reguliere rijmodus – waarvoor je speciaal een knop moet indrukken; de overige rijstanden werken met een draaiknop – is het hoofdzakelijk de zacht zoevende V6 die je hoort. Die soundtrack past beter bij het soevereine rijgedrag van de RX, waarin je heel comfortabel kilometers kunt maken. Rustig door de bocht is het devies, want bij een dynamische rijstijl gaat de Lexus een beetje ‘hangen’. Bovendien bieden de stoelen weinig zijdelingse steun en beginnen de voorwielen al gauw te piepen, om aan te geven dat de maximale grip is bereikt. De (hoge) zitpositie is goed, het uitzicht rondom een stuk minder. De ramen zijn klein en de stijlen juist fors. Gelukkig beschikt de RX standaard over een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie (alleen geluid), een parkeerhulpcamera en adaptieve cruise control. Dode hoek signalering, een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de achterzijde van het voertuig en een rijstrookassistent die de Lexus zélf binnen de lijntjes houdt, zijn voorbehouden aan de twee duurste uitrustingsniveau’s. De hulpsystemen kunnen niet los worden bijbesteld. Hoewel onze testauto van de complete veiligheidsuitrusting was voorzien, hebben we toch een paar aanmerkingen. Zo toont de actieve rijstrookassistent zich nogal wispelturig (het ene moment corrigeert hij wel, het andere niet) en is het hinderlijk dat je elke keer de volgafstand van de adaptieve cruise control opnieuw moet instellen. Andere fabrikanten hebben daarvoor een geheugenfunctie.

De Lexus RX 450h van binnen

Crèmekleurige lederen bekleding, een puike stereo-installatie en een joekel van een infotainmentscherm: het interieur van de RX oogt weldadig. De gebruikte materialen zijn netjes afgewerkt en voelen plezierig aan. De ergonomie laat alleen te wensen over: de Japanners vertrouwen nog steeds op een muis in plaats van een aanraakscherm. Het aanklikken van de juiste functie is door de extreme gevoeligheid van de cursor zelfs voor de bijrijder een uitdaging; laat staan wanneer je alleen in de auto zit! Verder valt op dat deze Lexus nog geen Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt en ziet de navigatiekaart er ouderwets uit. Optioneel kan de RX worden uitgevoerd met een groot panoramadak. Dat was bij onze testauto het geval en daardoor hadden we minder hoofdruimte tot onze beschikking dan in een uitvoering met een standaard dak. Op de achterbank is de beenruimte riant. Een middentunnel ontbreekt, dus je kunt achterin met drie volwassenen plaatsnemen. In vergelijking met zijn voorganger is de inhoud van de kofferbak met 43 liter geslonken: tegenwoordig kun je in de bagageruimte minimaal 453- en maximaal 924 liter aan spullen kwijt. In verhouding met de concurrentie is dat mager.

De Lexus RX 450h en het milieu

Tegenwoordig is de RX slechts nog leverbaar met een enkele aandrijflijn. Dat is dus ook de motorisering waarmee wij hebben gereden. We haalden bij het testonderdeel ‘Hoe rijdt…’ al de verschillende rijmodi van de Lexus aan. Daaronder bevindt zich ook een volledig elektrische stand, waarmee je tot een snelheid van 50 kilometer per uur een tweetal kilometers zonder ondersteuning van de brandstofmotor kunt rijden. In verhouding met de plug-in versies die van Volvo en Mercedes worden verkocht, zijn dat geen getallen om jezelf over op de borst te slaan. Daar staat tegenover dat de aandrijflijn van de RX oneindig gebruik kan blijven maken van stroom, omdat de SUV niet op straat hoeft te worden bijgeladen. Toyota geeft voor een exemplaar met 20-inch wielen – dezelfde die ook onder onze testauto zaten - een verbruikscijfer op van 1 op 16,9. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 12,7.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest